۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۶۲۵ ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰ دسته: انرژی
۰

صبح امروز توافقنامه اجرای پروژه استحصال اتان در ۱۸ فاز پارس جنوبی امضا شد. این پروژه ذیل «طرح توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» است که دی ماه ۱۴۰۱ به عنوان اولویت دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شد.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز در ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ به عنوان یکی از طرح های اولویت دار دولت سیزدهم در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید.

طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز»، از مبانی تا جزئیات

امضای توافقنامه اجرایی طرح افزایش استحصال اتان در ۱۸ فاز پارس جنوبی

یکی از پروژه‌های این طرح، افزایش استحصال اتان در ۱۸ فاز پارس جنوبی بود. پروژه افزایش استحصال اتان ۱۸ فاز پارس جنوبی از ميزان ۶۷ درصد فعلی به ۷۸ درصد از طريق اعمال تغييرات در شرايط عملياتی برخی از تجهيزات واحدهای پالايشگاه و متناسباً اصلاح تجهيزات حسب مورد است. افزایش میزان اتان قابل استحصال از هر پالایشگاه دو فازی در جمع کل ۱۸ فاز، بالغ بر یک میلیون و سیصد هزار تن در سال است. ارزش تقریبی سالانه آن برای هر پالایشگاه دو فازی بالغ بر ۳۵ میلیون دلار و در جمع کل ۱۸ فاز بالغ بر ۳۱۵ میلیون دلار برآورد می‌شود که نقش موثری در محیط زیست و تکمیل زنجیره تولید در صنایع پایین دستی دارد.

در جلسه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مقرر شد ظرف مدت حداکثر ۲ ماه قرارداد اجرای کار با مجری پروژه منعقد شود. پیرو این مصوبه و پیگیری‌های انجام شده در وزارت نفت و شرکت ملی گاز، توافقنامه مدنظر تهیه و صبح امروز در مراسمی با حضور وزیر نفت به امضای طرفین رسید.

در این مراسم، چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در اظهارات خود بیان داشت: پیرو مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و اولویت دار شدن پروژه استحصال گاز اتاق ۹ پالایشگاه مجتمع پارس جنوبی، این موضوع در دستورکار ویژه وزارتخانه و شرکت ملی گاز قرار گرفت و گام اول اجرایی آن امروز برداشته شد.

گفتنی است تا کنون ۵ طرح اولویت‌دار دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده و به صورت مستمر در حال پیگیری است. تسهیل گری، مانع زدایی و پیگیری و پیشبرد طرحها وظیفه این ستاد است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.