۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۴۰۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۰

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از اولین فراخوان عمومی فاینانس داخلی برای پروژه‌‌ های زیرساختی حمل و نقل در راه‌آهن میانه- اردبیل و تامین مالی این پروژه از سوی یک بانک دولتی داخلی خبر داد. اگرچه هدایت منابع داخلی به سمت پروژه های ریلی کشور تصمیم درستی به حساب می آید، اما لازم است خطوط ریلی باری و ترانزیتی از جمله چابهار-سرخس، شلمچه-بصره و راه آهن غرب کشور که مزایای اقتصادی و درآمدزایی قابل توجهی برای کشور دارند، در اولویت تامین مالی قرار گیرند.

به گزارش مسیر اقتصاد معاون وزیر راه و شهرسازی از اولین فراخوان عمومی فاینانس داخلی برای پروژه‌‌های زیرساختی حمل و نقل در راه‌آهن میانه- اردبیل خبر داد.

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن اعلام این خبر گفت: استفاده از تسهیلات مالی داخلی در چارچوب آیین‌نامه اجرایی ماده واحده قانون اصلاح ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت صورت گرفته است که به منظور تامین بخشی از نیاز مالی طرح راه‌آهن میانه- اردبیل طی یک فراخوان عمومی اطلاع ‌رسانی شد و طبق بررسی‌های صورت گرفته، یک بانک دولتی داخلی به عنوان فاینانسور انتخاب شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی رقم قرارداد را ۷۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: پیشنهاد فاینانسور به همراه متن پیش‌نویس قرارداد به سازمان برنامه و بودجه ارایه و در صورت موافقت سازمان با سود پیشنهادی، این طرح عملیاتی می‌شود.

خادمی کمبود اعتبارات را عامل اصلی تاخیر در پروژه‌های ریلی دانست و گفت: در صورت تامین به موقع اعتبارات، طرح‌های ریلی طبق زمان مقرر به بهره‌ برداری می‌رسند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه راه‌آهن میانه- اردبیل یکی از اولویت‌های مهم ریلی کشور است، اظهار داشت:‌ در طرح ‌های اقتصاد مقاومتی توسعه ریلی کشور، بعد از اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی، اتصال پنج مرکز دیگر استان در اولویت قرار می‌گیرد که اتصال استان اردبیل به خط ‌آهن سراسری یکی از مهم ترین طرح‌ ها است.[۱]

مزایای تامین مالی پروژه های ریلی از منابع داخلی

تامین مالی پروژه های ریلی از سرمایه های داخل کشور، مزایای متعددی نسبت به استفاده از فاینانس خارجی دارد. بدهکار نشدن به کشورهای خارجی، استفاده از صنایع و تجهیزات داخلی، فراهم شدن فرصت های شغلی در داخل کشور و جلوگیری از خروج ارز از کشور به ویژه در شرایط تلاطم ارزی از جمله مزایای تامین مالی پروژه های ریلی از داخل کشور محسوب می شود.

در حال حاضر، حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد اما این نقدینگی بیشتر به سمت بازارهای غیر مولد و سوداگرانه از جمله سکه و طلا، ارز، مسکن و خودرو می رود و باعث ایجاد التهاب و آشفتگی در این بازارها و همچنین کل اقتصاد کشور می شود.

دولت می تواند بخشی از این نقدینگی عظیم را با استفاده از روش های مختلف از جمله منابع بانکی و ظرفیت بازار سرمایه به سمت فعالیت های مولد و زیرساختی از جمله پروژه های ریلی هدایت کند.

خطوط ریلی باری و ترانزیتی باید در اولویت تامین مالی قرار گیرند

حال که دولت تصمیم گرفته است برای تامین مالی پروژه های ریلی از سرمایه های داخلی استفاده کند، لازم است این سرمایه ها را به پروژه های اولویت دار تخصیص داده و منافع ملی را در اولویت بندی پروژه های ریلی در نظر گیرد.

خطوط ریلی باری و ترانزیتی در صورت تکمیل، مزایای اقتصادی و درآمدزایی قابل توجهی برای کشور خواهند داشت و در نتیجه، تامین مالی آنها باید در اولویت قرار گیرد.

اما اظهارات خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نشان می دهد که اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی کشور در اولویت مسئولین دولتی قرار دارد.

لازم است دولت خطوط ریلی راهبردی و ترانزیتی از جمله راه آهن چابهار-سرخس، شلمچه-بصره و راه آهن غرب کشور را تکمیل کند و با استفاده از عواید حاصل از بهره برداری این پروژه ها نسبت به تکمیل خطوط مسافری و اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی کشور اقدام کند.

پینوشت:

[۱]: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی کد خبر: ۱۱۳۸۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.