۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۰۱۰ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

سرانجام پس از گذشت ۷ ماه از زمان قانونی اعلام قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت، شورای اقتصاد امروز قیمت رسمی گندم را بدون تغییر نسبت به سال گذشته به اطلاع کشاورزان رساند، این در حالی است که طبق قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، این قیمت باید به میزان تورم سالیانه (۹ درصد) افزایش پیدا می کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد شورای اقتصاد سرانجام بعد از گذشت ۷ ماه از زمان قانون اعلام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی، امروز قیمت محصولات مورد نظر را اعلام کرد.

در لیست اعلام شده از سوی شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم نیز پس از ماه ها انتظار سرانجام بدون تغییر نسبت به سال گذشته اعلام شد.

در لیست قیمتی اعلام شده، هرکیلو گندم معمولی در سال جاری به قیمت ۱۳۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۳۳۰ تومان از کشاورزان خریداری خواهد شد که نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته است.

بررسی نحوه قیمت گذاری قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی

با توجه به تبصره ۱ قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، وزارت کشاورزی موظف است همه‌ساله قیمت خرید تضمینی محصولات مدنظر را با توجه هزینه‌های واقعی تولید (تورم سالیانه) در یک واحد ‌بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی، تعیین و حداکثر تا آخر تیر ماه به هیأت دولت تقدیم نماید.

گفتنی است طبق تبصره ۲  قانون مذکور، دولت موظف است هرساله قیمت خرید تضمینی محصولات مورد حمایت خود را تا پیش از آغاز فصل کشت کشاورزان (اول مهرماه) به اطلاع آنان برساند.

وزارت جهاد کشاورزی موافق افزایش قیمت؛ سازمان برنامه و بودجه مخالف!

به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی در تیرماه سال گذشته قیمت های پیشنهادی خود برای خرید تضمینی گندم را متناسب با هزینه های کشاورزان تهیه و به شورای اقتصاد ارسال کرده بود.

اما طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه (محمدباقر نوبخت) مخالف جدی افزایش قیمت گندم بر اساس تورم در سال آینده و عدم تغییر قیمت گندم بود.

https://masireqtesad.ir/33397/%D8%AD%D8%AC%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%81/

بنابراین با اعلام قیمت گندم از سوی دولت دوازدهم، دولت تخلفی آشکار در زمینه خرید تضمینی گندم در سال حمایت از کالای ایرانی انجام داده است.

با پیش آمدن شرایط فعلی و عدم رعایت قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، این مجلس شورای اسلامی است که با توجه به داشتن بعد نظارتی بر حسن اجرای قوانین از سوی دولت، باید از اجرایی شدن این موضوع جلوگیری نماید.

لزوم پیگیری جدی مجلس از دولت به دلیل عدم اجرای قانون خرید تضمینی

در همین راستا رئیس کمیسیون کشاورزی ۱ اردیبهشت ماه در واکنش به احتمال عدم تغییر قیمت گندم اعلام کرد: دولت مکلف است همه ساله متناسب با نرخ تورم قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین و اعلام کند.

علی اکبری گفت: این در حالی است که در سال ۹۷ نرخ تورم مانند سال‌های گذشته، تک نرخی و رقمی بالاتر از قبل خواهد داشت و بنابراین این انتظار وجود دارد که قیمت تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با تورم و به شکل واقعی تعیین و اعلام شود.

رئیس کمیسیون کشاوزی مجلس تاکید کرد: برخی عنوان می کنند دولت توانایی مالی برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم را ندارد، اما سوال این است که مگر قرار است دولت از جیب خودش این مبلغ را بدهد که می‌گوید پول نداریم؟ در حالی که مبلغ مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم باید از فصول مختلف تامین شود و تنها بخشی از آن را باید خود دولت تامین کند.

همچنین وی گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس نشست‌هایی را برای بررسی موضوع پیش آمده در مورد خرید تضمینی گندم برگزار خواهد کرد.[۱]

گفتنی است پیش از این در گزارش هایی، با بررسی شرایط تولید گندم در سال جاری، میزان لازم برای افزایش قیمت گندم در سال آینده اعلام شده بود.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۷ باید ۱۴۸۸ تومان شود

همچنین یک نهاد سیاست پژوهی در نامه ای به رئیس جمهور محترم، دلایل افزایش قیمت گندم در سال جاری و عواقب عدم تغییر قیمت گندم را اعلام کرده بود.

https://masireqtesad.ir/35271/%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86/

پینوشت:

[۱] اقتصاد آنلاین کد خبر ۹۱/۲۶۵۷۹۹



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.