۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۶۶۷ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

بررسی ها نشان می دهد در ستادهای استانی اقتصاد مقاومتی نیز پروژه های جاری و معمولی، تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ارائه شده است. این مسئله حاکی از آن است که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی علاوه بر دستگاه ها، در استان ها نیز نتوانسته اقدامات اولویت دار اقتصاد مقاومتی را به عنوان کارویژه قرار دهد و کماکان همان فعالیت های قبلی در سطح استان، تنها در قالب و با عنوان اقتصاد مقاومتی در حال انجام است.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و تعریف پروژه های متعدد دستگاهی و استانی، استانداران موظف به برگزاری جلسات منظم برای شناسایی موانع موجود در اجرای پروژه های مصوب و ارسال گزارش های عملکرد در سامانه نظام يكپارچه پيشبرد و پايش اقتصاد مقاومتي (نيپا) شدند.

همچنین به منظور پیگیری پروژه های مصوب ستاد، وزرای کشور با عنوان معین، جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شدند در استان ها شدند تا در این خصوص هماهنگی و اقدامات لازم را انجام دهند.

تصویب پروژه ‎های جاری استان‌ ها تحت عنوان اقتصاد مقاومتی

اما بررسی های نشان می دهد در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان ها، اکثرا پروژه های جاری و معمولی دستگاه ها در حوزه های مختلف مطرح شده و مسئولان در این جلسات سعی می کنند برنامه های معمولی و روتین اقتصادی استان خود را با عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی، تکمیل یا اجرایی کنند.

به عنوان مثال در جلسه هفته گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقامتی در استان چهارمحال و بختیاری، مسئولان سعی داشتند بیش از ۱۷۰۰ پروژه نیمه تمام در استان را در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به بخش خصوصی واگذار کنند. اقدامی که به عنوان یک فعالیت جاری استانی تلقی می شود و نمی توان آن را در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی جای داد.

لزوم تغییر فرآیند فعالیت های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

با اینکه موضوع و هدف جلسات ستاد فرماندهی در استان ها، پیگیری پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی است، اما در این جلسات موضوعاتی جانبی و فرعی استان بیان و پیگیری می شود. طبق تاکید مسئولان اقتصاد مقاومتی در استان ها و دستگاه ها، پروژه های مطرح شده در جلسات استان ها، در سطح استانداری هم قابل پیگیری و اجرا است و نیازی به ساختار جدیدی ندارد. با این حال، این مسئله باعث شده برش استانی معین ها و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان ها، کارکرد لازم را نداشته باشد.

برش استانی معین ها و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به منظور پیگیری آن دسته از پروژه هایی تشکیل شده است که در سطح استان و استانداری قابل پیگیری نیست؛ در واقع هدف جلسات استانی نظارت، پيگيري و اجرای دقیق مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تدوین صورتجلسات و ارائه نتايج عملكرد در ستاد و از این دست موارد در استان است.

اما بررسی های میدانی نشان می دهد که در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استان ها، پروژه های جاری و معمولی جای خود را به اقدامات اولویت دار داده اند؛ مسئله ای که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سطح دستگاه ها نیز مشاهده می شود.

در این شرایط، ضروری است تغییری اساسی در وضعیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و فرآیند تعریف و پیگیری کارها ضمن آن ایجاد شود؛ چرا که با روند فعلی، تنها پوسته ای از اقتصاد مقاومتی نمایان خواهد بود و هسته کار، همان اقدامات جاری و معمولی است که بدون طرح اقتصاد مقاومتی نیز در حال انجام بود.

انتهای پیام/ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.