۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۱۱۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: ایران از توان بالایی برای تبدیل شدن به مرکز صادرات لوازم خانگی به بازارهای منطقه و همسایگان برخوردار است که می تواند اشتغالزایی و ارزآوری بالایی برای کشور ما به همراه داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از ایرنا «علیرضا موسوی مجد» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی این خبرگزاری به علاقه شرکت های ایرانی برای تبدیل شدن به هاب (مرکز) تولید لوازم خانگی منطقه و صادرات آن به همسایگان اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان ایرانی در سال های گذشته بیشتر درگیر مجهز کردن خود به فناوری های روز و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار داخلی بوده اند و اکنون فرصت مناسبی برای توسعه کار در سایر کشورهاست.

وی افزود: در این زمینه به برنامه ریزی برای شناخت بازار عراق، افغانستان، سوریه و برخی کشورهای آسیای میانه مشغولیم.

موسوی مجد ادامه داد: پیش از این نماینده شرکت سامسونگ در منطقه نیز در حضور وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود ایران از توان بالایی برای تبدیل شدن به مرکز صادراتی منطقه در لوازم خانگی برخوردار است.

این فعال اقتصادی افزود: یکی از برندهای کره ای حتی در شرایط سخت تحریم ها اجازه تولید به ایران داد و همین موضوع ارزش افزوده بالایی برای کشور به دنبال داشته است.

موسوی مجد یادآوری کرد: اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانیم تا پنج سال پیش واردکننده محض لوازم خانگی از کره جنوبی بودیم اما امروز در محصولات گروه برودتی چون یخچال و ساید درصد چشمگیری داخلی سازی صورت گرفته است و هر روز بر عمق ساخت داخل آن افزوده می شود.

وی در یک کارخانه لوازم خانگی با بیش از چهار هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و افزون بر ۴۰ هزار نفر اشتغالزایی غیرمستقیم فعالیت می کند، گفت: تحریم این شرکت ها و تشویق مردم به نخریدن کالاهای آنها، بیکاری گسترده ای را به دنبال دارد.

«زمانی هر کسی که به سفر حج مشرف می شد، یک برند تلویزیون با خود وارد کشور می کرد، اما اکنون ارزبری در این موضوع به حداقل رسیده و علاوه بر پرداخت مالیات و عوارض دولتی، از ورود قاچاق به کشور جلوگیری شده است».

وی ادامه داد: هدف اصلی شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی در کشور که تحت برند کره جنوبی کار می کنند، افزایش عمق تولید و استفاده از قطعات و پیمانکاران داخلی تا حد ممکن است که در این زمینه موفق عمل کرده اند.امروز ارزبری محصولات کره ای در ایران به طور متوسط ۵۰ درصد کاهش یافته است.

ارتباط با قطعه سازان داخلی و حرکت صنایعی مانند کارتن سازی، پلاستیک سازی و غیره از دیگر تاثیرات داخلی سازی لوازم خانگی است.

راهی برای مقابله با تحریم های اقتصادی

رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران یادآوری کرد: در سال های گذشته و شرایط سخت تحریم ها، شرکت های کره جنوبی ما را تنها نگذاشتند و ماشین آلات و تجهیزات تولید بردهای الکترونیکی و «قطعات نصب سطحی» یا «اس.ام.دی» را در اختیار ما قرار دادند.

اس.ام.دی مخفف Surface Mount Devices و شامل طیف وسیعی از قطعات نوری همچون ال.یی.دی و الکترونیکی همچون مقاومت و آی.سی و سوکت است.

وی ادامه داد: برندهای کره ای، ایران را شریک بزرگ تجاری خود می دانند و بویژه در زمینه انتقال دانش و فناوری برای ارتقای سطح تولید اقدام های مناسبی کرده اند؛ در حالی که چنین حقی را برای بسیاری دیگر از شرکای خود قائل نشده اند.
وی یادآوری کرد: آمریکا بیش از چهار دهه است به تحریم ایران در عرصه های مختلف می پردازد اما ما هر بار با تدبیر از آنها عبور کرده ایم؛ حتی در صورت تحریم برندهای کره ای، مسیرهای دیگری برای مقابله با آن پیش بینی شده است.
«به مشتریان اطمینان می دهیم حتی پس از برقراری تحریم ها، شاهد افزایش قیمت یا افت کیفیت محصولات نباشند.»

تقاضای کاذب در بازار

رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران تقاضای کنونی در بازار لوازم خانگی را کاذب برشمرد و گفت: عده ای فرصت طلب به دنبال سودجویی اند و مردم نباید تصمیم هیجانی بگیرند، زیرا این تقاضای کاذب فروکش می کند.

وی یادآوری کرد: همه ساله تا حدود ماه های تیر و مرداد، بازار لوازم خانگی با کساد و با رکود همراه است و سفارش دهی قطعات نیز بر همین مبنا انجام می شود.

این مقام صنفی از مسوولان خواست نسبت به قیمتگذاری محصولات توجه بیشتری کنند تا شرکت ها متضرر نشوند.
به گفته وی، اکنون به اندازه کافی قطعه در بازار وجود دارد که پاسخگوی تولید تا پایان سال خواهد بود، با این حال وضعیت موجود بازار ناشی از تقاضای مصنوعی است که برخی دلالان و سودجویان به آن دامن زده اند.

موسوی مجد ادامه داد: اکنون حاشیه سود ۳۵ تا ۴۰ درصدی در قیمت محصولات لوازم خانگی در بازار وجود دارد که البته شرکت ها در آن دخیل نیستند، بلکه به جیب سودجویان می رود.

وی توضیح داد محصولات تولیدی این شرکت از ابتدای امسال مطابق مصوبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش هشت درصدی قیمت ها روبرو شد اما با مسائلی همچون رشد حقوق و دستمزد کارگران و افزایش سایر هزینه ها افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت ها واقعی تر بود. حتی لوازم مورد استفاده همچون کارتن، پلاستیک و قطعات ۴۰ تا ۶۰ درصد گران تر شد.

وی تاکید کرد در صورت پایین نگه داشتن دستوری قیمت ها، تولیدکنندگان پس از مدتی تولید را کاهش می دهند و به تعدیل نیرو یا راه های دیگر دست می زنند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.