۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۱۱۸ ۰۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ دسته: مالیات
۰

رئیس سازمان امور مالیاتی از تشکیل کارگروهی برای برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن خبر داد. وی این تصمیم را در پی دستور رئیس جمهور و وزیر محترم اقتصاد و نوسانات اخیر عنوان کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از تشکیل کارگروه ویژه برخوردِ مالیاتیِ قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن خبر داد.

دستور رئیس جمهور برای برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران

سید کامل تقوی نژاد با اشاره به دستور رئیس جمهوری در جلسه ساماندهی بازار و بررسی نوسانات اخیر در قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم، گفت: پیرو فرمایشات ریاست محترم جمهوری و دستور ویژه وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران اقتصادی، کارگروهی تخصصی با هدف رصد مالیاتی بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل شده است.

زیرساخت های اطلاعاتی موجود است و در حال بروز رسانی و تکمیل هستند

وی در ادامه به مکاتبات متعددی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور با مراجع مربوط از قبیل بانک مرکزی، دستگاه های نظارتی، وزارت صنعت و سایر دستگاه های ذیربط به منظور دریافت اطلاعات مورد نیاز صورت پذیرفته، اشاره کرد و گفت: بالغ بر شش میلیون و ۴۰۰ هزار رکورد اطلاعات مرتبط با خرید و فروش ارز، سکه و خودرو در پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی، سازماندهی شده و به روز رسانی این اطلاعات نیز در دست پیگیری است.

تقوی نژاد اضافه کرد: در این کارگروه مقرر شد اطلاعات مرتبط با خرید و فروش ارز، سکه و خودرو و به‎روز رسانی آن‌ها برابر اتفاقات سال جاری از ناحیه بانک مرکزی و سایر مراجع ذیربط، پیگیری و پس از تحلیل اطلاعات اخذ شده، فرایند رسیدگی و تشخیص پرونده های مذکور در جهت مطالبه مالیات حقه، به سرعت انجام پذیرد.

احراز هویتی خریداران سکه صورت می پذیرد

وی همچنین در خصوص رصد بازار سکه نیز گفت: در راستای این امر، اطلاعات مرتبط با پیش فروش سکه با اطمینان از احراز هویت خریداران حقیقی و حقوقی و اصالت سنجی اطلاعات توسط مراجع ذیربط، پیگیری و نتایج حاصل جهت تشکیل پرونده های مالیاتی و یا تکمیل پرونده های موجود و به تبع آن انجام فرایند رسیدگی و مطالبه مالیات، در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

ایجاد همگرایی و پیگیری جدی برای مقابله با فرار مالیاتی و پولشویی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه به منظور گسترش تعاملات و همگرایی و هم افزایی ظرفیت های مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در کشور، شناسایی و عضویت نمایندگان سازمان در کارگروه های فعال و مرتبط با موضوع بحث، به صورت جدی پیگیری می شود، عنوان داشت: در راستای تسهیل و تسریع فرایند رسیدگی و تشخیص پرونده های مالیاتی مرتبط با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن، گروه های رسیدگی خاص متشکل از ماموران متخصص و زبده مالیاتی تشکیل و انجام این مهم، خارج از رویه های مرسوم اداری صورت خواهد گرفت.

تقوی نژاد افزود: همچنین دستورالعمل ها و مقررات مرتبط با مالیات، ارز و سکه با هدف تسریع و تسهیل فرایند رسیدگی، بازنگری و در صورت لزوم بازنویسی خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خاتمه با اشاره به مقوله جرم انگاری فرار مالیاتی در اصلاحیه قانون مالیات‎های مستقیم، بر اقامه دعوی علیه مرتکبان فرار و جرایم مالیاتی به استناد موضوع ماده ۲۷۴ قانون مذکور تاکید کرد.

ثمرات مثبت اقتصادی و اجتماعی دریافت مالیات بر عایدی سرمایه

لازم به ذکر است مالیاتی که به عنوان مالیات سوداگری دریافت می شود به نام مالیات بر عایدی سرمایه در جهان شناخته شده است. این نوع مالیات علاوه بر ثمرات مثبت اقتصادی، ثمرات اجتماعی نیز خواهد داشت. اکثریت مردم که به فعالیت و تلاش در اقتصاد مشغولند و به ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کمک می کنند از اعمال مالیات بر عایدی سرمایه خرسند و شاد خواهند شد؛ زیرا که این نوع مالیات جلوی سوداگری و کسب ثروت های بادآورده و ناحق را می گیرد.

امید است چنین حرکت مثبتی توسط سازمان مالیات با جدیت پیگیری شود. این اتفاق نوید تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه را می دهد و لازم است این جدیت و پیگیری مقطعی و موسمی نباشد و تا به نتیجه رسیدن و اجرایی شدن قانون ادامه یابد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.