۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۶۹۵ ۰۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ دسته: آبخیزداری، کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۰

مسئولین نیجریه برای توسعه کشاورزی و خودکفایی در تولید مواد غذایی، تامین منابع آبی و حفظ ثبات اجتماعی در مناطق محلی این کشور، به سرمایه گذاری در اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه های آبخیز خود روی آورده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که بسیاری از مردم در منطقه خاورمیانه و آفریقا با بدترین کمبود آب در دهه اخیر مواجه شده‌اند.

عوامل متعددی از جمله تغییرات آب و هوایی، بیابان‌زایی، آلودگی آب، استفاده بد از منابع طبیعی، اطلاعات ناکافی، آموزش و ارتباطات این وضعیت را بغرنج‌تر کرده است.

به همین دلیل بسیاری از کشورهای واقع در این مناطق برای مقابله با کم آبی و تامین امنیت غذایی از طریق توسعه کشاورزی، به آبخیزداری توجه وافری کرده اند که از آن جمله می توان به نیجریه اشاره کرد.

توسعه کشاورزی در نیجریه با اجرای عملیات آبخیزداری

این کشور در حال توسعه با بسیاری از مشکلات در حوزه های اجتماعی، کشاورزی و منابع طبیعی روبرو بوده است؛ به همین دلیل به نظر می رسد مدیریت حوضه های آبخیز نقش مهمی در حل آنها ایفا کند.

بسیاری از مناطق این کشور با چالش تنش آبی روبرو هستند که این امرباعث به خطر افتادن ثبات اجتماعی در این کشور شده است، همچنین با رشد شهرنشینی انتظار می رود در ۳۵ سال آینده نیاز به مواد غذایی و محصولات کشاورزی در این کشور ۲ برابر شود.

به همین دلیل دولت فدرال نیجریه برای خودکفایی این کشور در تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج، ذرت، بادام زمینی، ارزن، لوبیا و تامین خوراک دام های خود برای خودکفایی در تولید گوشت، اجرای عملیات آبخیزداری در بسیاری از استانهای خود را در دستور کار قرار داده است.

در حال حاضر آب های زیر زمینی این کشور قادر به آبیاری تنها ۷ درصد از زمین های کشاورزی هستند این در حالی است که نیجریه قصد دارد با دعوت از بخش خصوصی و سرمایه گذاری مردم محلی در حوضه های آبخیز تولید محصولات غذایی و کشاورزی خود را توسعه دهد.

مشارکت مردم محلی و دانشگاهها در طرحهای آبخیزداری در نیجریه

صنعت کشاورزی در نیجریه به سرعت در حال توسعه و گسترش است اما تجربه دیگر کشورهای دیگر آفریقایی نشان می‌دهد که به منظور توسعه کشاورزی باید جلوی رواناب های فصلی، فرسایش و رسوب گذاری خاک را گرفت؛ به همین دلیل مسئولین کشور نیجریه با همکاری دانشگاهها و پژوهشگاه ها به اجرای عملیات آبخیزداری در این کشور بها داده اند.

همچنین جهت تامین منابع آبی در سراسر نیجریه چندین پروژه مربوط به مدیریت آبخیزداری انجام شده است، که سبب بالارفتن کیفیت آب شده است.

مقابله با نفوذ شورشیان بوکوحرام در نیجریه

گفتنی است پایداری و انعطاف پذیری منابع طبیعی (آب، خاک و..) از طریق بهبود مدیریت آبخیزداری و آبخوانداری باید بخشی از یک استراتژی امنیتی گسترده تر در نیجریه باشد؛ تا بتوان با همکاری مردم محلی و بخش خصوصی و آموزش مدیریت ابخیزداری به آنها و انتقال تکنولوژی جلوی تحرکات شورشیان بوکوحرام در این کشور را گرفت.

چون با فرسایش خاک، کم آبی، سیلاب های فصلی و عدم توسعه بخش کشاورزی و به تبع آن نارضایتی مردم محلی، نفوذ شورشیان بوکوحرام در این کشور تشدید شده و امنیت اجتماعی نیجریه به هم می خورد.

منبع: onlinelibrary.wiley.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.