۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۳۳۳ ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

شواهد حاکی از آن است که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در این شرایط حساس کشور به دلیل ناکارآمدی دبیرخانه آن، غیرفعال شده و رو به تعطیلی می رود. از نشانه های این مسئله، تعطیلی سایت ستاد و عدم تعریف فعالیت ها و اقدامات جدید در آن است؛ همچنین که در جلسات صحن ستاد نیز اقدامات اصلی پیگیری نشده و به بیان نکات کلی بسنده می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از محاسن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در زمان شکل گیری فعال بودن دبیرخانه آن و به خصوص سایت ستاد بود؛ به طوری که به طور منظم گزارش تمام جلسات و مصوبات ستاد بر روی سایت ستاد بارگزاری می شد و این می توانست بررسی عملکرد و اقدامات را مقدور سازد؛ اما به تدریج در طول ۳ سال اطلاع رسانی های این سایت کاهش یافته است.

آخرین جلسه برگزار شده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مربوط به ۲۹ مرداد سال جاری است؛ اما در سایت آخرین گزارش بارگزاری شده مربوط به ۱۱ تیرماه است و ۳ جلسه آخر هنوز در سایت بارگزاری نشده است.

از طرف دیگر در ابتدا که ستاد آغاز به کار کرده بود، به محض تصویب و ابلاغ پروژه های اولویت دار سالانه، لیست پروژه ها در سایت دبیرخانه بارگزاری می شد؛ اما در سال جاری با وجود اینکه تصویب پروژه ها در تاریخ دهم اردیبهشت ماه اتفاق افتاده و در تاریخ نهم خرداد به دستگاه ها ابلاغ شده، اما هنوز بر روی سایت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بارگزاری نشده است.

نکته دیگر اینکه همچنان در سایت ستاد، دکتر دژپسند دبیر ستاد معرفی شده است؛ در حالی که از مهر ۹۶ دکتر پورمحمدی به عنوان دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعیین شده و مشغول فعالیت است.

نشانه های تعطیلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

علاوه بر کاهش فعالیت های سایت ستاد که بی شباهت به تعطیلی نیست، سایر اقدامات صورت گرفته توسط ستاد نیز کمرنگ شده و کاهش شدیدی یافته است.

به عنوان مثال با گذشت ۶ ماه از سال، تنها مصوبه ستاد، ابلاغ ۲۷ پروژه اولویت دار بوده است و از سایر فعالیت های صورت گرفته در سال های قبل مانند بسته رونق تولید و اشتغال و بسته حمایت از صادرات غیر نفتی خبری نیست.

با این وجود، فعال نبودن سایت و تعطیلی سایر فعالیت های آن، تنها نشانه ای از تضعیف و غیرفعال شدن کل ستاد است؛ بررسی جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نشان می دهد که در جلسات صحن ستاد، تنها به بیان نکات کلی اکتفا می شود؛ این درحالیست کار اصلی ستاد، پیگیری پروژه ها و عملکرد دستگاه ها در این زمینه است.

دبیرخانه ناکارآمد

بررسی ها نشان می دهد قرار گرفتن دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سازمان برنامه و بودجه یکی از مهمترین عواملی است که موجب شده فعالیت های ستاد به تدریج کاهش یافته و به حاشیه برود؛ زیرا دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به طور همزمان دبیرخانه شورای اقتصاد نیز هست و این در حالی است که ساز و کار اجرایی و فعالیت های این دو نهاد با یکدیگر متفاوت است.

«دبیرخانه ناکارآمد» عامل اصلی تضعیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

برای تغییر در وضعیت کنونی و برای جلوگیری از به حاشیه رفتن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ضروری است نسبت به ساختار کنونی ستاد و مکان دبیرخانه آن تجدیدنظر شود؛ در غیر این صورت با روند کنونی، تحقق اقتصاد مقاومتی آن در شرایط حساس فعلی کشور به حاشیه خواهد رفت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.