۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۳۵۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ دسته: انرژی
۰

به عقیده رئیس بخش پژوهشی بانک Merrill Lynch، کاهش تولید نفت ونزوئلا، خروج آمریکا از برجام و تحریم مجدد فروش نفت ایران، همکاری اوپک و روسیه در افزایش تولیدات و شرایط تولید نفت آمریکا، مواردی هستند که از نظر این کارشناس در قیمت نفت اثرگذار خواهند بود و ممکن است قیمت هر بشکه نفت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد فرانسیسکو بلانچ، رئیس بخش پژوهشی بانک Merrill Lynch در مصاحبه‌ای درباره به تحلیل رویدادهای مهم بازارهای نفتی پرداخته است. کاهش تولید نفت ونزوئلا، خروج آمریکا از برجام و تحریم مجدد فروش نفت ایران از سوی این کشور، همکاری اوپک و روسیه در راستای افزایش تولیدات و عرضه گسترده نفت از سوی تولیدکنندگان آمریکایی مواردی هستند که از نظر این کارشناس در قیمت نفت اثرگذار خواهند بود.

کاهش ۷۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت ونزوئلا

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده (EIA)، تولید نفت ونزوئلا از ۲.۳ میلیون بشکه در ژانویه ۲۰۱۶ به ۱.۶ میلیون بشکه در روز در ژانویه ۲۰۱۸ میلادی (دی‌ماه سال ۹۶) کاهش یافته است.

این کاهش ناشی از ناکامی در مدیریت نفت این کشور بوده و انتظار می‌رود که این کاهش تداوم داشته باشد. سکوهای فعال در حال کاهش است، پرداخت‌های معوقه شرکت‌های خدمات نفتی به مشکل بزرگی تبدیل شده و از سوی دیگر مشکل کمبود نیروهای متخصص نیز در صنعت نفت ونزوئلا وجود دارد.

اثرگذاری گسترده تحریم فروش نفت ایران بر بازارهای نفت

تأثیر خروج آمریكا از معاهده هسته‌ای ایران احتمالاً باعث كاهش عرضه و افزایش قیمت خواهد شد. بسیاری از تحلیل گران انتظار دارند که کاهش عرضه صورت گیرد و اکثریت آن ها از افزایش تردید در چند ماه آینده صحبت می‌کنند.

بلانچ می‌گوید که وضعیت ایران مطمئناً می‌تواند همه چیز را بدتر کند. از زمان خروج آمریکا از برجام تا کنون، ارزش شرکت‌های بزرگ نفتی ۳۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.

کاهش اثرات افزایشی قیمت نفت با همکاری روسیه و عربستان در افزایش تولید

اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک)، قرار است در ۲۲ ژوئن (۱ تیرماه سال ۹۷) با یکدیگر دیدار کنند. به گفته بلانچ، سؤال بزرگ در این نشست، نحوه همکاری اوپک و روسیه خواهد بود.

روسیه تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است، در حالی که عربستان سعودی در آستانه خصوصی‌سازی آرامکو قرار دارد و انگیزه زیادی برای افزایش قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه دارد. رویترز در ماه مارس (فروردین‌ماه سال ۹۷) گزارش داد که عربستان سعودی و روسیه در حال بررسی تشکیل یک ائتلاف نفتی ۱۰ تا ۲۰ ساله هستند.

بلانچ روی اهمیت جلسه ماه ژوئن اوپک تأکید می‌کند و معتقد است: «اگر روسیه و اوپک تصمیم به همکاری داشته باشند، احتمال جنگ قیمت نفت کاهش می‌یابد، در نتیجه بهای آن کاهش می‌یابد»

قیمت فعلی نفت برای تولیدکنندگان آمریکایی سودده نیست

عرضه ایالات‌متحده ظرفیت محدودی برای پاسخگویی به تقاضا دارد. تولیدکنندگان شیل در حوزه پرمین با مشکل محدودیت ظرفیت خط لوله مواجه شده‌اند و در حال حاضر دریافتی آن ها به ازای هر بشکه نفت خام، ۱۳ الی ۱۶ دلار کمتر از قراردادهای نفتی مشابه است. این موضوع را هم در نظر بگیرید که قراردادهای آتی هنوز تغییری نکرده‌اند و قیمت‌های سال ۲۰۲۲ همچنان در سطح ۵۱ دلار به ازای هر بشکه قرار دارد.

تمام اینها به معنای آن است که تولیدکنندگان نفت شیل از افزایش فعلی بهای نفت سودی نمی‌برند. پیدایش نفت ۱۰۰ دلاری به معنای آن است که قیمت سوخت در پمپ بنزین‌های آمریکا به ۳.۶۰ دلار به ازای هر گالن خواهد رسید، یعنی بیش از ۱ دلار بیشتر از میانگین قیمت‌های فعلی.

در این شرایط، بعید به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان بتوانند افزایش قیمت را تحمل کنند و در نتیجه تقاضا کاهش می‌یابد. هنگامی که قیمت نفت در اواسط سال ۲۰۰۷ میلادی (اوایل سال ۸۶) حدود ۱۴۰ دلار به ازای هر بشکه نفت بود، قیمت‌های بالای نفت، سرمایه‌گذاری در وسایل نقلیه الکتریکی و سایر فن‌آوری‌های پاک را مقرون به صرفه کرده بود.

اگر پیش‌بینی بانک مریل لینچ آمریکا درست باشد و بهای نفت به ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه یا بیشتر برسد، ممکن است میزان سرمایه‌گذاری روی خودروهای الکتریکی و فن‌آوری‌های پاک افزایش یابد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.