۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۷۹۳ ۰۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۳۹

بررسی های انجام شده از هزینه های تولید گندم آبی توسط کشاورزان نشان می دهد که قیمت خرید تضمینی گندم باید برای هر کیلو، در حدود ۱۴۸۸ تومان تعیین شود تا کشاورزان متضرر نشوند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق اعلام مسئولین وزارت جهاد کشاورزی اولین محصول گندم تولیدی سال ۹۷ طی هفته جاری توسط کشاورزان سیستانی برداشت خواهد شد.

گندم غذای اصلی مردم ایران بوده و هر ساله طبق شرایط اقلیمی کشور و هر استان کشت تا برداشت آن، معمولا از اول مهرماه هر سال آغاز شده و تا پایان خرداد ماه ادامه پیدا می کند.

طی سال های جاری وزارت جهاد کشاورزی توانست با اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، کشور را در تولید این محصول به خودکفایی برساند.

آغاز برداشت گندم در سال جاری از هفته آینده

۳ فرودین سال جاری، مجری طرح گندم خبر از اولین برداشت گندم در سال زراعی جاری در بخش پیشین شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان در دهه اول فروردین ماه داد.

وی اعلام کرد: برداشت گندم در استان های فارس و خوزستان نیز از نیمه دوم فروردین ماه آغاز شده و در سال زراعی جاری با توجه به شرایط اقلیمی کشور شاهد برداشت محصول مناسبی خواهیم بود.

اسفندیاری پور در مورد وضعیت تولید استان های کشور هم گفت: استان های کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،اردبیل،همدان و گلستان وضعیت بارش مناسب تری نسبت به سال زراعی قبل داشته اند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:در برخی استان ها نیز مانند خراسان رضوی با کمبود بارش مواجه بوده اند و امید است در استان های دیگر نیز شرایط رشد محصول با توجه به کاهش میزان بارش نسبت به تاریخ مشابه سال قبل، با توجه به فرصت باقیمانده برای برداشت محصول جبران شود.[۱]

عدم تغییر قیمت گندم در سال جاری برخلاف قانون خرید تضمینی است

گفتنی است برداشت گندم در شرایطی آغاز شده است که نرخ خرید تضمینی گندم بر خلاف قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی برای سال جاری تغییری پیدا نکرده است.

بنابر اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، زمانی که دولت اطلاعیه جدیدی در مورد قیمت گندم سال بعد ارائه نکرده است، به معنی عدم تغییر قیمت این محصول خواهد بود.

هر کیلو گندم در سال گذشته به میزان ۱۳۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شده و در سال جاری نیز به احتمال زیاد به همین میزان قیمت از آنان خریداری خواهد شد.

قیمت گندم در سال جاری باید ۱۴۸۸ تومان باشد

این در حالی است که با توجه به تورم اعلامی از سوی مقامات بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، هزینه نهاده های تولیدی هر کدام حداقل به اندازه تورم اعلام شده افزایش قیمت داشته اند.

بررسی های انجام شده از هزینه های تولید گندم آبی توسط کشاورزان نشان می دهد که قیمت خرید تضمینی گندم باید برای هر کیلو، در حدود ۱۴۸۸ تومان تعیین شود تا کشاورزان متضرر نشوند.

جدول زیر به طور مشخص این موضوع را نشان می دهد:

کاهش میزان تولید در سال های آینده به دلیل عدم پوشش هزینه ها با قیمت گندم

مسلما عدم تغییر قیمت گندم در سال جاری با توجه به افزایش هزینه های تولیدی گندم باعث کاهش تولید گندم در سال های آینده و از دست رفتن خودکفایی در این محصول خواهد شد.

همان طور که مشخص است در سال گذشته نیز عدم تغییر قیمت خرید تضمینی حداقل به اندازه نرخ تورم تاثیر به سزایی در کاهش ۲۳ درصدی تولید گندم داشت.

مسئولیت کاهش تولید گندم بر عهده مسئولین سازمان برنامه و بودجه است

لازم به ذکر است وزارت جهاد کشاورزی نیز پیشنهاد افزایش قیمت این محصول را در سال جاری حداقل به میزان ۹ درصد به شورای اقتصاد داده بود که این رقم با مخالفت مسئولین سازمان برنامه و بودجه روبرو شد.

سازمان برنامه و بودجه مخالف اصلی اجرای قانون خرید تضمینی گندم

طبق اعلام اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مسئولین سازمان برنامه و بودجه از مخالفین اصلی افزایش قیمت گندم در سال آینده بودند و طبیعتا مسئولیت هر گونه کاهش میزان تولید گندم داخلی و جایگزین شدن گندم خارجی با مسئولین این سازمان خواهد بود.

امید است بار دیگر مسئولین دولتی با بررسی بیشتر واقعیات زمینه تحقق بند ۶ و ۷ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش عملی سازند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۸۷۷۲۱

  1. هزینه تولید گندم در ایران بالاست، چرا باید به بی کفایتی کشاورزان ایرانی جایزه داد!
    قیمت گندم در جهان بین ۱۸۰-۱۹۰ دلار در تن ( هر کیلو ۱۸ تا ۱۹ سنت) می باشد که با قیمت دلار زیر ۱۰۰۰ تومان هست
    نباید به کشاورز جایزه داد

    ۳۰۴
    • در دنیا سرمایه در گردش کشاورزان با کمترین نرخ سود تأمین می شود، سالانه میلیاردها دلار در قالب بهانه های مختلفی همچون بیمه محصولات و تجهیز امکانات پیشرفته اختصاص می یابد، نظام توزیع در خدمت کشاورزان است، امکان صادرات محصولات از طریق تشکیل شرکت های مدیریت صادرات فراهم شده است و .... درحالیکه در ایران اینطور نیست

      با اینحال قیمت گندم در بازارهای داخل کشورهای جهان به مراتب بیشتر از قیمت صادراتی آن هاست که شما فرمودید!
      مشکلات بالا بودن قیمت تمام شده گندم، از بی کفایتی کشاورزان نیست
      خودکفایی در تولید گندم از الزامات اقتصاد مقاومتی است

      ۴۱۶

    • سلام
      شما زمانی که بتوانید نظام حمایتی مناسب از کشاورزان را به مانند کشورهای روسیه، چین، آمریکا برقرار کنید در آنصورت میتوانید با قیمت های جهانی نیز مقایسه کنید...
      در ایران نظام حمایتی از تولید محصول اصلا کارامد نیست که کشاورز بتواند محصول خود را با قیمت جهانی مقایسه کند.
      ضمن اینکه سوال اصلی اینجاست ما بین سال های ۸۵ تا ۸۸ قیمت گندم در ایران بسیار پایین تر از قیمت جهانی آن بود، طبق استدلال شما، باید در آن دوران ایران صادر کننده گندم می بود، در حالی که این اتفاق نیوفتاد و ما باز وارد کننده حدود ۱۰ میلیون تن گندم بودیم.
      این در حالی است که شما هزینه های حمل ونقل و مالیات و گمرک و ارز آزاد را در محاسبات خودتون اضافه کنید ... گندم وارداتی در حدود همان ۱۳۰۰ تومان برای هر کیلو درمیاد..

      ۲۱۴

      • با حذف گمرکات هزینه واردات برابر همان قیمت خارجی است چون کرایه حمل کشتی از دیرباز تاکنون ناچیز وبسیار ارزان است

        ۶۰

    • جناب راسای که از حرفتان اراده باطل دارید ما هم دوس نداریم گندم بکاریم دوست نداریم مرکبات و محصولات باغی و زراعی تولید کنیم دوس داریم مثل صنعت خودرو سازی با گرفتن جان هموطنانمان نان سر سفره ببریم و جیبهایمان را انباشته کنیم چه کنیم که لابی و قدرت اینکار را نداریم و مجبوریم حدر اقتصاد ناکارامد و صتعت نداشته مان را با خون دل بکشیم

      ۱۱۶

    • کشاورز بی کفایته یا مسولان کشاورزی عزیزم در مورد چیزی که نمیدونی کارشناسی نکن.

      ۴۱۰

    • دولت قیمت تضمینی پیاز رو ۲۵۰ تومان وعدس رو ۲۴۰۰وسیب زمینی رو ۳۳۰ اعلام میکند ومعلوم نیست اینها رو ازکجا میاره

      ۱۵

    • ساندیس خور تو برو ساندیستو بخور.مشکل ازاین دولت بی کفایته. امسال تو باید بیا نظر بدن.اخه تو از کشاورزی چی حالیت تو این مملکت هرچی بد بختیه مال کشاورزه....

      ۲۴

    • الان که دلار ۱۵۰۰۰ تومانه آیا نوبخت حاظر هست گندمو با این نرخ دلار بخره ؟؟؟؟؟؟؟؟

      ۱۳

    • فکر کنم شما اقوامتون کشاورزی داره حسادت میکنید بخواد چیزی سود کنه . وقتی کشاورز گندم نکاره باید دولت گندم وارد کنه با ارز ازاد که میشه کیلویی ۲۰۰۰ تومن .اونوقت نان میشه دونه ای ۱۰۰۰

      ۰۰

      • سلام
        قیمت مطرح در این مطلب برای سال گذشته است...
        طبق محاسبات امسال قیمت باید حداقل ۱۹۰۰ تومان میشه

        ۰۰

  2. دولت میتواند با کاهش قیت نهاده های کشاورزی هزینه تولید گندم را کاهش دهد قیمت هر کیلو گم باید پانصد تومان باشد هزینه کشت در هر هکتار نباید بیش از سیصد هزار تومان شود والا یعنی ضرر کشت گندم دیم امروزه در مناطق خشک ایران که بازده آن حداکثر یک تن در هکتار است یعنی هدر دادن منابع ،میشود به جای گندم محصول دیگر کشت و آن را با گندم روسی تهاتر کرد این معامله بدون ارز است امریکا اگر ما را تحریم کند روسیه که تحریم نمیکند چون خودش هم تحریم است والبته تحریمهای سازمان ملل رفع شده وبرگشت دوباره آن با واکنش بلافاصله نظامی ناتو همراه خواهد بود اگر فروش گندم به قیمت هر کیلوگرم هزاروسیصد برای کشاورزی که مزرعه صد هکتاری را زیر کشت گندم برده،مقرون به صرفه نیست محصول دیگری بکارد وبا گندم روسی تهاتر کند میدانیم امروزه کشاورز روستایی خود بسنده ایرانی ابدا برای فروش گندم کشت نمیکند در روسیه صیفی جات عمل نمیاید اما گندم سیب زمینی و شلقم و محولات از این دست سرد زی پر بازده است در عوض در ایران عملکرد گندم وسیب زمینی بسیار پایین است ارزان کردن گندم راه صحیح است چون همین قیمت ۱۳۰۰تومان هم بسیار گران است

    ۱۴۲
    • با سلام و وقت بخیر
      مسئله بسیار مناسبی را مطرح کردید.
      مشکل عدم افزایش بهره وری تولید را نباید با پاک کردن مسئله حل کرد.
      اساسا در طرح پیشنهادی شما این سئوالات مطرح است که جایگزینی کشت سبزیجات و صیفی جات و... با محصولی بمانند گندم چه میزان امکان پذیر است؟
      سئوال بعدی این است که چون ایران فقط در فصل زمستان می تواند محصولات خود را به روسیه صادر کند و از طرفی کشت به عمل آمده در تابستان و نهایتا تا پاییز است..بنابراین اصلا در حال حاضر زیرساخت مناسب برای صادرات محصولات دارد؟ اگر دارد چرا همین امروز صادرات محصولات سیفی و سبزی به اندازه کافی نیست؟
      مسئله اساسی تر این است که طبق کدام آمار می فرمایید که بهره وری تولید کشاورز ایرانی در هکتار حداکثر بک تن در هکتار است؟
      در حالیکه آمار وزارت جهاد کشاورزی چیز دیگری است.
      بنظر می رسه برای کاهش هزینه ی تولید باید توجه بسیار زیادی به کشت دیم و اصلاح بذور مورد استفاده کشاورزان در این مناطق شود..
      اینکه با مقایسه یک قیمت به راحتی تولید داخلی را زیر سئوال ببریم چندان مناسب نیست!!

      ۲۲

    • با سلام و احترام
      دوست عزیزی که قیمت کیلویی ۱۳۰۰ تومان را بالا تصور می کنید شما واقعا داری تو ایران زندگی می کنید یا توهم مدیریت کلان دارید وقتی تورم ۱۰۰ درصد تو کشور داریم و دولت محترم به دروغ ۲۰ درصد اعلام میکنه می تونید درک کنید چه فشاری به کشاورز وارد میشه !!! شما فکر میکنی کشاورز چقدر از گندم تولیدیشو واسه مصرف خودش نیاز داره !؟
      این کشاورز حدود ۹۰ درصد گندمشو میفروشه تا مخارج زندگیشو تامین کنه ، البته که واسه دلال و واسطه گر و بقیه انگلای اجتماع تامین مخارج اسونه چون رو موج سوارن
      شما فک میکینی اگه میزان تولید گندم تو ایران پایین بیاد و با این بی برنامگی ها به حد اضطرار برسه همیم روسیه که سنگشو به سینه می زنید دیگه با این قیمتا گندم به ما میده!! اصلا می دئنی امنیت غذایی یعنی چی !؟ فک کنم واسطون خیلی خوشاینده که همین بخش شاغل ناچیز تو بخش کشاورزیم بیکار بشه و به جرگه بزه کار یا جویای کار اضافه بشه !
      من از شما میپرسم تو کشور چه چیزی با پولی که واسش پرداخت میشه تناسب داره که گندم دومیش باشه ؟ عوارض و خدمات شهرداری؟ شهریه دانشگاه؟ کرایه خونه؟ هزینه خودرو؟ یا ... حالا همه موارد درسته فقط مونده هزینه گندم ؟؟؟؟؟
      البته شکی نیست که سوء مدیریت در بخش کشاورزی به حد اعلا رسیده اما راه بهره وری قطعا با فشار دادن پا روی گلوی ضعیف ترین قشر یعنی کشاورز نمیگذره
      بزرگوار گرامی لطفا کمی تفکر فقط کمی

      ۱۹

    • داش توهم زدی یا علفی یونجه ای شیشه ......چی زدی اینجا ایرانه ایران به کل مثل دولت خاموش شدی

      ۳۵

    • بمیر چ میدونی عتیقه آخه تو مگه کشاورزی ک فرمایش میکنی ۱۳۰۰گرونه خدا کنه ب روز کشاورزا بشینی

      ۱۹

    • کشاورزا به شما کارشناس محترم بنظر خودتون چی بگن

      ۰۷

  3. قیمت کود.سم.بذر.شخم.برق.کارگر رو ازش کسر کنید سپس قیمت گذاری نمایید.

    ۱۱۱
  4. غلط بیجا نکن
    کشاورز از اقشار زحمت کش هست پس باید هواش رو زیاد داشت تا دلگرم باشه برای تولید که کشور زیر تحریم نباشه فهمیدی

    ۳۱۱
  5. سلام باتوجه به نرخ تورم هاافزایش قیمت گندم بایدتصویب شوددررابطه باافرادی که باافزایش قیمت گندم مخالف هستن بگم اقای عزیزی که داری نظرمیدی الان کدوم یک ازاجناس بازارمیتونی به قیمت پارسال تهیه کنی خواهشازیردستیات هم یه نگاهی بنداز شمایی که نظربیخودمیدی اگه خودت کشاورزبودی همین میگفتی‌ کمی دیدت بازکن الکی حرف نزن بروهروقت تونستی نظردرستی بدی بعدبیانطق کن

    ۱۱۱
  6. سلام آقایانی که فکر میکنید که قیمت گندم نباید افزایش کنه شما به این فکر کردین که کشاورزی که سال گذشته با آن پولی که میتونست کود ،سم و...بخره آیا الان با همان پول میتونه آن ها را بخره ؟قیمت کود اوره سال گذشته ۳۸۲۰۰تومان بوداما همین الان قیمتش شده ۴۵۰۰۰تومان کشاورز با همین اوضاع قیمت ها چه کار کنه که فقط این یکیشو گفتم که چیز های دیگر هم مثل افزایش قیمت سم کشاورزی یا آبیاری یاشخم .
    لطفا هوشیار باشین یکمی هم انصاف خوبه به خدا

    ۱۵
  7. وقتي هزينه كاشت داشت كود و برداشت اينقدر زياد شده خيلي بي عدالتيه كه قيمت گندم افزايش پيدا نكنه و با بد عهدي دولت كه سال ٩٦ پول گندم رو ٦ ماه بعد داد الان دلال ها هر كيلو رو ١١٠٠ ميخرن و كشاورز هم چون احتياج داره مجبوره كه بفروشه من كه ديگه گندم نميكارم زمينمو كرايه ميدم به هندوانه كارا كه درامدش خيلي بهتره و بي زحمته و ديگه واسم مهم ني چقدر آب واسه كاشت هندوانه مصرف ميشه وقتي دولت به فكر ما نيست ما چرا...

    ۱۶
  8. دولت باید قیمت هرکیلو گندم و ۳۰۰۰تومن خریداری کنه طبق تورم وگرانی و۱۰۰برابرشدن قیمتها

    ۰۹
  9. مگه تا حالا گندم کاشتی ک میگی گرونه چرا بدون آگاهی نظر میدی

    ۱۱۳
  10. من شوهرم کشاورزه دولت همه چیو گرون میکنه الا محصولاتی ک میخواد از کشاورز بخره معلوم نیست این نرخی ک میدن رو رو چ حسابی حساب کردن کشاورز بیچاره زندگیش همش با وام میگذره بعدم ک گندمش رو دولت خرید باید همچنان منتظر بمونه از مرداد تا پاییز تا پول گندم بهش بدن من از نظریه بده های مملکت میخوام یه روز برن سر زمین کار کنن ببینم همچنان گندم رو این مدلی نرخ گذاری میکنند آقای کت شلواری شیک پوش کیف ب دست کمتر برو بالای منبر میکروفون بگیر دستت

    ۲۱۲
  11. باتوجه به ارزش غذای گندم یاشیر بعنوان مادرموادغذای بین المللی وخانواده ها اما بااین افکارمحدودوغیر کارشناسی کلیه تولیدکننده ها رابسمت دلالی وکاسبیهای غیرانسانی ونامشروع سوق می دهندخداوکیلی ارزش غذایی گندم بیشتراست یابرنج

    ۱۱
  12. اول فکر کن . تحقیق کن . ببین بعد حرف بزن تو رو چه به کشاورزی

    ۰۴
  13. سلام اولا چرا نرخ همه چیز تغییر میکنه جز محصولات کشاورزی چرا دولت به همون اندازه ای که بذر را گران میکنه گندم خریداری ازمردم را گران نمیکنه دولت ما چرا مثل کویت مثل عربستان درامد کشور که متعلق به مردم است را بهشون بدهد وبعد همه چیز را با قیمت خرید وسود مکفی به اونها بفروشه هم درامد خودش بالا میره وهم مردم بینوا به حقشون میرسند

    ۰۸
  14. به نظر شما درکشور ما کسانی را داریم که درست درکارها نظارت کنند ومشکلات را برسی کنند ودرجهت رفع ان تلاش کنند یا به دنبال کار دیگری که از گرسنگی از فساد ازگرانی مهمتره هستند مهمتر ازهمه اینها اون است که فقط به فکر خودت باشی ایا اینطورنیست واگرنیست بگویید که چه چیز مهمتره براشون

    ۰۹
  15. بخاطر این آقای نوبخت هست که همه کشاورزان و کارمندان از دولت مایوس شده اند این آقا خودش که حقوق نجومی میگیره چه میدانه که چی به سر ملت میاد پشیمانم از طرفداری از روحانی

    ۱۰
  16. آره روحانی کاره ای نیست. همه ش تقصیر سپاهه

    آخه ما چقد احمقیم ملت

    بابا رئیس قوه مجریه یه کشور مگه میشه کاره ای نباشه
    یا اصلا سازوکارهای نظام رو نمیشناسی یا اینکه

    ول کن بابا

    این بی شرف چقد میخاد گردن بقیه بندازه بی کفایتی و دزدی خودشو

    ۰۱
  17. در ساعت ۰۳:۰۷ امروز ۱۰/ ۷ /۹۷به وقت گرینویچ روی تابلو تجاری بازار شیکاگو، قیمت گندم در فعال ترین قراردادها (قراردادهایی با بیشترین حجم معامله) با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به جمعه گذشته به چهار دلار و ۴۷ سنت در هر بوشل رسید.

    هر بوشل معادل ۲۵.۴ کیلوگرم است.

    امروز در ساعت یاد شده، روی تابلو تجاری بازار شیکاگو، قیمت هر بوشل ذرت سه دلار و ۵۵ سنت، هر بوشل سویا ۹ دلار و ۶۵ سنت و هر بوشل برنج ۱۲ سنت بود.

    اگر همین بازار شیکاگو رو در نظر بگیریم و اصلا هزینه حمل ونقل و بیمه و غیره رو حساب نکنیم قیمت گندم در هر تن می شود ۱۷۵ دلار و ۹۸ سنت
    ۱۰۰۰ تقسیم بر ۲۵.۴ مساوی حدود ۳۹.۳۷
    هر تن ۳۹.۳۷بوشل
    هر بوشل ۴.۴۷ دلار

    پس ۳۹.۳۷*۴.۴۷ مساوی است با ۱۷۵.۹۸
    هر دلار حداقل ۱۴۰۰۰ تومان
    ۱۷۵.۹۸*۱۴۰۰۰ مساوی ۲۴۶۳۷۷۹ تومان
    یعنی هر کیلو ۲۴۶۳ تومان

    ۰۳
    • با عرض سلام
      ممنون بابت اطلاعات دقیق جنابعالی
      چند تا نکته در محاسبات شما خیلی خوب بود...
      استفاده از آمار و اطلاعات
      و استناد به نرخ ارز ۱۴ هزار تومانی...
      به عبارت دیگر افرادی که مخالف تولید و خرید گندم از داخل هستند چرا در خرید گندم از خارج که کشاورزانشان کلی یارانه بابت تولید محصولاشان گرفتند نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را ملاک قرار می دهند؟!
      هر مسئولی که بتواند بین خود و خدایش توجیه منطقی برای تخصیص ارز یارانه ای برای کشاورزان خارجی داشته باشد، مطمئن باشید مدیون جمعیت ۱۵ میلیون نفری کشاورزان کشورمان نخواهد شد.

      ۰۲

  18. با سلام
    مديريت منابع آب و خاك در استان فارس به شدت مشكل دارد.
    در حاليكه منابع آب رودخانه كر به شهر شيراز سرازي مي شود . با خشك شدن رودخانه كرو درياچه بختگان كشاورزي شهرستان هاي مرودشت خرامه ارسنجان - استهبان و ني ريز دچار مشكل شده است.
    با اين آب گران قيمت و در شريط خشكسالي در شهر شيراز منابع آب توسط قطار شهري و فاضلاب شهري به هدر مي رود.
    باقيمانده آب گرانبها توسط شهرداري شيراز صرف آب دادن به چمن و درختان بي ثمر مي شود.
    مي توان گفت اگر اصلا خشكسالي هم نبود. اين رفتار با منابع آب و خاك استان فارس بي رحمانه و غير عقلاني بود. اما در شرايط خشكساي و تحريم اين اعمال را بايد خيانت به منافع مردم استان دانست.
    آيا بايد آب كشاورزي استان را همه به شهر شيراز سرازير كنيم و آنگاه كشاورزي كه در شهرستان هاي فارس بيكار شده در شيراز به چمن آب بدهد.
    كود حيواني و بهتري خاك ها و فضاي سبز براي چمن كاري و درختان بي ثمر اختصاص داده شده است.
    اين را مي توان اقتصاد ضد مقاومتي نام نهاد.
    معلوم نيست مسولين استان در باره اين نحوه تخريب منابع آب و خاك چه پاسخي دارند.
    به اميد بيد اري مسئولان استان.

    ۰۰
  19. میزان گندم خریداری شده برای امسال به احتمال زیاد از ۸.۵ درصد به ۷ درصد سقوط میکند بخاطر ارزش پایین قیمت گندم و بالا رفتن هزینه های سنگین کاشت و برداشت و سم و کود و کارگر و از همه مهمتر تبدیل زمینهای کشاورزی به باغات به خاطر صرفه بهتر / یکزمانی نصف زمینهای اطراف گرگان پنبه بود اما الان به ۵ درصد رسیده شایدم کمتر * قیمت عادلانه تضمینی خرید گندم ۲۰۰۰ تومان است نه ۱۴۰۰ تومن مفت / و برای کلزا ۴۰۰۰ تومان باید باشد بخاطر وزن سبک ان و برای سویا ( لوبیاروغنی ) هم ۳۰۰۰ تومان منطقی بنظر میرسه در برابر نرخ بالای روغن * بنظر من کاشت صنوبر از هر چیزی بصرفه تره اما موقع سود دهیش ۷ سال طول میکشه ولی پول خوبی میده چون الانه چوب تنی ۳۰۰ هزار تومانه و اگر موقع برداشت شما از هر درختی ۵۰۰ کیلو چوب بگیرین و قیمت چوب رو هم ۷ سال دیگه در کمترین حالت تنی ۵۰۰ هزار تومن در نظر بگیرین از هر درخت ۲۵۰ هزار تومان سود بردین و اگر ۱۰۰۰ درخت داشته باشین ۲۵۰ میلیون بهره میبرین و از نظر باغ هم درخت خرمالو و گردو بیشترین سود دهی را دارند مخصوصا خرمالو گوجه ای که خیلی بزرگ و سنگین و پربار میشه ممنون از سایت

    ۰۰
  20. آقا جم کنید این مسخره بازی هارو کیسه ای برنج شده ۱۰۰هزار یه پوت روغن ۲۰۰ هزار کیک ۵۰۰تمنی شده ۱۰۰۰تومن حالا گندوم همون قیمته میخواهید کاری کنیدکشاورز بیچاره به گدایی بیفته کوتسفید امسال نیست رفتن ازاد خریدن کیسه ای ۷۳ هزار تومن هر هکتار حدقل ۹ کیسه میخواد اخه احمق ها که شدید مسوال این کشور بی وژدان های دزد چه طورری گندوم هنوز ۱۴۰۰ تومنه باید هر کیلویی ۲۰۰۰تومن بشه تا جواب گو باشه که نیست کشاورز اگه عرضه داشته باشد نباید ۱ کیلو گندم به دولت بدع تا ملت از گرسنگی بمیرن تا بفهمن بدون ما میمیرن

    ۰۰
  21. سلام به کشاوزان زحمت کش
    دوستان ی خبر شنیدم گندم به ۱۹۰۰ میرسه ایشالاه

    ۰۰
  22. باسلام اطلاعات جالبی در خصوص هزینه تولید گندم بود با توجه به اینکه گندم در تناوب زراعی محصولات زراعی قرار میگیرد مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ریال مبلغ خیلی ناچیزی است بین ۱۰۰۰۰۰۰۰ تا۱۵۰۰۰۰۰۰ ریال رقم منطقی تری باشد

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.