۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۷۰۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

وزارت نیرو نیمی از وظیفه خود برای مقابله با کمبود برق در سال ۹۸ را انجام داده و برنامه خود در این زمینه را به دولت ارائه کرده است. بنابراین اگر در این زمینه تصمیمی اتخاذ نشود، مسئولیت بروز خاموشی بر اثر کمبود برق در تابستان ۹۸ بر عهده دولت خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف، یکی از موضوعات کلیدی وزارت نیرو در دو ماه گذشته بوده است. موضوعی که بارها و بارها توسط وزیر نیرو و سایر مسئولین این وزارتخانه بر لزوم اجرای آن تاکید شده است.

مسئولین وزارت نیرو در دو ماه گذشته بارها اعلام کرده اند که برای عبور بدون خاموشی از اوج بار تابستان ۹۸ با کمبود ۸ هزارمگاواتی برق مواجه هستند.

همچنین وزارت نیرو اعلام کرد که برنامه اش برای جبران این کمبود این است که علاوه بر ورود ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید به شبکه، ۳۰۰۰ مگاوات نیز صرفه جویی در مصرف برق صورت بگیرد.

نکته مهم این است که بر اساس برنامه وزارت نیرو، نیمی از این صرفه جویی (۱۵۰۰ مگاوات) از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف و ترغیب این مشترکین به کاهش مصرف بی رویه خود، اجرایی خواهد شد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در برهه کنونی و با توجه به فاصله ی زمانی موجود تا تابستان سال ۹۸، این برنامه وزارت نیرو، برنامه ای بسیار مناسب است.

دولت، اصلی ترین مانع اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف

اما این برنامه وزارت نیرو که با عنوان «برنامه ۰،۹۸» تدوین شده است، برای اجرایی شدن باید از یک سد عظیم عبور کند. سدی به نام دولت!

با وجود اینکه در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس که در مرداد سال جاری  با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، مسئولین وزارت نیرو و فعالان بخش خصوصی و کارشناسان حوزه برق برگزار شد، بر ضرورت اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید شد، اما براساس قوانین کنونی کشور، تصمیم گیری نهایی برای اصلاح تعرفه آب، برق و گاز  خانگی توسط هیئت وزیران و یا شورای اقتصادی دولت انجام می شود.

واضح است که در چنین ساختاری، چیزی که کمتر مد نظر قرار خواهد گرفت، بررسی های کارشناسی است و همانطور که تجربه نشان داده است، بیشتر شاهد اعمال نظرات سیاسی در این زمینه بوده ایم.

به عنوان مثال علیرغم تاکید کارشناسان بر بی نتیجه بودن سیاست افزایش یکسان تعرفه برق برای همه مشترکین (اعم از کم مصرف و پرمصرف) به منظور کنترل مصرف، در اردیبهشت ماه سال جاری دولت رای به افزایش ۷ درصدی تعرفه برق برای همه مشترکین داد که بنا بر اعتراف مسئولین وزارت نیرو، هیچ تاثیری در میزان مصرف برق در طول تابستان نداشت.

اما به هر حال اختیار تصمیم گیری در این زمینه در حال حاضر در دست هیئت وزیران و شورای اقتصاد در دولت است.

توپ خاموشی برق تابستان ۹۸ در زمین دولت

در شرایط فعلی وزارت نیرو نیمی از وظیفه خود در راه مقابله با کمبود برق در سال ۹۸ را انجام داده و برنامه خود را به دولت ارائه کرده است. بنابراین اصطلاحا «توپ در زمین دولت است» و مسئولیت بروز خاموشی برق بر اثر کمبود برق در تابستان ۹۸، تنها بر عهده دولت است.

خاموشی هایی که علاوه بر تلخ کامی مردم در تحمل گرمای طاقت فرسای تابستان و به زحمت افتادن برای تامین برخی نیازهای ضروری، خسارات زیادی را به صنایع و بخش خصوصی وارد می آورد. بنابراین دولت بایستی هرچه سریعتر در مورد اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف تصمیم گیری کند.

انتهای پیام/ تعرفه گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.