۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۰۵۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰ دسته: حمل و نقل
۰

بهره‌برداری از پروژه مشترک راه آهن ایران-آذربایجان، ظرفیت حمل و نقل کالا از مسیر این راه آهن دو خطه را به ۱۰ میلیون تن در سال می‌رساند. این ظرفیت علاوه بر افزایش حجم تجارت کالا بین دو کشور، زیرساختی برای راهگذر شمال-جنوب و پررنگ‌تر شدن نقش ایران در مسیر ترانزیتی آسیای میانه به اروپا نیز به شمار می‌آید.

به گزارش مسیر اقتصاد در اکتبر سال جاری میلادی، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و وزیر راه و شهرسازی ایران در یک دیدار رسمی، بر سر احداث خط راه‌آهن جدید و پل‌های ریلی بین منطقه اقتصادی زنگزور شرقی و جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان و عبور آن از ایران، توافق کردند. جمهوری آذربایجان تاکنون سهم خود از هزینه ساخت پل راه‌آهن را تأمین کرده و مجوزهای لازم برای ساخت پل راه آهن را صادر نموده است.

مزایای راه‌آهن جدید ایران و آذربایجان

راه‌آهن جدید ایران و آذربایجان مزایای متعددی برای دو کشور و منطقه دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش حجم تجارت کالا بین ایران و آذربایجان: ظرفیت بالای این راه آهن، امکان افزایش حجم تجارت کالا بین دو کشور را فراهم می‌کند.
  • تقویت نقش ترانزیتی ایران: این راه آهن، ایران را از مسیر آذربایجان به ترکیه و اروپا متصل می‌کند و نقش ترانزیتی ایران در مبادلات تجاری بین آسیای میانه و اروپا را تقویت می‌کند.
  • ایجاد ثبات در منطقه: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، نقش مهمی در ایجاد ثبات در منطقه ایفا می‌کند. راه آهن جدید ایران و آذربایجان نیز می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند.

راه‌آهن جدید ایران و آذربایجان فرصتی ارزشمند برای توسعه اقتصادی و ترانزیتی منطقه است. این پروژه می‌تواند نقش مهمی در افزایش حجم تجارت کالا، تقویت نقش ترانزیتی ایران و ایجاد ثبات در منطقه ایفا کند.

منبع: وبسایت ویژه اوراسیا

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.