۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۷۸۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

در کشور آرژانتین، تعرفه ثابت ماهانه برق (آبونمان) به صورت پلکانی تعیین شده است. بر این اساس میزان آبونمان مشترکین پرمصرف در این کشور بیش از ۵۰ برابر کم مصرف ترین مشترکین تعیین شده است. آبونمان ثابت پرمصرف ترین مشترکین برق در آرژانتین ۱۴۵۰ پزو، معادل حدود ۳۷۶ هزار تومان در ماه تعیین شده است که مبلغی قابل توجه محسوب می شود و اثرگذاری مطلوبی در کاهش مصرف برق مشترکین پرمصرف دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد ­سازمان کنترل و تنظیم برق کشور آرژانتین (ENRE)، وظیفه کنترل و تنظیم فعالیت‌های شرکت‌های تولید، انتقال و توزیع برق را بر عهده دارد[۱].

شرکت (Edenor)، بزرگترین شرکت توزیع برق در کشور آرژانتین است و شرکت (Edesur) نیز دیگر شرکت توزیع برق در این کشور است[۲].

«آبونمان پلکانی» راهکار آرژانتین برای جریمه مشترکین پرمصرف برق

طبق آخرین تعرفه‌های منتشر شده توسط سازمان کنترل و تنظیم برق کشور آرژانتین (ENRE)، تعرفه ثابت ماهیانه برق، یا همان آبونمان در این کشور به طور پلکانی تعیین شده است. در واقع در این کشور قیمت هرکیلووات ساعت چندان بالا نیست اما در کنار آن یک مبلغ ثابت ماهانه به عنوان آبونمان تعیین شده است که نقش اصلی را در افزایش هزینه برق مشترکین پرمصرف ایفا می کند.

همچنین آبونمان پلکانی برق در آرژانتین در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است؛ به طوریکه آبونمان مشترکین پرمصرف خانگی، در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷، ۱۱ برابر افزایش یافته است.

بر اساس آخرین تعرفه‌گذاری منتشر شده توسط سازمان کنترل و تنظیم برق آرژانتین (ENRE)، تعرفه ثابت ماهانه برق یا همان آبونمان و تعرفه پلکانی برق برای هر کیلووات ساعت برق مصرفی خانگی برای شرکت توزیع (Edenor) در ماه اول سال ۲۰۱۷، در جدول زیر قابل مشاهده است[۳]:

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، تعرفه ثابت برق یا همان آبونمان در کشور آرژانتین مقدار قابل توجهی تعیین شده است که در نهایت سهی قابل توجه در هزینه نهایی برق مشترکین خانگی دارد.

افزایش قابل توجه تعرفه پرمصرف ها در سال ۲۰۱۸

در آرژانتین تعرفه متغیر برای مصرف هر کیلووات ساعت برق در سال ۲۰۱۷ بسیار ارزان بوده به طوری که حتی مشترکین پرمصرف هم بهای ۰.۵۸۶ پزو معادل ۱.۵ سنت امریکا می‌پرداختند. اما در سال ۲۰۱۸ با اصلاح ساختار و مقادیر تعرفه به این ارزان فروشی خاتمه دادند. در جدول زیر تعرفه ثابت ماهانه برق یا همان آبونمان و تعرفه پلکانی به ازای هر کیلووات برق مصرفی خانگی برای شرکت توزیع (Edenor) در ماه هشتم سال ۲۰۱۸ مشاهده می‌شود:

افزایش ۱۱ برابری تعرفه ثابت برق مشترکین پرمصرف در آرژانتین

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، تعرفه ثابت برق یا همان آبونمان در کشور آرژانتین در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ برای آخرین پله مصرف از ۱۳۱ پزوی آرژانتین به ۱۴۵۰ پزو افزایش یافته است. برای اولین پله مصرف نیز از ۱۴ پزو به ۳۰ پزو افزایش یافته است.

به عبارت دیگر در سال ۲۰۱۸ تعرفه ثابت برق ماهانه یا همان آبونمان پلکانی، برای مشترکین پرمصرف نسبت به سال قبل ۱۱ برابر شده است. این در حالی است که برای مشترکین کم‌مصرف و پلکان اول مصرف، تعرفه نسبت به سال قبل تنها ۲ برابر شده است.

افزایش ۴۰۰ درصدی تعرفه متغیر برق مشترکین پرمصرف در آرژانتین

در آرژانتین نه‌تنها تعرفه ثابت برق در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل ۱۱ برابر شده است، بلکه تعرفه برق متغیر یا همان تعرفه مصرف هر کیلووات ساعت برق نیز افزایش قابل توجهی داشته است. بر این اساس در سال ۲۰۱۷ قیمت هرکیلووات ساعت برق برابر با ۰.۵۸۶ پزو بوده است و در سال ۲۰۱۸ به ۲.۵۰۴ پزو افزایش یافته است.

به بیانی دیگر تعرفه برق مصرفی به ازای هر کیلووات ساعت برای مشترکین پرمصرف در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل افزایش ۴۰۰ درصدی داشته است.

نکته جالب توجه اینکه کشور آرژانتین، از جمله کشورهای دارای ذخایر اثبات شده گازی می‌باشد و حدود ۶۰ درصد برق تولیدی این کشور از منابع فسیلی تأمین می شود.

آبونمان پلکانی و ارزان قیمت برای مشترکین کم‌مصرف

همان‌طور که در جدول تعرفه‌های بالا مشاهده می‌شود، در آرژانتین، آبونمان یا همان مبلغ ثابت ماهانه نیز به صورت پلکانی تعیین شده است.

مشترکین پله اول، ماهیانه ۳۰ پزو و پله آخر ۱۴۵۰ پزو مبلغ ثابت ماهانه(آبونمان) پرداخت می‌کنند. در واقع مشترکین پله اول ماهیانه ۷۸۰۰ تومان مبلغ ثابت ماهانه پرداخت می‌کنند و مشترکین آخرین پله، ماهیانه ۳۷۶ هزار تومان بهای ثابت برق(آبونمان) پرداخت می‌کنند.

بنابراین در آرژانتین آبونمان ثابت مشترکین پرمصرف، ۵۰ برابر بیشتر از مشترکین کم مصرف تعیین شده است که سهمی قابل توجه در هزینه نهایی برق دارد. افزایش هزینه آبونمان ثابت یک عامل مهم بازدارنده از مصرف بی‌رویه و غیر بهینه برق محسوب می شود.

در ایران کلیه مشترکین برق خانگی به صورت یکسان آبونمان ماهیانه پرداخت می‌کنند. بر این اساس مبلغ آبونمان ماهانه مشترکین کم‌مصرف و پرمصرف معادل ۱۱۰۰ تومان در ماه تعیین شده است.[۴].

پینوشت:

[۱] سایت سازمان کنترل و تنظیم برق کشور اکوادور بخش توضیحات yon.ir/7xHJ4

[۲] سایت بزرگترین شرکت توزیع برق آرژانتین yon.ir/uRoca

[۳] سایت سازمان کنترل و تنظیم برق کشور اکوادور بخش تعرفه‌ها yon.ir/k5gis

[۴] تعرفه منتشر شده توسط شرکت توانیر(بخش شرایط عمومی) yon.ir/x29rt

انتهای پیاماقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.