۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۹۴۱ ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

کمیته تسریع در اجرای پروژه های زیرساختی اولویت دار، در سال ۲۰۱۴ با هدف تدوین، پیگیری و نظارت بر اجرای پروژه‌های اولویت دار ملّی در اندونزی تأسیس شد. این نهاد با همکاری دستگاه های دولتی و چندین کمیته کاری، در سال‌های گذشته توانسته است نقشی مهم در به ثمر رسیدن و مدیریت پروژه های اولویت دار در اقتصاد اندونزی ایفا نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد پروژه های اولویت دار در کشورها به دلیل عدم هماهنگی مسئولان که شامل دولت، وزارتخانه ها، نهادهای استانی و همچنین بخش خصوصی است، موانعی را به همراه دارد.

مسلما چنین طیفی از ذینفعان که هر کدام دارای اهداف و مسئولیت هایی هستند، پیگیری و اجرای پروژه های اولویت دار را با تاخیر مواجه می کنند. بنابراین اصلاح فرآیند های موجود در این امر به منظور پیگیری و نظارت دقیق بر اجرای پروژه های اولویت دار بسیار ضروری است.

با توجه به مشکلات مذکور، نهادهایی به منظور پیگیری اجرا و نظارت بر پروژه های اولویت دار در کشورهای مختلف فعالیت می کنند و دارای ساختارهای متفاوتی هستند.

مدل اندونزی در پیگیری و نظارت بر اجرای پروژه های اولویت دار ملّی

نهادی که در اندونزی این وظیفه را بر عهده دارد، «کمیته تسریع در اجرای پروژه های زیرساختی اولویت دار[۱]» است که در سال ۲۰۱۴ با هدف هماهنگی، پیگیری و نظارت بر اجرای پروژه های اولویت دار در اندونزی تأسیس شد. این نهاد متشکل از وزیر اقتصاد به عنوان ریاست کمیته، وزیر برنامه ریزی توسعه، وزیر برنامه ریزی شهری و فضایی و دیگر مسئولان دولتی است.

کمیته تسریع در اجرای پروژه های زیرساختی اولویت دار ضمن برقراری هماهنگی بین دستگاه ها و وزارتخانه های مربوطه به منظور تسریع در تصمیم گیری ها تیم هایی را در ذیل کمیته تشکیل داده است.

ساختار سازمانی

در نمودار زیر ساختار سازمانی این کمیته نشان داده شده است:

اداره مدریت پروژه: این اداره متشکل از کارشناسان و متخصصان است که با همکاری مشاوران توصیه هایی را به تیم های اجرایی و دستگاه های مسئول در زمینه اجرای پروژه های اولویت دار می دهند.

تیم های اجرایی کمیته: این کمیته با حضور اشخاصی همچون وزیر انرژی، مدیر کل امور مالی، وزیر امور خارجه، مدیر کل علوم وتحقیقات وزارت فناوری و آموزش عالی، مدیر کل توسعه منطقه ای، مدیر کل توسعه مالی منطقه ای و مدیر کل برنامه ریزی جنگل ها و مدیریت زیست محیطی تشکیل می شود. این تیم وظایفی همچون پیگیری و هماهنگی امور را بر عهده دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • تسریع در اجرا و تکمیل پروژه های اولویت دار
  • نظارت بر اجرای پروژه های اولویت دار
  • ظرفیت سازی دستگاه ها و موسسات دولتی در اجرای پروژه های اولویت دار
  • بررسی مشکلات و موانع و همچنین ارائه توصیه هایی به منظور حل مشکلات فرآیند اجرا وتکمیل پروژه های اولویت دار

تیم های مطالعاتی کمیته: در واقع این تیم ها مطالعه و کارشناسی شدن پروژه ها را در زمینه های بین بخشی و دستگاهی در دستور کار قرار داده اند.

در حال حاضر قرار است یک تیم شتاب دهنده اجرای پروژه های اولویت دار هم به کمیته اضافه شود و اجرای سریع تر پروژه های اولویت دار را پیگیری کند.

تدوین و تصویب پروژه های اولویت دار

در نمودار زیر مسیر تدوین و تصویب پروژه های اولویت دار در «کمیته تسریع در اجرای پروژه های زیرساخت اولویت دار» نشان داده شده است :

کمیته تسریع در اجرای پروژه های زیرساختی اولویت دار تاکنون توانسته است چندین پروژه اولویت دار در اندونزی را پیگیری و اجرایی نماید. این نهاد ضمن تدوین چندین پروژه اولویت دار در سال های گذشته، جلساتی متعدد و منظمی را به منظور هماهنگی بیشتر بین دستگاه های اجرایی و سازمان های دولتی برگزار کرده است.

رهیافتی برای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

استفاده از تجربیات دیگر کشورها در زمینه پیگیری و اجرای پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی، در مسیر تحقق این مهم حائز اهمیت است؛ در حال حاضر مسئولیت این مسئله بر عهده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فعالیت می کند؛ اما بررسی ها نشان می‌دهد باید دبیرخانه ستاد در ساختاری چابک تر فعالیت های خود از جمله پیگیری، اجرا و نظارت بر پروژه های اولویت دار را دنبال نماید تا در تحقق اقتصاد مقاومتی تسریع گردد.

پینوشت:

[۱] (Committee for Acceleration of Priority Infrastructure Delivery (KPPIP

برگرفته از: سایت کمیته تسریع در اجرای پروژه های زیرساخت اولویت دار

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.