۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۷۸۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

دولت جدید آرژانتین با شعار تک نرخی کردن ارز سر کار آمد، اما بعد از استقرار به روال تعیین نرخ رسمی برای دلار ادامه داد. مقامات دولت جدید برای حذف اختلاف قیمت رسمی با بازار غیر رسمی، نرخ رسمی دلار به پزو را ۲ برابر کردند، اما تنها بعد از چند روز، بار دیگر نرخ غیر رسمی نیز جهش کرد و اکنون بیش از ۵۰ درصد با نرخ رسمی فاصله دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد اقتصاد آرژانتین در حدود ۲ سال اخیر از یک سو با تورم بالا مواجه است و از طرف دیگر رکود اقتصادی و کمبود منابع ارزی چالش‌های جدی برای آن ایجاد کرده است. افزایش تورم به ۲۱۱ درصد (بالاترین میزان در بیش از ۳ دهه اخیر)، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی، حاصل مشکلات اقتصادی آرژانتین در این مدت بوده است.

شکست آرژانتین در تک نرخی کردن ارز با کاهش ارزش پول ملی

دولت جدید آرژانتین در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی با شعار تحول اقتصادی بر سر کار آمد. یکی از مهمترین شعارهای خاویر میلی رئیس جمهور جدید، تک نرخی کردن ارز بود و حتی به رسمیت شناختن دلار به عنوان پول ملی نیز از سوی هواداران دولت مطرح میشد. اما دولت جدید نیز بعد از روی کار آمدن، به روال تعیین نرخ رسمی برای ارز ادامه داد؛ هرچند در تعیین نرخ رسمی، رویه ثبات نسبی قبلی کنار گذاشته شد.

دولت جدید آرژانتین برای از بین بردن فاصله بین نرخ رسمی ارز با بازار غیر رسمی، عملا نرخ بازار غیر رسمی را به رسمیت شمرد و نرخ رسمی را ۲ برابر کرد. اما با وجود این، نرخ بازار غیر رسمی نیز روندی صعودی به خود گرفت و به مرور فاصله آن با نرخ رسمی، بار دیگر به بیش از ۵۰ درصد رسید.

امروز درحالیکه نرخ دلار رسمی از سوی دولت آرژانتین در حدود ۸۲۰ پزو اعلام شده، این نرخ در بازار غیر رسمی به بیش از ۱۲۰۰ رسیده است. همچنین برنامه دولت آرژانتین تضعیف ماهانه ۲ درصد ارزش پول ملی باهدف کاهش فاصله با بازار غیر رسمی اعلام شده است. در عین حال کارشناسان بازار معتقدند دولت آرژانتین ممکن است بار دیگر باهدف حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز، ارزش پول ملی را بیش از این کاهش دهد.

پیش از این دولت قبل آرژانتین نیز بعد از شکست در دور ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، ارزش پول ملی را ۱۸ درصد کاهش داد که در نتیجه آن نیز بار دیگر نرخ بازار غیر رسمی جهش کرد و فاصله دو بازار به مراتب بیشتر شد. در نمودار زیر نرخ رسمی و غیر رسمی دلار به پزو در آرژانتین در یک سال اخیر نشان داده شده است.

تضعیف صادرات نتیجه بی ثباتی بازار ارز

آرژانتین اقتصادی مبتنی بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی، به ویژه سویا و ذرت دارد. صادرکنندگان این محصولات بخش قابل توجهی از تامین ارز این کشور را به عهده دارند و از این رو ذی نفع افزایش نرخ ارز محسوب می‌شوند.

کارشناسان معتقدند بی ثباتی در بازار ارز و مشخص نبودن برنامه دولت جدید در تعیین نرخ رسمی ارز، ممکن است موجب به تعویق انداختن صادرات از سوی صادرکنندگان باهدف فروش ارز با نرخ بالاتر در آینده شود. چنین اقدامی به طور حتم محدودیت منابع ارزی در اقتصاد آرژانتین را وخیم‌تر می‌کند و مشکلات بازار ارز این کشور را تشدید خواهد کرد.

گفتنی است در آرژانتین دسترسی به خرید ارز در بازار رسمی به شدت محدود است و تنها برای اموری خاص از جمله واردات کالا امکان اختصاص ارز دولتی فراهم است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.