۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۰۳۱ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

«دسترسی آزاد به اطلاعات دولتی» و «حذف فرآیندها و مجوزهای زائد» دو اقدام عملیاتی چین برای تسهیل فضای کسب و کار است. این اقدامات موجب ارتقاء رتبه چین بر اساس شاخص های فضای کسب و کار شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد امروزه بهبود محیط کسب و کار یکی از مهمترین راهبردهای توسعه اقتصادی هر کشور به شمار می رود و علاوه بر آن، هر چه محیط کسب و کار یک کشور شرایط بهتری داشته باشد، بهره برداری از فرصت های کارآفرینی بیشتر می‌گردد؛ هر چه بهره برداری از فرصت های کارآفرینی در جامعه ای بیشتر باشد، عملکرد اقتصادی آن کشور و خلق ارزش و ثروت در آن جامعه نیز بیشتر می شود.

۲ اقدام عملیاتی چین برای تسهیل فضای کسب و کار

بهبود محیط کسب و کار یکی از اولویت های کشور چین است. این کشور برای تحقق این هدف اقدامات مثبت و مهمی نیز در دستور کار خود قرار داده است.

«دسترسی آزاد به اطلاعات دولتی در چین» و «حذف فرآیندها و مجوزهای زائد» دو اقدام عملیاتی چین برای تسهیل فضای کسب و کار است.

تسهیل محیط کسب و کار با دسترسی آزاد به اطلاعات دولتی در چین

قانون گذاران چینی برای تسهیل دسترسی به اطلاعات دولتی درصدد اصلاح قوانین هستند. آن ها معتقدند که تسهیل گری فضای کسب و کار در گرو ایجاد شفافیت و دسترسی آسان به اطلاعات دولتی است.

در این راستا مجلس چین نیز قوانینی را اصلاح نموده است که موجب شده رتبه چین بر اساس شاخص های فضای کسب و کار بهبود یابد.

اما وزارت دادگستری چین معتقد است که برخی ادارات اجرایی، قوانین اصلاح شده را به درستی اجرا نمی کنند. در واقع اطلاعات مورد نیازی که بایستی از ادارات مختلف دولتی در اختیار عموم جامعه قرار گیرد، ناقص و نیازمند تکمیل است.

دسترسی آزاد به سه اطلاع راهبردی عامل بهبود فضای کسب و کار در چین

بررسی ها نشان می دهد که دسترسی به اطلاعات دولتی در مناطق راهبردی چین به شیوه منظمی در حال پیشرفت است. پیش بینی های مالی، تخصیص منابع عمومی و تعداد پروژه های زیرساختی، اطلاعاتی است که به صورت شفاف در اختیار عموم مردم قرار دارد.

چینی ها معتقدند، دسترسی آزاد به سه اطلاع مذکور موجب بهبود فضای کسب و کار در این مناطق شده است. علاوه بر این دسترسی آزاد به اطلاعاتی نظیر «تعداد پروژه های پیمانکاری ساخت مسکن ارزان قیمت»، «انتقال زمین های تحت مالکیت دولت و حقوق معدن کاری»، «تدارکات دولتی»، «معاملات حقوق مالکیت دولتی» و «تعداد مناقصه های ساخت و ساز مهندسی» موجب تسهیل گری فضای کسب و کار در چین شده است.

بررسی کارشناسان چینی نیز نشان می دهد هر چه دسترسی به اطلاعات مذکور، آسان تر شده، رتبه چین در شاخص های کسب و کار بهبود یافته است.

حذف فرآیندها و مجوزهای زائد برنامه دولت چین برای بهبود کسب و کار

با این حال ایجاد شفافیت تنها راهکار دولت چین برای بهبود محیط کسب و کار نیست. دولت این کشور برنامه آزمایشی حذف فرآیندها و مجوزهای متعدد و زائد برای اخذ مجوزهای کسب و کار را در یکی از شهرهای خود اجرایی کرده است.

در این راستا دولت این چین یک طرح اصلاحی آزمایشی در منطقه جدید پودونگ شانگهای به منظور رفع و ساده سازی ۴۷ فرآیند نیازمند مجوز را انجام داده است. این ۴۷ فرآیند شامل ۱۰ زمینه از جمله بهداشت، سرمایه گذاری، ساخت و ساز، حمل و نقل و نظارت بر کیفیت است.

در این طرح به عنوان مثال تمام الزامات تایید تولید که به سیاست های صنعتی یا کیفیت و ایمنی محصولات مربوط نیست، لغو می شود و محدودیت در موسسات پزشکی خصوصی کاهش می یابد.

این طرح بعد از حذف الزام اخذ مجوز برای ۱۱۶ فرآیند در مناطق آزاد تجاری چین انجام گرفته است. پیش از این در مناطق آزاد چین به منظور اخذ پروانه کسب، در برخی مراحل دریافت مجوزهای متعدد و زائد الزامی بوده است.

منبع:

ساژین گلوبال yon.ir/Z4tUo

شینهوا yon.ir/vaJwe

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.