۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۹۳۶ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷ دسته: پول و بانک، وام ازدواج کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت ورزش و جوانان در اظهاراتی بیان داشت: در سه ماه نخست سال ۱۳۹۷ تنها ۴۰ درصد متقاضیان وام ازدواج دریافت کرده اند. این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد منابع قرض الحسنه شبکه بانکی پاسخگوی اعطای وام ازدواج به متقاضیان است.

به گزارش مسیر اقتصاد مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب قانون بودجه سال ۱۳۹۷ مبلغ وام ازدواج را برای هر یک از زوجین از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان افزایش داد. این اقدام در راستای کاهش موانع ازدواج جوانان و به عنوان سیاست حمایتی کشور در تامین سرمایه اولیه تازه عروس و دامادها صورت گرفته است.

اکنون سه ماه از زمان اجرای این مصوبه می گذرد و رضوی مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت ورزش و جوانان طی اظهاراتی به تشریح عملکرد بانک ها در این زمینه پرداخته است.

تنها ۴۰ درصد متقاضیان وام ازدواج دریافت کرده اند

طبق اظهارات رضوی، در فروردین ماه اقدامات مربوط به بانک ها به دلیل تعطیلات نوروزی روند مناسبی نداشت اما در اردیبهشت ماه تقریبا بیش از ۲۷ درصد متقاضیان توانستند از شبکه بانکی این تسهیلات را دریافت کنند. ضمن اینکه در خرداد ماه حدود ۴۰ درصد متقاضیان به خواسته خود رسیدند که تا پایان خرداد حدود ۴۴۰ هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند که از این تعداد حدود ۲۰۱ هزار نفر موفق شدند از ابتدای سال تاکنون این تسهیلات را دریافت کنند.

وی ادامه می دهد: در سال ۹۶ درکل کشور ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار نفر متقاضی برای دریافت تسهیلات در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کردند که حدود ۱ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر تا پایان سال ۹۶ موفق به دریافت تسهیلات شدند و ان شاءالله ۹ درصد باقی مانده در سال ۹۷ از این تسهیلات بهره‌مند می شوند.

وزارت ورزش و جوانان پیگیر اعطای وام ازدواج به متقاضیان است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به پیگیری های این وزارتخانه ادامه می دهد: ادارات کل استان‌ها مکلف هستند، به طور مستمر این موضوع را دنبال کنند و ما هم به عنوان ستاد وزارتخانه مکلف هستیم به طور ماهانه آخرین وضعیت امر را به تفکیک استان دریافت کرده و در اختیار استان‌ها قرار دهیم.

وی در پایان تاکید می کند: استان هایی که تعداد افراد متقاضی در صف دارد باید موضوع را از طریق استانداری ها پیگیری کنند تا بانک‌ های عامل هر استان پرداخت‌ ها را تسریع کنند‌.

منابع قرض الحسنه شبکه بانکی برای اعطای وام ازدواج کافی است

طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۷، سپرده های قرض الحسنه جاری و پس انداز بانک ها به عنوان منابع اعطای وام ازدواج در نظر رفته شده است. در سال جاری بانک مرکزی آمار مربوط به منابع و مصارف قرض الحسنه شبکه بانکی را منتشر نکرده است.

با این حال، مراجعه به آمار مربوط به پایان بهمن ماه ۱۳۹۶ نشان می دهد منابع قرض الحسنه جاری و پس انداز به ترتیب برابر ۱۱۱.۵ و ۶۰.۳ هزار میلیارد تومان بوده و تسهیلات قرض الحسنه نیز برابر ۵۸.۵ هزار تومان به ثبت رسیده است.

از آنجا که از محل بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه و همچنین افزایش سپرده های قرض الحسنه پس انداز، ماهانه حدود ۱.۵ هزار میلیارد تومان در اختیار بانک ها قرار می گیرد، منابع بانکی در حال حاضر برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به بیش از ۵۰۰ هزار زوج کفایت می کند. حال آنکه طبق قانون، بانک ها باید بخشی از سپرده های قرض الحسنه جاری خود را نیز صرف اعطای وام ازدواج نمایند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.