۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۸۰۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ دسته: مسکن
۰

طرح ۲ فوریتی «مقابله با سوداگری و نوسانات مسکن» با محوریت دریافت مالیات از عایدی سرمایه (CGT) در بخش مسکن، پس از یک سال کار کارشناسی تهیه و به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس رسید و در هفته جاری تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. بر این اساس، این طرح که سوداگران بازار مسکن را جهت دریافت مالیات مورد هدف قرار داده است، به زودی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان مردم گذاشته خواهد شد. تاکنون بخش قابل توجهی از مسئولین دولتی، کارشناسان و نمایندگان مجلس موافقت خود را با تصویب و اجرای این طرح قانونی کارشناسی شده و مطابق با تجربیات جهانی اعلام کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن و التهابات و نوسانات این بازار در همه ادوار، نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا طرح مهمی برای رفع مشکل دیرینه این بخش ارائه کنند.

در این راستا پس از یک سال مطالعه و بررسی های کارشناسی، طرح ۲ فوریتی «مقابله با سوداگری و نوسانات مسکن» با محوریت دریافت مالیات از عایدی سرمایه (CGT) در بخش مسکن، تهیه و به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس رسید و در هفته جاری تقدیم هیئت رئیسه شد.

متن کامل طرح ۲ فوریتی مجلس در مقابله با سوداگری و نوسانات مسکن

CGT تجربه موفق کشورهای توسعه یافته

مالیات بر عایدی سرمایه به ویژه در بخش املاک مورد استفاده بسیاری از کشورها و به خصوص کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.

این نوع مالیات جنبه تنظیمی داشته و موجب کاهش نوسانات در بازار می شود. تجربه کشورهای توسعه یافته برای کنترل و تنظیم بازار مسکن نشان می‌دهد که آن‌ها نیز از سياست‌ افزايش هزينه تقاضاهای سوداگرانه بهره می‌برند، به طوری که با اتخاذ این سیاست سرمايه‌ها را به سمت توليد هدايت كرده و از بی‌ثباتی و افزايش قيمت، ناشی از فعاليت‌های سوداگرانه در بازار جلوگيری می‌كنند.

معافیت خانه های مصرفی و سازندگان مسکن از پرداخت مالیات

در طرح دو فوریتی مالیات بر عایدی سرمایه اولین انتقال خانه‌های موجود حتی برای کسانی که بیش از یک واحد دارند، معاف از مالیات خواهد بود؛ بنابراین در صورت تصویب منجر به کنترل رفتار مردم در بازار مسکن طی سال‌های آینده خواهد شد تا مجدداً نوسانات قیمتی و موج های گرانی مسکن اتفاق نیفتد.

همچنین سازندگانی كه اقدام به توليد و عرضه واحدهای مسكونی می كنند نيز تا پنج سال از زمان اخذ جواز ساخت از مالیات معاف هستند. علاوه بر این فروش ساختمان‌های نوساز نیز از پرداخت این مالیات معاف هستند. در نتیجه بعد از اعمال مالیات بر عایدی سرمایه تقاضاهای سوداگرانه از بازار مسکن به تدریج خارج می شوند و در عوض تقاضاهای مصرفی و تولید و عرضه تقویت می شوند.

همچنین املاک کشاورزی و املاک صنعتی، به منظور تقویت فعالیت های مولد از این نوع مالیات معاف می شوند. علاوه بر این، قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مورد ارث و انتقال بلاعوض نیز جاری نمی شود.

براساس متن طرح این پایه مالیاتی به گونه ای است که تنها سوداگران را مورد هدف قرار می دهد و خانه اصلی هر فرد از پرداخت مالیات معاف است؛ همچنین هر خانواده به تعداد اعضای خود می تواند از معافیت مالیاتی مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات نقل و انتقال برخوردار باشد.

اجماع دولت، مجلس و کارشناسان بر دریافت مالیات از سوداگران



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.