۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۱۴۴ ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ دسته: تولید
۰

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو در کشور، با بیان اینکه طبقات تعرفه ای کنونی منجر به داخلی سازی بیشتر نمی شود، گفت: به منظور افزایش میزان داخلی سازی باید طبقات تعرفه ای واردات قطعات افزایش یابد.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو در کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اهمیت ارتقا «عمق ساخت داخل» خودروها تصریح کرد: در حال حاضر ۵۵ درصد ارزش یک خودرو را قطعات داخلی و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزش آن را قطعات وارداتی تشکیل می دهد.

نجفی منش تصریح کرد: اگر اندازه بازار خودرو در سال ۹۶ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان آن از قطعات داخلی و حدود ۸ هزار میلیارد تومان از محل واردات تامین شده است.

قطعه سازان توان تولید ۸۰% قطعات خودروهای داخلی را دارند

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در ادامه با بیان اینکه صنعت قطعه سازی در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده بالا در هر کشوری بسیار نقش آفرین است، گفت: در شرایط فعلی قطعه سازان توانایی تولید ۸۰ درصد از قطعات خودروهای داخلی را دارند و آمار فعلی رضایت بخش نیست.

وی درخصوص نحوه اندازه گیری «درصد داخلی سازی» خودروهای ایرانی گفت: در حال حاضر سازمانی وظیفه اندازه گیری عمق ساخت داخل خودروها را بر عهده دارد و موسسه ای به نام ISTI نیز نظارت بر کیفیت خودروها را بر عهده دارد.

عدم ایجاد انگیزه به منظور ارتقا داخلی سازی با نظام تعرفه ای کنونی

وی ادامه داد: در حال حاضر نظام تعرفه ای واردات قطعات منفصله به پنج طبقه تقسیم می شود، که عبارتند از:

  1. حق تعرفه ای ۴۰% برای خودروهای با درصد داخلی سازی زیر ۲۰%
  2. حق تعرفه ای ۳۲% برای خودروهای با درصد داخلی سازی  ۲۰% تا ۳۲%
  3. حق تعرفه ای ۲۶% برای خودروهای با درصد داخلی سازی  ۳۲% تا ۴۰%
  4. حق تعرفه ای ۲۰% برای خودروهای با درصد داخلی سازی ۴۰% تا ۶۰%
  5. حق تعرفه ای ۱۵% برای خودروهای با درصد داخلی سازی بالای ۶۰%

نجفی منش تصریح کرد: تعرفه گذاری فعلی واردات قطعات منفصله به گونه ای تعریف شده است که انگیزه ای برای خودروسازان برای ارتقا داخلی سازی خودروها ایجاب نمی کند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه در حال حاضر برای واردات قطعات منفصله خودروهای با ساخت داخل بالای ۶۰ درصد، تعرفه ۱۵% در نظر گرفته شده است، افزود: پیشنهاد ما این است که این میزان تعرفه برای خودروهای با ساخت داخل بالای ۸۰ درصد در نظر گرفته شود تا انگیزه برای ارتقا داخلی سازی افزایش یابد.

وی در پایان تاکید کرد: افزایش طبقات تعرفه ای واردات قطعات به منظور ارتقا داخلی سازی ضروری است.

لزوم ارتقا داخلی سازی مجموعه های اصلی خودرو

لازم به ذکر است ارتقا داخلی سازی اقدام موثری در راستای استفاده از ظرفیت قطعه ساز داخلی است، ولی بایستی دقت شود تا اولویت داخلی سازی به قطعات و مجموعه های اصلی نظیر موتور و سیستم انتقال قدرت برسد. به موجب این اقدام قطعه سازان داخلی از سطح رقابت پذیری بهتری برخوردار می شوند.

گفتنی است نظیر این سیاستگذاری اخیرا در ایالت متحده صورت گرفته است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.