۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۰۰۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ دسته: حمل و نقل
۰

رسولی عضو هیئت مدیره راه آهن از امضای تفاهم نامه بین بنیاد مستضعفان و عراق برای تامین منابع مالی راه آهن شلمچه-بصره خبر داد و گفت: بنیاد مستضعفان در حال مذاکره با طرف عراقی است تا تفاهم نامه به یک قرارداد الزام آور تبدیل شود.

سعید رسولی عضو هیئت مدیره راه آهن در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره وضعیت راه آهن شلمچه-بصره گفت: مطالعات این قطعه ۳۲ کیلومتری و پل مربوطه که باعث اتصال شلمچه به خط ریلی بصره می شود، انجام شده است.

رسولی ادامه داد: ساخت پل به عهده جمهوری اسلامی ایران و احداث خط ۳۲ کیلومتری به عهده طرف عراقی بوده است. طرف عراقی به علت عدم توانایی در انجام تعهد خود، پیشنهاد داد تا ایران خط ریلی را بسازد و عراق در انتهای کار، هزینه ساخت خط ریلی را به ایران پرداخت کند.

عضو هیئت مدیره راه آهن، خط ریلی شلمچه-بصره را محوری ترانزیتی و با اهمیت دانست و گفت: ۳ سال است قطار تهران-کربلا را راه اندازی کرده ایم و زائرین اربعین حسینی را از تهران تا شلمچه با قطار جابجا می کنیم و زائرین از شلمچه تا بصره با اتوبوس جا به جا شده و مجددا با قطار به کربلا مشرف می شوند.

وی ادامه داد: برای ما خیلی مهم است که این قطعه متصل شود و بتوانیم به طور پیوسته این مسیر را طی کنیم. بنابراین به دنبال تامین مالی و پیدا کردن فاینانسوری بودیم که این پروژه را انجام دهد.

تامین مالی راه آهن شلمچه-بصره توسط بنیاد مستضعفان

رسولی اظهار داشت: خوشبختانه بنیاد مستضعفان پذیرفت که تامین مالی را از منابع خود انجام دهد. مذاکرات مفصلی صورت گرفت، تفاهم نامه ای امضا شد و در این تفاهم نامه، بنیاد مستضعفان تعهد کرد که با منابع داخلی خود پروژه را انجام دهد و بعدا هزینه آن را از دولت عراق دریافت کند. پل هم که در قانون بودجه سال ۹۷ وجود دارد و می توانیم از محل اعتبارت بودجه، ساخت آن را انجام دهیم.

ساخت راه آهن شلمچه-بصره با عقد قرارداد میان عراق و بنیاد مستضعفان

عضو هیئت مدیره راه آهن گفت: بنیاد مستضعفان در حال مذاکره با طرف عراقی است تا تفاهم نامه به یک قرارداد الزام آور منتهی شود.

وی از ارسال نامه آخوندی به وزیر راه عراق خبر داد و گفت: در صورت امضای قرارداد، عملیات اجرایی پروژه می تواند امسال شروع شود.

تضمین سرمایه گذاری از طریق بانک مرکزی یا نفت عراق

رسولی درباره موضع طرف عراقی درباره تضمین سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان گفت: طرف عراقی اعلام کرده است که از طریق بانک مرکزی یا نفت، سرمایه گذاری در این خط ریلی را تضمین می کند.

عضو هیئت مدیره راه آهن درباره مدت زمان اجرای پروژه گفت: قطعه پل یک سازه فنی است و ممکن است زمانبر باشد؛ ولی ۳۲ کیلومتر خط ریلی دارای عوارض طبیعی کمی است و به نظر می رسد، پروژه در مدت یک یا حداکثر دو سال به اتمام برسد.

وی در پاسخ به نحوه مشارکت بنیاد مستضعفان گفت: بنیاد مستضعفان در قالب فاینانس از منابع خود، سرمایه گذاری کرده و بعدا از طرف عراقی، اصل سرمایه گذاری و سود آن را پس می گیرد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.