۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۵۳۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ دسته: پول و بانک، مبارزه با پولشویی
۰

طی هفته های اخیر احتمال عدم تصویب طرح پیوستن ایران به کنوانسیون CFT و به تبع آن پذیرش قواعد گروه ویژه اقدام مالی بین المللی یا همان FATF در مجلس مطرح شده است؛ در این شرایط اروپا بر خلاف تصور، اصرار شدیدی بر قبول قواعد FATF توسط ایران در بسته پیشنهادی خود برای حفظ برجام داشته است. ایران اگر بخواهد به مبادلات خود با اتحادیه اروپا سامان دهد و با وجود تحریم های جدید، از آن محافظت کند، راه های بهتری نیز پیش رو دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح پیوستن ایران به کنوانسیون CFT و به تبع آن پذیرش قواعد گروه ویژه اقدام مالی بین المللی یا همان FATF فردا در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد.

از اصرار اروپا برای تصویب FATF در ایران تا آثار آن بر اقتصاد کشور

طی هفته های اخیر احتمال عدم تصویب این طرح در مجلس مطرح شده است؛ در این شرایط اروپا بر خلاف تصور، اصرار شدیدی بر قبول قواعد FATF توسط ایران در بسته پیشنهادی خود برای حفظ برجام داشته است.

پس از خروج آمریکا از برجام، ایران به امید وعده‌های کشورهای اروپایی در عدم اثرگذاری تحریم‌های مجدد آمریکا، از برجام خارج نشد و با این کشورها به مذاکره پرداخت.

اکنون اما بعد از چهارماه، اروپایی ها بسته ای را روی میز گذاشته اند که علاوه بر نداشتن جذابیت لازم، دام جدیدی برای ایران ایجاد می کند. در این بسته، ایران برای دریافت کمک های اروپا، مشروط و ملزم به اجرای FATF شده است.

اتحادیه اروپا به دنبال تسهیل معاملات مالی با ایران از مسیر FATF

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام گفته است که این اتحادیه، یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مشروع با ایران ایجاد خواهد کرد؛ تا تجارت شرکت های اروپایی با ایران از طریق آن ساماندهی شود.

از آنجا که منظور اتحادیه اروپا از معاملات مشروع، اقداماتی است که از مسیر FATF انجام می شود، لذا ایران باید ابتکار عمل را در دست بگیرد و راه اندازی سازوکاری بدون وابستگی به FATF را پیش از شروع تحریم های آمریکا در ۱۳ آبان، در دستور کار قرار دهد؛ اتحادیه اروپا نیز در صورت حسن نیت، باید در سازوکار ایران به فعالیت بپردازد. تسهیل تعامل مالی ایران با اتحادیه اروپا نیازی به پایبندی به FATF ندارد و این تنها دام جدیدی خواهد بود که می تواند برای ایران مسئله ساز شود.

فایننشال تایمز: تصویب FATF در ایران به معنی فاصله‌گرفتن از اقتصاد مقاومتی است

طبق گزارشی که فایننشال تایمز رسانه معتبر غربی منتشر کرده است، ایران در طول سال های اخیر سیاست های اقتصاد مقاومتی را به منظور کاهش وابستگی به خارج و تقویت تولید داخلی در دستور کار قرار داده است.

در چنین شرایطی تصویب قوانین مد نظر FATF به معنی یک تغییر رویکرد و فاصله گرفتن از سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

افزایش چند برابری نرخ ارز در کمتر از ۶ ماه در صورت تصویب FATF

طی هفته اخیر، نرخ ارز با روند کاهشی روبرو بوده است؛ با این وجود تصویب FATF این احتمال را ایجاد می کند که مجددا نرخ ارز تحت تاثیر قرار گیرد.

در این زمینه یک مسئول دولتی گفته است: اگر برجام بر نرخ ارز در میان مدت اثر گذاشت، FATF هم اثر می گذارد. بعد از دو سال آثار منفی برجام بر نرخ ارز خود را نشان داد؛ اما در صورت تصویب FATF در مجلس، در کمتر از ۶ ماه شاهد افزایش چندبرابری نرخ ارز خواهیم بود و مجلس باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشد.

تحریم داخلی ۲۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی در صورت تصویب FATF

یکی از آثار مهم قبول قواعد FATF، شفاف شدن مبادلات ایران در داخل و خارج با کشورها و نهادهای مختلف است؛ اما از آنجا بعضی تعاریف مهم از جمله تروریست بین ایران و کشورهای جزو این پیمان یکی نیست، قبول آن به توسعه تحریم ها می انجامد.

ابوترابی نماینده مجلس در این زمینه گفته است: در صورتی که FATF تصویب شود و به آن بپیوندیم، ۲۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی مثل سردار قاسم سلیمانی، صدا و سیما، هواپیمایی ماهان و … مشمول قوانین FATF و ارائه خدمات مالی و بانکی حتی توسط بانک های داخلی نیز به آنها ممنوع می شود.

«سازوکار مالی ایرانی» راه بی‌خطر تعامل با اتحادیه اروپا

ایران نیازی به عضویت در FATF ندارد و بررسی ها نشان می دهد پیوستن به این پیمان، تاثیری به بهبود وضعیت اقتصادی و مبادلات ایران نخواهد داشت؛ حال آن که برجام هم با وجود اراده بیشتر کشورهای خارجی و سطح بالاتر، نتوانست به این موضوع منجر شود.

اما ایران اگر بخواهد به مبادلات خود با اتحادیه اروپا سامان دهد و با وجود تحریم های جدید، از آن محافظت کند، راه های بهتری نیز پیش رو دارد.

در صورت طراحی سازوکار مالی توسط اتحادیه اروپا برای ایران، این امکان وجود دارد که این سازوکار در آینده همانند سوئیفت به ابزار تهدیدی بر علیه ایران تبدیل شود. بنابراین برای طراحی کانال‌های پرداختی میان ایران و اروپا، یک فرآیند معقولانه و قابل اطمینان می تواند راه اندازی سازوکار مالی غیرمتمرکز و ایرانی باشد؛ به گونه ای که ایران در این سازوکار حق حاکمیت و نظارت داشته باشد. اروپا نیز اگر جهت همکاری با ایران حسن نیت دارد و به ادامه برجام متعهد است، باید در این سازوکار فعالیت نماید.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.