۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۵۹۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

تعرفه برق در کشور کره جنوبی مشابه ایران به صورت پلکانی تعیین شده است. اما سطوح تعرفه های پلکانی این کشور به نحوی در نظر گرفته شده است که تنها کم مصرف ها از برق یارانه ای برخوردارند و مشترکین پرمصرف، قیمتی بیشتر از قیمت تمام شده تولید یا واردات برق را پرداخت می‌کنند. در کره جنوبی قیمت برق بخش خانگی برای پرمصرف‌ها در حدود ۳.۵ برابر قیمت در ایران است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت برق کره جنوبی(KEPCO)، تعرفه برق این کشور در مقایسه با ایران ۳.۵ برابر است. شرکت KEPCO، بزرگترین تامین‌کننده برق در کره جنوبی می‌باشد که ۹۳ درصد تولید برق کشور و همچنین مسئولیت انتقال، توزیع و توسعه پروژه‌های برقی را بر عهده دارد. به طور مستقیم و غیرمستقیم دولت کره جنوبی صاحب ۵۱ درصد از سهام شرکت KEPCO است[۱].

این شرکت در سایت اینترنتی خود تعرفه بخش خانگی، عمومی، صنعتی، آموزشی و کشاورزی را مشخص کرده است. نحوه محاسبه بهای پرداختی، آبونمان، مالیات و تغییر قیمت در فصول مختلف سال نیز مشخص شده‌اند.

تعرفه برق کره جنوبی ۳.۵ برابر ایران است

طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط شرکت تامین برق کره جنوبی در سال ۲۰۱۶، قبض برق خانگی مطابق با جدول زیر محاسبه می‌شود[۲]. در این جدول تعرفه برق(Energy charge) به صورت چهار پله مشخص شده است که پله آخر برای ماه‌های خاص(تابستان) می‌باشد. ستون آبونمان(Demand charge) نیز که مشابه آبونمان در ایران است به صورت پلکانی محاسبه شده است. ۱۰ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده و ۳.۷ درصد نیز برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک، به قبض اضافه می‌شود.

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود تعرفه متوسط برق کشور کره جنوبی حدودا ۱۸۷ وون معادل ۰.۱۷ دلار یا همان ۱۷ سنت است. بنابراین می توان گفت با نرخ ارز آزاد هر کیلووات ساعت در کره جنوبی معادل حدود ۱۵۰۰ تومان است.

این درحالیست که در ایران بهای متوسط برق دریافتی طبق گفته مسئولین وزارت نیرو حدودا ۷۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است؛ بنابراین می توان گفت قیمت برق در کره جنوبی حدودا ۲۱ برابر ایران است.

به منظور در نظر گرفتن قدرت خرید مردم کره جنوبی در مقایسه با ایران، می توان از آمار درآمد سرانه کشورها استفاده کرد. بر اساس آمار صندوق بین المللی پول درآمد سرانه مردم کره جنوبی حدودا ۶ برابر مردم ایران است.[۳] بنابراین می‌توان نتیجه گرفت حتی با در نظر گرفتن معیار قدرت خرید، قیمت برق بخش خانگی کره جنوبی نسبت به ایران در حدود ۳.۵ برابر گران تر است.

قیمت برق مشترکین پرمصرف کره جنوبی بیشتر از قیمت تولید برق

طبق جدول قبل مشاهده می‌شود که تعرفه برق مشترکین پرمصرف کره جنوبی حدودا ۳۰۰ وون (۲۷ سنت) است که به مراتب بیشتر از قیمت برق کم مصرف هاست. بنابراین تعرفه های پلکانی قیمت برق در کره جنوبی به نحوی طراحی شده است که مشترکین پر مصرف از هیچ یارانه ای برخوردار نیستند و در مقابل قیمت برق آن‌ها از قیمت تمام شده نیز بیشتر است.

در ایران پر مصرف‌ها به طور متوسط ۱۹۰ تومان (طبق دلار بازار آزاد، حدودا ۲ سنت) به ازای هر کیلووات ساعت می‌پردازند که نسبت به قیمت صادرات برق(۱۱ سنت) و قیمت تمام‌شده تولید برق بسیار پایین‌تر است. به عبارت دیگر پرمصرف‌ها از برق یارانه‌ای و ارزان قیمت بهره می‌برند.

پرمصرف‌ها ۹۰۰ هزار تومان و کم‌‌مصرف‌ها ۱۴۰ هزارتومان یارانه پنهان برق دریافت می‌کنند

ضرورت تعیین مناسب سطوح تعرفه پلکانی

در کشور کره جنوبی، به مانند ایران تعرفه های برق به صورت پلکانی تعیین شده است. تعیین تعرفه های قیمتی به صورت پلکانی مزایای فراوانی همچون کاهش قیمت برای مشترکین کم مصرف و جریمه مشترکین پرمصرف را به همراه دارد؛ اما لازمه بهره مندی از این مزایا، تعیین مناسب سطوح قیمتی در تعرفه های پلکانی است.

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده ‌می‌شود در کره جنوبی سطوح تعرفه پلکانی قیمت برق به نحوی در نظر گرفته شده است که مشترکین کم‌مصرف مورد حمایت دولت قرار گرفته و از برق یارانه‌ای بهره می‌برند و مشترکین پرمصرف بهای بیشتری نسبت به قیمت تمام‌شده برق می‌پردازند.

درحالیکه در ایران مشترکین پرمصرف نیز از برق یارانه‌ای و ارزان قیمت بهره می‌برند و این روش غلط موجب شده است که در مجموع مشترکین پرمصرف ۳.۵ برابر مشترکین کم‌مصرف از یارانه برق بهره ببرند.

منابع:

] www.kepco.co.kr/eng

[۲] http://cyber.kepco.co.kr/ckepco/front/jsp/CY/E/E/CYEEHP00101.jsp

[۳] List of countries by GDP (nominal) per capita



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.