۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۲۵۶ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن کارشناس: علی ملک زاده
۰

مالیات بر عایدی سرمایه نوعی مالیات است که موجب کاهش انگیزه سوداگری در بازارها می شود. در همین رابطه طرحی ۲ فوریتی در مجلس جریان دارد که با تمرکز بر بازار مسکن، به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان رسیده است. بررسی ها نشان می دهد که در طرح مذکور، ۷ مورد معافیت مالیاتی دیده شده تا تنها سوداگران مورد هدف این قانون باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح ۲ فوریتی قانون مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن با محوریت مالیات بر عایدی سرمایه این روزها در حال پیگیری و تصویب در مجلس شورای اسلامی است.

متن کامل طرح ۲ فوریتی مجلس در مقابله با سوداگری و نوسانات مسکن

این طرح با هدف حذف سوداگران که عامل اصلی افزایش قیمت در بازار مسکن هستند، در حال پیگیری است. از آنجا که آگاهی از معافیت ها و مواد و جزئیات طرح حق مردم است تا در این زمینه برداشت اشتباه وجود نداشته باشد؛ لذا در ادامه به معرفی و بررسی مهم ترین معافیت های مالیاتی پیرامون این طرح پرداخته شده است.

طبق طرح پیشنهادی متن زیر به عنوان ماده ۷۲ مکرر به قانون مالیات های مستقیم الحاق خواهد شد:

ماده ۷۲ مکرر – از ۱ ماه پس از تصویب این ماده، هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین، املاک و مستغلات با کاربری های مسکونی، اداری و تجاری که پس از تاریخ اجرای این ماده خریداری (به انتقال گرفته) شوند، مشمول «مالیات بر عایدی سرمایه» خواهد شد.

منظور از عایدی ملک، مابه التفاوت قیمت خرید (انتقال دادن یا واگذاری) و قیمت فروش (به انتقال گرفتن)  است. اهم معافیت ها از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک مبتنی بر طرح مجلس، در ادامه ذکر شده است:

اولین انتقال املاکی که قبل از اجرای این قانون خریداری شده باشند

بر اساس طرح مذکور کلیه املاکی که قبل از تاریخ ابلاغ این قانون خریداری شده اند طی اولین انتقال (فروش) از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف اند.

بدین ترتیب کسانی که حتی قبل از تصویب قانون اقدام به خرید و فروش ملک و کسب سود از این طریق کرده اند، مشمول پرداخت مالیات نمی شوند. این معافیت موجب می شود تا اولا عدالت برقرار شده و کسانی که ندانسته به سوداگری دامن زده اند متضرر نشوند و ثانیا فرصتی در اختیار مردم قرار می دهد تا سرمایه های خود را عرضه کنند و به سمت بخش های مولد حرکت بدهند.

نقل و انتقال واحد مسکونی اصلی هر شخص حقیقی

در این قانون خانه اصلی افراد از پرداخت مالیات معاف است. همچنین به تعداد اعضای خانوار حق معافیت داشتن مسکن لحاظ شده و نسبت به سایر کشورها که تنها یک مسکن اصلی را برای کل خانوار معاف می کنند، آزادی عمل بیشتری به مردم می دهد. این در حالی است که در برخی کشورها مانند ژاپن حتی خانه اصلی افراد نیز معافیت ندارد.

لذا بیشتر مردم عادی مشمول پرداخت مالیات نمی شوند. در واقع نقطه هدف این قانون آن دسته از افرادی است که به طمع کسب سود بدون هیچ گونه تلاش و زحمتی در جامعه با خرید خانه های متعدد، مسکن را احتکار می کنند.

درصد این تعداد افراد در کل جامعه شاید به یک درصد هم نرسد. این در حالی است که همین عده قلیل بیشترین سهم کسب درآمد در کشور را دارند و فشار تورم ایجاد شده را اکثر ۹۹ درصد مردم تحمل می کنند.

اولین انتقال ساختمان‌های نوساز

مالیات بر عایدی سرمایه مانع عرضه مسکن های نوساز نمی شود. در قانون مالیات بر عایدی سرمایه به منظور حمایت از تولید و عرضه مسکن، ساختمان‌های نوساز در اولین فروش، معاف از مالیات بر عایدی سرمایه هستند. البته در صورتی که ۵ سال از اخذ پروانه ساخت آن نگذشته باشد که موجب احتکار مسکن نوساز هم نشود.

نقل و انتقال به منظور وقف ملک

نقل و انتقالاتی که با هدف وقف املاک انجام شود، طبق طرح طراحی شده از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است تا به این وسیله برای فرهنگ وقف مانعی ایجاد نشود.پ

کمتر بودن قیمت فروش (انتقال دادن) از قیمت خرید (به انتقال گرفتن)

هنگامی که قیمت فروش ملک کمتر از قیمت خرید آن باشد در حقیقت هیچ گونه عایدی نصیب فروشنده نشده است. لذا دریافت مالیات هم متصور نیست. البته چنین مواردی به صورت خیلی نادر و کمیاب است.

نقل و انتقال زمین های کشاورزی و صنعتی

بر اساس طرح دوفوریتی مقابله با احتکار و کاهش التهابات بازار مسکن، املاک کشاورزی مانند زمین های کشاورزی، باغ و املاک صنعتی از این نوع مالیات معاف می شوند. دلیل این معافیت ها تشویق فعالیت های مولد اعم از کشاورزی و فعالیت های صنعتی است. نقل و انتقال اراضی کشاورزی نیز به منظور حمایت از کشاورزی و تجمیع زمین های زراعی معاف می شود.

انتقالات قهری املاک و نیز اولین انتقال توسط وراث بعد از انتقال قهری

املاکی که به صورت ارث به افراد تملیک می شود، از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است. همچنین اولین انتقال پس از به ارث رسیدن املاک، معاف از مالیات بر عایدی سرمایه است.

در مواردی که ملک به فرزند متاهل هبه و هدیه داده شده باشد، ملک منتقل شده فقط برای یک بار و یک واحد مسکونی مشمول مالیات نخواهد بود.

طرح ۲ فوریتی مقابله با سوداگری در بخش مسکن با ۱۰۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد

سوداگران هدف اصلی مالیات بر عایدی سرمایه

تمامی موارد فوق نشان دهنده آن است که تنها سوداگران از اعما مالیات بر عایدی سرمایه متضرر خواهند شد و مردم عادی مشمول پرداخت مالیات نمی شوند.

با حذف سوداگری از بازار مسکن به راحتی به تقاضای مصرفی مردم در بازار پاسخ داده خواهد شد و دیگر نگرانی از بابت هیجانی شدن و التهابی شدن بازار و قیمت ها وجود نخواهد داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.