۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۲۰۸ ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰ دسته: کشاورزی کارشناس: رحیم خدابخشی
۰

وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین و کاهش عرضه گندم، کشورهای وابسته را برای تامین آن با مشکل مواجه کرده است. حدود ۸۰ درصد از ۱۳ میلیون تن گندم وارداتی مصر از این دو کشور خریداری می‌شود و کاهش عرضه گندم آن‌ها، مصر را در وضعیت بحرانی قرار داده است. مصر برای کاهش اثرات این بحران اقدام به حمایت بیشتر از تولید داخل، تنوع بخشی به مبادی واردات برای تامین گندم و کنترل و نظارت بیشتر بر بازار کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور مصر که روزگاری به دلیل همجواری خود با نیل جز تولیدکنندگان بزرگ غلات علی الخصوص گندم در آفریقا و جهان به شمار می رفت، حال به دلیل وابستگی شدید به واردات به کشوری آسیب پذیر در امنیت غذایی تبدیل شده است. هر چند این کشور در سالهای اخیر سعی بر حمایت بیشتر از تولید داخل داشته است ولی تا کنون نتواسته وابستگی خود به واردات را کاهش دهد.

در دو سال اخیر شیوع ویروس کرونا، خشکسالی جهانی و جنگ روسیه و اوکراین باعث ایجاد نوسانات زیادی در بازار غلات شده است. به عنوان مثال مصر حدود حدود ۸۰ درصد ازکل واردات گندم خود را از دو کشور روسیه و اوکراین تامین می کند. بروز جنگ میان این دو کشور و کاهش صادرات گندم از جانب روسیه و اوکراین باعث ایجاد بحران در تامین محصول مورد نیاز در مصر شده است.

سه اقدام دولت مصر برای کنترل بازار داخلی گندم و کاهش اثرات بحران

دولت مصر در تلاش است که بتواند با انجام اقدامات مختلف بحران کمبود عرضه گندم را کنترل نماید. در همین راستا دولت برای حفظ ذخایر استراتژیک، صادرات گندم تا سه ماه آینده را ممنوع اعلام کرده است. هر چند حجم صادرات گندم این کشور در سال گذشته کمتر از یک میلیون تن بوده اما این اقدام برای کاهش مخاطرات در تامین امنیت غذایی انجام شده است.

همچنین به دستور رئیس جمهور مشوق هایی از جمله افزایش ۱۳ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم برای تشویق کشاورزان داخلی نسبت به تحویل محصولات تولید شده به دولت در نظر گرفته شده است. دولت مصر امیدوار است در سال جاری ۶ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری نماید تا بتواند بخشی از بحران بوجود آمده را کنترل نماید.

دولت مصر در زمینه مدیریت بازار نان نیز اقدام به استفاده از سیاست قیمت تثبیتی در این حوزه کرده است که باعث نارضایتی بسیاری از واحدهای نانوایی در این کشور شده است.

تلاش مصر برای تنوع بخشی به مبادی واردات گندم

از آنجا که از زمان شروع درگیری بین روسیه و اوکراین میزان ذخایر استراتژیک گندم در کشور مصر کاهش و به میزان دو ماه رسیده است، یکی از اقدامات این کشور در کنار کنترل بازار و افزایش مشوق برای خرید گندم داخلی، مذاکره با سایر کشورهای صادرکننده این محصول برای واردات بوده است.

در هفته های اخیر دولت مصر در تلاش بوده است با آرژانتین برای واردات گندم به عنوان بخشی از برنامه کشور برای تنوع بخشیدن به مبادی وارداتی این محصول استراتژیک مذاکره کند. همچنین دولت مصر برای واردات محموله های بیشتر گندم با هند، فرانسه و آمریکا نیز وارد مذاکره شده است.

در همین راستا السید القصیر وزیر کشاورزی مصر روز پنجشنبه ۲۵ فروردین از توافق با کشور هند به عنوان مبدأ جدید برای واردات گندم خبر داد. هند توانایی تامین بخشی از نیاز مصر را دارد به نحوی که در سال گذشته هند حدود ۵ میلیون تن صادرات گندم داشته است در حالی که واردات مصر حدود ۱۳ میلیون تن بوده است.

منابع:

مصرتودی [۱] [۲] [۳]

نیویورک تایمز

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.