۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۰۱۸۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین و عربستان به تازگی یک پیمان پولی دوجانبه یا قرارداد سوآپ ارزی به ارزش تقریبی ۷ میلیارد دلار منعقد کردند. حدود ۸۳ درصد از کل صادرات عربستان به چین را نفت تشکیل می‌دهد و انتظار می‌رود با قرارداد جدید همکاری‌های دو کشور بیشتر شود. چین تا به حال با بیش از ۴۰ کشور جهان قرارداد سوآپ ارزی منعقد کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد با تقویت روابط دوجانبه مابین چین و عربستان سعودی اقدامات قابل توجهی برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت انجام شده است. به تازگی بانک خلق چین و بانک مرکزی عربستان یک پیمان پوی دوجانبه یا قرارداد سوآپ ارزی به ارزش ۵۰ میلیارد یوان (۶.۹۳ میلیارد دلار) یا ۲۶ میلیارد ریال سعودی امضا کردند.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان و چین نیز بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان است. در سال‌های اخیر دو کشور تلاش کرده‌اند تا روابط را فراتر از هیدروکربن‌ها ببرند. در نتیجه همکاری‌ها را در زمینه‌هایی مانند امنیت و فناوری گسترش داده‌اند. قرارداد سوآپ به مدت سه سال اعتبار خواهد داشت و با توافق دوجانبه قابلیت تمدید دارد. در بیانیه بانک مرکزی چین آمده است این قرارداد به «تقویت همکاری های مالی گسترش استفاده از ارزهای محلی و ترویج تجارت و سرمایه‌گذاری» بین ریاض و پکن، منجر خواهد شد.

بر اساس داده‌های گمرک چین، این کشور در سال ۲۰۲۲، ۶۵ میلیارد دلار نفت خام از عربستان وارد کرده است. این یعنی حدود ۸۳ درصد از کل صادرات عربستان به غول آسیایی را نفت تشکیل می‌دهد. روسیه با وجود افزایش قیمت نفت خود، بزرگترین تامین‌کننده نفت چین در ماه اکتبر باقی ماند. صادرات عربستان سعودی به دلیل ادامه دادن محدودیت عرضه، ۲.۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. شی‌جی‌‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در دسامبر گذشته به رهبران کشورهای عربی خلیج فارس گفت که چین برای خرید نفت و گاز به یوآن تلاش خواهد کرد. این در حالی بود که تاجران گفتند هنوز از این ارز برای خرید نفت عربستان استفاده نشده است.

چین با ۴۰ کشور پیمان پولی دوجانبه منعقد کرده است

گمان می‌رود پکن دارای بزرگترین شبکه سوآپ ارزی در جهان با حداقل ۴۰ کشور باشد. البته چین به ندرت شرایط گسترده‌تر قراردادهای خود را فاش می‌کند. به نظر می‌رسد چین از خطوط مبادله به روشی بسیار متفاوت از ایالات‌متحده و به عنوان خط اعتباری استفاده می‌کند. در نتیجه این یک پایه ثابت در روابط دوجانبه است و تنها در طول بحران مالی کاربرد ندارد.

افزون بر این، آرژانتین نیز در ماه قبل میلادی برای دومین بار در سه سال گذشته خط سوآپ ارزی با چین را فعال کرد. ارزش این قرارداد مبلغ ۶.۵ میلیارد دلار است. آرژانتین در بحبوحه بحران اقتصادی بزرگ، با تورم سالانه بالای ۱۳۰ درصد مواجه است. ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور به سطوح منفی رسیده است. این قرارداد کمک خواهد کرد تا آرژانتین ذخایر ارز خارجی خود را حین بحران افزایش دهد.

منبع: رویترز
انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.