۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۱۳۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

در کشور اکوادور با هدف ایجاد انگیزه برای کاهش مصرف برق در مردم، تعرفه برق پرمصرف‌ها به مراتب بالاتر از میانگین قیمت بوده و یارانه قیمتی به مشترکین کم مصرف اختصاص یافته است. تعرفه برق در این کشور از ۱۴ پلکان تشکیل شده و قیمت برق مشترکین پرمصرف تا ۰.۶۸ دلار به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافته که بیش از ۱۲ برابر ایران است. از سوی دیگر در راستای حمایت از بخش صنعت، تعرفه برق صنایع ارزان تر از تعرفه بخش خانگی در نظر گرفته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ­طبق آخرین تعرفه‌های منتشر شده توسط سازمان کنترل و تنظیم برق کشور اکوادور (ARCONEL)، تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی در این کشور، بیش از ۱۲ برابر ایران می‌باشد. همچنین تعرفه برق بخش خانگی این کشور بیش از بخش صنعتی است.

سازمان کنترل و تنظیم برق کشور اکوادور امریکای جنوبی (ARCONEL)، وظیفه کنترل و تنظیم فعالیت‌های برق بخش عمومی، حمایت از مشترکین نهایی برق و قانون‌گذاری برای شرکت‌های تامین برق را برعهده دارد[۱].

تعرفه برق اکوادور

طبق آخرین تعرفه‌گذاری منتشر شده توسط سازمان کنترل و تنظیم برق کشور اکوادور (ARCONEL)، تعرفه برق بخش خانگی، دولتی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و عمومی مشخص شده‌اند. در جدول زیر نیز تعرفه برق پلکانی بخش خانگی مشاهده می‌شود[۲]:

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، تعرفه متوسط برق کشور اکوادور حدودا ۰.۱۰ دلار امریکا یا همان ۱۰ سنت است. بنابراین می توان گفت با نرخ ارز آزاد، هر کیلووات ساعت برق مصرفی در اکوادور معادل بیش از ۱۰۰۰ تومان است.

این درحالیست که در ایران بهای متوسط برق دریافتی طبق گفته مسئولین وزارت نیرو حدودا ۷۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است؛ بنابراین می توان گفت متوسط قیمت برق در اکوادور بیش از ۱۴ برابر ایران است.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، درآمد سرانه اسمی مردم اکوادور برابر با مردم ایران است[۳]. بنابراین می‌توان گفت حتی اگر درآمد سرانه اسمی را نیز لحاظ کنیم، بازهم تعرفه برق در اکوادور بسیار گران‌تر از ایران است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه مطابق جدول فوق، تعرفه‌های برق کشور اکوادور در بخش مصرف خانگی، از ۱۴ پلکان تشکیل شده است. دولت اکوادور با افزایش تعداد پلکان های قیمتی، نه تنها تعرفه برق را برای مشترکین پرمصرف تا ۶۸ سنت برای هر کیلووات ساعت افزایش داده‌ است، بلکه با این کار می‌توان تعرفه را برای مشترکین کم‌مصرف، به میزان چشم گیری کاهش داد.

برق یارانه‌ای فقط برای مشترکین کم مصرف

در اکوادور به منظور کمک به افراد کم درآمد، حد عزت نفس (Dignity Rate) را تعریف کرده‌اند. لذا مشترکینی که کم‌مصرف بوده و کمتر از ۱۱۰ کیلووات ساعت برق در ماه برق مصرف کنند یارانه دریافت می‌کنند[۲].

همچنین مشترکینی که معلولیت جسمی یا روحی داشته باشند ۵۰ درصد مصرف‌ آن‌ها رایگان محاسبه می‌شود. افراد مسن و بالای ۶۵ سال نیز اگر کمتر از ۱۲۰ کیلووات ساعت برق در ماه مصرف کنند، ۵۰ درصد مصرف‌ آن‌ها رایگان بوده و اگر بیشتر مصرف کنند تعرفه عادی را پرداخت می‌کنند.

تعرفه برق مشترکین پرمصرف در اکوادور بیش از ۱۲ برابر ایران

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، تعرفه برق آخرین پلکان مصرف ۴۳ سنت امریکا می‌باشد. بنابراین می توان گفت با نرخ ارز آزاد، هر کیلووات ساعت برق مصرفی برای آخرین پلکان مصرف در اکوادور معادل ۴۳۰۰ تومان است.

اما در ایران، تعرفه آخرین پلکان مصرف ۳۵۱ تومان برای هر کیلووات ساعت برق می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت تعرفه برق پرمصرف‌ها در اکوادور بیش از ۱۲ برابر ایران است. حتی اگر درآمد سرانه اسمی را نیز لحاظ کنیم، بازهم تعرفه برق مشترکین پرمصرف در اکوادور بیش از ۱۲ برابر ایران است؛ چراکه درآمد سرانه مردم دو کشور با یکدیگر برابر است.

در اکوادر، تعرفه برق خانگی بیش از بخش صنعتی است

طبق آخرین تعرفه‌گذاری منتشر شده توسط سازمان کنترل و تنظیم برق کشور اکوادور (ARCONEL) تعرفه بخش صنعتی ۰.۰۸ دلار می‌باشد. این در حالی است که تعرفه برق خانگی، حتی مشترکین پلکان اول (۰.۰۹ دلار) نیز قیمت بیشتری نسبت به بخش صنعتی می‌پردازند[۲]. این سازمان با این کار نه تنها از صنعت حمایت کرده بلکه مانع از مصرف بی رویه برق توسط مشترکین خانگی شده است.

این درحالیست که در ایران نه تنها متوسط تعرفه برق بخش صنعتی از متوسط تعرفه برق بخش خانگی بیشتر است، بلکه سالانه تعرفه برق صنعت مشابه برق خانگی افزایش می‌یابد که این یک مانع برای رشد صنایع کشور محسوب می شود[۴].

پینوشت:

[۱]سایت سازمان کنترل و تنظیم برق کشور اکوادور بخش توضیحات yon.ir/k6m6U

[۲]سایت سازمان کنترل و تنظیم برق کشور اکوادور بخش تعرفه‌ها yon.ir/aADru

[۳] لیست درآمد سرانه کشورها yon.ir/EtZyr

[۴] سایت تعرفه های برق توانیر yon.ir/nE2xA

انتهای پیاماقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.