۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۲۲۱۵ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

پلیمر ABS با دارا بودن خواصی مشابه با فلزات و مقاومت فیزیکی و شیمیایی بالا، در صنایع راهبردی همچون خودروسازی، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، پزشکی و چاپ سه‌بعدی کاربرد دارد. با توجه به روند افزایش تقاضا در این صنایع، پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار ABS با رشد قابل توجهی از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۴۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد ظرفیت تولید جهانی ABS رو به افزایش است. به علت کاربرد فراوان این محصول در صنایع راهبردی، روند تقاضای این محصول در بازارهای جهانی رو به افزایش است و شرکت‌های تعیین‌کننده در صنایع پتروشیمی، به دنبال افزایش ظرفیت تولید هستند.

نیاز صنایع راهبردی خودروسازی، لوازم خانگی، برق و الکترونیکی و ساختمان به ABS

آکریلونیتریل ‌بوتادین ‌استایرن[۱] یک پلیمر با مقاومت فیزیکی و شیمیایی بالا است. استفاده همزمان از سه پلیمر استایرن، بوتادین و آکریلونیتریل موجب ایجاد خواص مطلوب صنایع شده است و پلیمری با شباهت زیاد به فلز، قابلیت رنگ‌پذیری بالا و ویژگی‌های منحصر به فردی مانند استحکام، ضربه‌پذیری و مقاومت شیمیایی و حرارتی به وجود می‌آورد. این محصول در صنایع مهمی همچون خودروسازی، لوازم خانگی، برق و الکترونیک، کالاهای مصرفی، ساختمان‌سازی مانند پل‌ها، سیستم‌های انتقال آب و چاپ سه‌بعدی کاربرد دارد. در نمودار زیر حجم بازار ABS در هر یک از صنایع نشان داده شده است:

 

افزایش تقاضا در بازار خودرو موجب افزایش تقاضا در بازار ABS خواهد شد

در صنعت خودرو‌سازی جهت کاهش وزن خودرو و کاهش مصرف سوخت، به طور متوسط از ۵۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم پلاستیک در هر خودرو استفاده می‌شود که سهم ABS حدود ۱۳ درصد است.

این پلیمر با دارا بودن خواصی مشابه با فلزات، مقاومت شیمیایی بالا، مقاومت در برابر اشعه UV و طول عمر بالاتر نسبت به سایر پلیمرها برای ساخت قطعات خودرو مانند کف خودرو، فضای داخلی، بدنه و سپر خودرو استفاده می‌شود. با وجود بالاتر بودن قیمت ABS نسبت به سایر پلیمرها، به علت وجود خواص فیزیکی و شیمیایی مطلوب، سهم این پلیمر در صنعت خودروسازی همواره رو به افزایش است.

طبق پیش‌بینی انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) و با توجه به رشد نسبی بازار جهانی خودرو در سال ۲۰۲۱، پیش‌بینی می‌شود روند رشد تقاضای خودرو و به تبع رشد تقاضای ABS ادامه‌دار باشد. علاوه بر صنایع خودروسازی با توجه به رشد جمعیت جهانی، رشد تقاضا برای لوازم خانگی از جمله یخچال‌های خانگی، جاروبرقی، ماکروویو، ماشین اصلاح و غذاساز، موجب رشد بازار ABS خواهد شد.

به دلیل رشد تقاضای صنایع راهبردی، بسیاری از تعیین کنندگان صنعت پتروشیمی جهان در حال سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های تولید این پلیمر به جهت برآورده کردن نیازهای روزافزون صنایع هستند. به عنوان نمونه شرکت اینوس استرایرولوشن[۲] اعلام کرده است که قصد دارد یک واحد تولید آکریلونیتریل بوتادین استایرن، با ظرفیت تولید بالا در نینگبو چین بسازد تا پاسخگوی نیاز صنایع خودروسازی منطقه باشد.

کشورهای آسیایی و ایالات متحده آمریکا پیشتاز تولید ABS در جهان

با توجه به روند افزایشی میزان تقاضای جهانی ABS، پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار که در سال ۲۰۲۰ در حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است، رشد قابل توجهی داشته باشد و تا سال ۲۰۲۷ به ۴۷ میلیارد دلار برسد.

آسیا به دلیل سرمایه‌گذاری دولت‌ها، افزایش ظرفیت تولید و افزایش تقاضا در منطقه، بر بازار ABS تسلط داشته و بیش از ۳۰ درصد از درآمد کلی بازار را در اختیار دارد. کشور چین با دارا بودن بزرگ‌ترین حجم تولید خودرو، وجود صنایع عظیم لوازم خانگی، ساخت‌و‌ساز و اسباب ‌بازی بیشترین تقاضای جهانی این پلیمر را دارد.

در کشورهای کره جنوبی و ژاپن به دلیل افزایش تولید خودرو، بازار ABS  رشد قابل توجهی داشته است. تولیدکنندگان بزرگ خودرو از جمله هوندا، نیسان و مزدا برای تولید مدل‌های مختلف خودرو و قطعات مورد نیاز، در راستای افزایش ظرفیت تولید ABS سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده‌اند.

در آمریکا میزان استفاده از ABS به دلیل رشد صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، برق و الکترونیک و چاپ سه ‌بعدی در حال افزایش است. صنعت چاپ سه ‌بعدی آمریکا با سرعت بالایی در حال رشد است و افزایش تقاضای بالایی برای این پلیمر ایجاد کرده است. به طوری که پتروشیمی‌های بزرگ مانند بیگرپ[۳] ظرفیت بالایی برای تولید ABS مخصوص چاپ سه بعدی اختصاص داده‌اند.

با توجه به روند افزایش تقاضا برای این پلیمر، شرکت‌های تعیین‌کننده در صنعت پتروشیمی آمریکا به طور مداوم در حال توسعه واحدهای جدید تولید ABS هستند. پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار این پلیمر در ایالات متحده با رشد دو برابری، در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۵ میلیارد دلار برسد.

منابع:

grandviewresearch

PR newswire

پی نوشت:

[۱] Acrylonitrile butadiene styrene: ABS

[۲]  Ineos Stryrolution

[۳] Bigrep

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.