۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۲۱۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ دسته: انرژی
۰

نماینده گروه مپنا در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین مشکل صنعت برق قیمت‌گذاری و ارزان فروشی برق است. مشکل مشخص است اما دولت و مجلس هیچکدام در حل این مشکل قدم موثری برنمی‌دارند. دولت می‌گوید منتظر هستیم که مجلس محترم در این زمینه قانونی تصویب نماید و مجلس نیز می‌گوید دولت باید پیش‌نویس و پیشنهادی در این زمینه ارائه کند.

به گزارش مسیر اقتصاد جلسه «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» روز دوشنبه ۱ مردادماه با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

توافق مجلس و وزارت نیرو بر افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف

اصلاح تعرفه برق در کشور نیاز به عزم جدی دولت و مجلس دارد

دکتر علیرضا یزدی زاده نماینده گروه مپنا در این جلسه به ظرفیت ارزآوری ۵ میلیارد دلاری از صادرات برق اشاره کرد و گفت: مشکل صنعت برق فنی نیست، مشکل اقتصادی است. مهم‌ترین مشکل صنعت برق قیمت‌گذاری و ارزان فروشی برق است. مشکل مشخص است اما دولت و مجلس هیچکدام در حل این مشکل قدم موثری برنمی‌دارند. دولت می‌گوید منتظر هستیم که مجلس محترم در این زمینه قانونی تصویب نماید و مجلس نیز می‌گوید دولت باید پیش‌نویس و پیشنهادی در این زمینه ارائه کند.

وی گفت: در راستای بهبود وضعیت اقتصادیِ مردم باید تعرفه‌های برق اصلاح گردد. مشکل مشخص است تنها نیاز به یک اقدام داوطلبانه است. قضیه بسیار شفاف است که مشترکین کم‌مصرف، کشاورزان و صنعتگران باید مورد حمایت دولت قرار گیرند و از سوی دیگر پرمصرف‌ها باید بهای بیشتری بپردازند، لذا مجلس باید در یک اقدام داوطلبانه مانع از هدر رفت انرژی در کشور شود. در کشور انرژی نباید ارزان فروخته شود. مشکل اصلاح تعرفه‌های برق بسیار ساده بوده و راه حل‌ها نیز ارائه شده‌اند.

ظرفیت درآمد ارزی سالانه پنج میلیارد دلار از صادرات برق

یزدی زاده گفت: موضوع صادرات برق بسیار مهم بوده که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: در کشور ظرفیت ارزآوری سالانه پنج میلیارد دلار از طریق صادرات برق وجود دارد و می تواند موجب تسویه شدن کلیه بدهی‌های وزارت نیرو با پیمان کاران شود. افزایش صادرات برق نیاز به اصلاح قوانین و اجازه صادرات به شرکت‌های ساخت نیروگاه، مانند مپنا دارد.

نماینده مپنا خاطرنشان کرد: گروه مپنا در رتبه‌بندی شرکت‌های صنعتی بزرگ دنیا در رتبه سوم یا چهارم قرار دارد، اما در شرایط کنونی مپنا به بن‌بستی رسیده است که حتما منجر به اضمحلالش خواهد شد. پیک بالای برق در تابستان، ارزان فروشی برق و در نتیجه عدم به صرفه بودن سرمایه گذاری در صنعت برق، مشکلات قانونی و ممانعت‌های وزارت نیرو از جمله مشکلاتی است که باعث به بن‌بست رسیدن گروه مپنا شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.