۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۳۷۷ ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ دسته: کشاورزی
۰

اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت مناسب تولید گندم در کشور با توجه به عدم افزایش قیمت خرید تضمینی، گفت: قیمت گندم برای سال زراعی آینده باید افزایش پیدا کند، چرا که در صورت عدم افزایش قیمت این محصول، به مانند سال ۹۱ باید حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان صرف خرید گندم از کشورهای دیگر نماییم. این درحالیست که در سال گذشته با تولید مقدار بیشتری گندم نسبت به سال ۹۱، تنها ۱۱ هزار میلیارد تومان در خرید تضمینی گندم هزینه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ۲۶ تیرماه اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با رادیو اقتصاد به تشریح وضعیت خرید تضمینی گندم در سال جاری پرداخت.

اسفندیاری پور در این گفتگو ابتدا به رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در کاهش سطح کشت گندم و افزایش همزمان میزان تولید این محصول اشاره کرد و اظهار داشت: نتایج طرح افزایش ضریب خوداتکایی گندم در کشور رو به رشد است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: این طرح با رویکرد افزایش بهره وری و عملکرد در واحد سطح به مرحله اجرا در آمده تا با بهینه کردن سطح زیر کشت نیاز گندم کشور از محل تولیدات داخلی تامین شود.

وی همچنین اظهارداشت: خوشبختانه با اجرای طرح مزبور تولیدات گندم طی دوساله گذشته تمامی نیاز و تقاضای مصرفی واحدهای صنفی و صنعتی کشور را تامین و برای سال جاری نیز نیازی به هیچ گونه واردات نیست.

لزوم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده

وی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم بصورت تضمینی از کشاورزان خریداری و این روند تا پایان آبان ماه سال جاری ادامه دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری روی میزان سطح زیر کشت در سال آینده اثرگذار نخواهد بود، افزود: بدون شک اثرگذار است چرا که هزینه های تولید هرساله نسبت به گذشته با روند رو به رشد مواجه می شود.

وی تصریح کرد: معنا و مفهوم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم رشد بی مهابا نیست بلکه تعیین نرخ معقول و منطقی بر اساس قانون است چرا که هرساله هزینه های مترتب بر تولید از زمان کاشت تا برداشت بر مدار افزایش و به تبع قدرت مبادله کالا برای کشاورزان نیز به شدت کاهش پیدا می کند.

وی افزود: وقتی میزان نقدینگی و منابع مالی به میزان کافی در اختیار نباشد بدون شک کشاورزان در تامین و استفاده به موقع نهاده هاو همینطور انجام صحیح عملیات زراعی برای تولید بیشتر عاجز خواهند بود ازاینرو ضرورت ایجاب می کند با توجه به اهمیت موضوع از کشاورزان سختکوش این مملکت بیش از گذشته حمایت شود.

دولت قیمت خرید تضمینی گندم را در سال جاری ثابت نگه داشت

واردات ۱۹ هزار میلیارد تومانی در صورت عدم خودکفایی در تولید گندم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: این در حالی است که میزان واردات گندم به کشور در سال ۱۳۹۱ هفت میلیون تن به ارزش اقتصادی ۲,۶ میلیارد دلار بوده است.

وی در ادامه از شورای اقتصاد خواست قیمت خرید تضمینی گندم را در سال زراعی آینده بصورت منطقی افزایش دهد تا کشاورزان با دلگرمی بیشتری به تولید این محصول راهبردی بپردازند چرا که تولید گندم موضوعی بسیار مهم برای کشور به دلیل تامین امنیت غذایی جامعه محسوب می شود.

گفتنی است بر اساس آمارهای اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در صورتی که در سال جاری نیز مانند سال ۹۱ حدود ۷ میلیون تن گندم معادل ۲.۶ میلیارد دلار با احتساب نرخ ارز آزاد (۷۵۰۰ تومان) وارد کشور می شد، دولت باید مبلغ ۱۹ هزار میلیارد تومان خرج خرید گندم از کشورهای دیگر می کرد.

این در حالی است که دولت دوازدهم در سال زراعی گذشته با پرداخت رقمی معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان برای ۸.۵ میلیون تن گندم، علاوه بر رونق تولیدات کشاورزی و گندم توانست امنیت غذایی کشور را نیز حفظ نماید.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۷ باید ۱۴۸۸ تومان شود



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.