۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۷۲۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی
۰

مقامات چین و هند مدعی شدند میزان حمایت از کشاورزان در آمریکا و اتحادیه اروپا به ۱۶۰ میلیارد دلار در سال می رسد و این موضوع به نفع این کشورها و به ضرر سایر کشورهای جهان است.

به گزارش مسیر اقتصاد اخیرا مقامات دو کشور چین و هند در بیانیه ای ضمن اعتراض به سطح حمایت از تولید محصولات کشاورزی در کشورهای ثروتمند، خواستار پیگیری درخواست ثبت شده در سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۷ مبنی بر مدیریت بهتر حمایت های کشاورزی کشورهای توسعه یافته شدند.

حمایت از تولید محصولات کشاورزی در کشورهای پیشرفته منجر به کاهش قیمت تمام شده محصولات غذایی و افزایش صادرات این محصولات می شود.

بر اساس اعلام این دو کشور به منظور بهبود روابط تجاری در محصولات کشاورزی نیاز است تا حمایت از تولید محصولات غذایی به صورت قاعده مند انجام بگیرد.

۶۲۰ میلیارد دلار یارانه سالانه بخش کشاورزی در ۵۱ کشور جهان

در این درخواست ضمن تاکید بر حمایت گسترده کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تولید محصولات کشاورزی از آن ها درخواست شده است بر اصول تجارت جهانی  پای بند باشند.

مقایسه یارانه های پرداختی به کشاورزان در آمریکا و هند به خوبی سطح اعطای تسهیلات حمایتی را در این کشورها نشان می دهد؛ چرا که هند از سال ۲۰۱۱ میزان یارانه های پرداختی به کشاورزان خود را افزایش نداده اند، اما کشورهای دیگر سطح حمایت از تولید محصولات را در ۷ سال گذشته چندین برابر کرده اند.

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ دولت آمریکا برای جمعیت ۳۱ میلیون نفری از کشاورزان خود، به ازای هر کشاورز ۷ هزار دلار یارانه پرداخت کرده است، در حالی که هندی ها حدود ۴۱۷ دلار به ازای هر کشاورز صرف پرداخت یارانه های حمایتی کردند.

مقامات چین و هند معتقدند یارانه پرداختی دولت های آمریکا و اتحادیه اروپا به ۱۶۰ میلیارد دلار در سال می رسد که این موضوع به نفع کشورهای مذکور و به ضرر کشورهای دیگر است؛ چرا که کشورهای دیگر به دلیل بالا بودن قیمت محصولات تولیدی خود توانایی رقابت با این محصولات را نخواهند داشت.

تامین امنیت غذایی و حمایت از کشاورزان سیاست ۶۰ ساله اروپا

هرچند کشور چین و هند در حال رایزنی با کشورهایی نظیر برزیل، آرژانتین و اوکراین به منظور پیگیری درخواستشان هستند، اما به نظر می رسد پیگیری این درخواست نتیجه ای نخواهد داشت؛ چرا که تمامی کشورها به منظور تامین امنیت غذایی خود اقدام به تعاریف سیاست های حمایتی می کنند.

قیمت گندم در چین ۴۰ درصد بالاتر نرخ جهانی تعیین شده است

منابع:

business standard

downtoearth



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.