۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۶۳۸ ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی
۰

فرشاد جامع اصل کارشناس انرژی با اشاره به قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی گفت: تسهیلات تنفس خوراک در این قانون به عنوان یک مشوق در راستای رونق پتروپالایشگاه‌ها و توسعه زنجیره ارزش در نظر گرفته شده است و اعطای خوراک نفت خام رایگان در حکم نفت صادراتی بوده و باعث افزایش درآمدهای صندوق توسعه ملی و به نفع کل حاکمیت است.

با توسعه پتروپالایشگاه‌ها، ابتدا تا انتهای زنجیره ارزش به طور کامل دیده می‌شود و تولید محصولات نیز با توجه به نیاز این زنجیره انجام خواهد شد. در پتروپالایشگاه‌ها، به جای آنکه نفت خام تنها به فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، گازوئیل و نفت کوره تبدیل شود، سهمی از تولیدات را خوراک اولیه برای صنایع پتروشیمی تشکیل می‌دهد. به طور کلی، توسعه پتروپالایشگاه‌ها از خام‌فروشی نفت جلوگیری می‌کند و با ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر، نقش مهمی در رشد تولید ناخالص داخلی دارد.

از آنجایی که توسعه پتروپالایشگاه‌ها به سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز دارد، دولت باید از طریق تسهیلات تکلیفی به حمایت از آن‌ها بپردازد. در قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی تسهیلات تنفس خوراک به عنوان یک مشوق در راستای رونق پتروپالایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است. در این راستا فرشاد جامع اصل در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: کمک به رونق پتروپالایشگاه‌ها امری ضروری است و منافع کشور را تامین می‌کند.

توسعه پتروپالایشگاه‌ها در جهت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا

جامع اصل ضمن اشاره به ضرورت توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور گفت: پتروپالایشگاه‌ها به لحاظ اشتغال آفرینی، تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و کمک به خنثی‌سازی تحریم‌ها اهمیت دارند. در قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی تسهیلات تنفس خوراک به عنوان یک مشوق در راستای رونق پتروپالایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است. به این معنا که طرح از بدو بهره‌برداری به تعداد روزی که معادل با هزینه سرمایه‌گذاری‌اش باشد، خوراک نفت خام را رایگان دریافت می‌کند.

این کارشناس انرژی تاکید داشت: تنفس خوراک به لحاظ ملی اهمیت دارد. نفت خامی که قرار است به این پالایشگاه‌ها بدهیم در حکم نفت خام صادراتی است. صندوق توسعه ملی از این نفت خام و میعانات گاز سهم ۴۰ درصدی دارد. اگر به طور مثال، ما یک میلیون ظرفیت پالایشی ایجاد کنیم و ظرفیت یک میلیونی صادراتی هم به قوت خودش باقی باشد، این شرایط باعث می‌شود که درآمدهای صندوق توسعه ملی افزایش یابد. این به نفع کل حاکمیت است و دستش برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای بیشتر باز می‌شود.

الزام تامین مالی پروژه‌ها از بازار سرمایه در قانون پتروپالایشگاه‌ها

وی ادامه داد: مزیت دیگر تنفس خوراک این است که به خاطر تضمینی که برای بازگشت سرمایه در سال اول می‌دهد، تامین سرمایه از بورس برای دوره‌های ساخت تسهیل می‌شود. یکی از بندهای مهمی که در قانون پتروپالایشگاه‌ها آمده است، الزام تامین مالی پروژه‌ها از بازار سرمایه است. حداقل ۳۰ درصد از آورده سهامدار باید از بازار سرمایه تامین شود.

جامع اصل گفت: طی بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم مشخص شده است که پتانسیل تامین مالی این پروژه‌ها از بازار سرمایه طی یک دوره چهار الی پنج ساله کاملا وجود دارد. این جذب نقدینگی به لحاظ کنترل تورم بسیار می‌تواند اثرگذار باشد. همان موضوعی که مقام معظم رهبری تحت عنوان کنترل تورم بدون رکود مطرح کردند.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: برخی پروژه‌های پتروپالایشگاهی و طرح‌های ارتقا و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود حائز شرایط دریافت مجوز تنفس خوراک شده‌اند. طرح پالایشگاه شیراز را داریم که یک طرح بهینه‌سازی است و به پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد رسیده است. در حالی که شرایط لازم را برای دریافت مجوز تنفس خوراک دارد، هنوز این مجوز را دریافت نکرده است.

لزوم پیگیری دستگاه‌های ذیربط برای برای صدور قانون تنفس خوراک

وی ادامه داد: این پروژه اولین طرحی است که می‌تواند تسهیلات را دریافت کند. هنوز صندوق توسعه ملی مجوز نداده است. اگر این طرح به عنوان اولین طرح ذیل قانون نتواند تنفس خوراک را بگیرد، سرمایه‌گذارهای دیگر پالایشگاه‌ها ناامید می‌شوند و نوعی سرخوردگی به وجود می‌آید.

این کارشناس انرژی گفت: لازم است تمامی دستگاه‌های ذیربط از جمله صندوق توسعه ملی، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیرخانه صندوق پیگیری‌های لازم را انجام دهند و صدور مجوز اولین طرح ذیل قانون سریعا صادر شود. به طوری که طرح تنفس خوراک با ارائه مجوز به پالایشگاه شیراز شروع شود.

وی در مورد روش‌های تامین سرمایه پروژه‌های پتروپالایشگاهی کشور گفت: مواردی که به پیشرفت بالای ۲۰ درصد رسیده‌اند می‌توانند از روش شرکت سهامی عام پروژه محور استفاده کنند.

جامع ادامه داد: قبل از رسیدن به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، طرح‌ها می‌توانند از روش انتشار اوراق استفاده کنند. محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. دولت می‌تواند تسهیلات تکلیفی به طرح‌ها بدهد تا آنها به پیشرفت ۲۰ درصد برسند و بعد بتوانند از شرکت سهامی عام پروژه محور بهره ببرند.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.