۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۹۱۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی تاریخچه حمایت ها از بخش کشاورزی در اتحادیه اروپا نشانگر حمایت ۶۰ ساله کشورهای عضو این اتحادیه از بخش کشاورزی است. تامین امنیت غذایی و افزایش رفاه کشاورزان دو هدف مهم کشورهای اروپایی در اجرای برنامه CAP در طول ۶۰ سال اخیر بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا طی ۶۰ سال گذشته به منظور پاسخگویی به نیاز غذایی کشورهای عضو خود و همچنین استفاده از منابع طبیعی سرشار در این قاره، حمایت های متعددی از بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.

این اتحادیه که متشکل از ۴۸ کشور است در حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون مزرعه کشاورزی دارد که حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت مستقیم در بخش کشاورزی و حدود ۱۸ میلیون شغل دیگر در زنجیره تامین محصولات غذایی در کشورهای عضو این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند تا نیاز بازارهای داخلی و جهانی را تامین کنند.

رشد جمعیت جهانی و منابع محدود به منظور تولید محصولات غذایی از عواملی است که طبق اعلام مسئولین اتحادیه اروپا منجر به تعیین برنامه ریزی های مشخص برای پاسخگویی به این نیازها شده است.

حمایت از تولید محصولات کشاورزی تحت سیاست حمایتی cap

برنامه حمایت از کشاورزان و تولید مواد غذایی اتحادیه اروپا در قالب برنامه ریزی سیاست حمایتی موسوم به cap طی سال های گذاشته انجام شده است.

این سیاست به عبارت ساده تر همان حمایت مستقیم یارانه ای از کشاورزان برای تولید حداقل محصول غذایی مورد نیاز مردم این کشورها به منظور تامین امنیت غذایی است.

تامین امنیت غذایی و حمایت از کشاورزان دو هدف مهم cap

مسئولین اتحادیه اروپا به منظور دسترسی توامان به تامین امنیت غذایی و افزایش انگیزه کشاورزان مبنی بر تولید محصولات غذایی، همواره در تلاش برای افزایش قیمت محصولات تولید شده کشاورزان در بازارهای جهانی هستند که این موضوع به دلیل زیان کشاورزان سایر کشورها همواره مورد انتقاد بوده است.

سیاست مشترک کشاورزی cap از سال ۱۹۶۲ در اتحادیه اروپا آغاز شده است و طی سال های ۱۹۹۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۳ اصول اصلی این سیاست ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

سابقه بیش از ۶۰ ساله برنامه اروپا برای حمایت از کشاورزی

برنامه حمایت از کشاورزی ریشه در اتفاقات و رویدادهای دهه ۱۹۵۰ در اروپای غربی دارد، در آن سال ها اروپا در خرابی های ناشی از جنگ جهانی دوم برای تامین امنیت غذایی خود دچار مشکلات عدیده ای شده بود.

به همین منظور در سال ۱۹۶۰ کمیسیون اروپا برای اولین بار پیشنهاد تصویب یک سیاست مشترک کشاورزی را بین شش کشور بزرگ اروپایی مطرح کرد و این پیشنهاد در سال ۱۹۶۲ در اتحادیه اروپا به تصویب رسید.

طبق سیاست جدید تصویب شده در بین ۶ کشور عضو این اتحادیه در آن سال ها، باید برای محصولاتی نظیر غلات، گوشت، تخم مرغ، گوشت مرغ، میوه‌جات و سبزیجات سازوکار مشخصی جهت تولید و عرضه این محصولات ایجاد می شد.

در ادامه قوانین رقابت، تجارت محلی برای محصولات لبنی، گوشت گاو و گوساله مورد بازنگری قرار گرفت و صندوق حمایت و تضمین تولید کشاورزی EAGGF راه اندازی شد.

سپس این اتحادیه در سال ۱۹۷۰ از طریق آموزش و مدرن سازی مزارع و جوان سازی سن و سال کشاورزان اقدام به تحول جدی در عرصه تولید محصولات کشاورزی کرد.

همچنین اتحادیه اروپا در دهه ۱۹۸۰ به افزایش حمایت ها به منظور خودکفایی در محصولات غذایی و اصلی خود از طریق اعطای یارانه های مستقیم به کشاورزان پرداخت.

۳ اصلاح اساسی سیاست حمایت از کشاورزی cap

سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا از بخش غذا وکشاورزی در طول سالیان گذشته به طور متعدد مورد بازنگری قرار گرفته است، اما ۳ مورد از این اصلاحات، بازنگری های جدی در این سیاست بوده است.

اصلاحات اصلی این سیاست به شرح زیر است:

  • ۱۹۹۲: تغییر حمایت از تولیدکنندگان از طریق حمایت از درآمد و پرداخت یارانه مستقیم
  • ۲۰۰۳: تامین امنیت غذایی به لحاظ کمی و کیفی در کنار حمایت از کشاورزان
  • ۲۰۱۳: تامین اهداف مبتنی بر دو اصلاح قبلی در این سال و اتخاذ پرداخت یارانه سبز به کشاورزان

منبع: اتحادیه اروپا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.