۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۲۲۰ ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ دسته: تولید
۰

نجفی منش با انتقاد از آمار بالای واردات قطعات منفصله خودرو به کشور گفت: برای تقویت تولیدات داخلی و حمایت از قطعه سازان، محدود نمودن واردات قطعات خودرو به کشور لازم است.

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از آمار بالای واردات قطعات منفصله خودرو به کشور گفت: همانطور که مقام معظم رهبری و مسئولین بارها تاکید کرده‌اند صنعت گرفتار آفت مونتاژکاری شده است و بایستی از رویه مونتاژکاری در صنعت خودرو و قطعه سازی جلوگیری نمود.

وی گفت: بایستی تلاش های اصلی بدین صورت باشد تا صنعت ما از رویه مونتاژکاری فاصله گرفته و این زمانی محقق خواهد شد که آمار واردات قطعات خودرو به کشور محدود شود.

افزایش ۲۰ درصدی تولید صنعت قطعه سازی در سال جاری

نجفی منش با بیان اینکه صنعت قطعه سازی در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده بالا در هر کشوری بسیار نقش آفرین است، گفت:  در سالی که گذشت افزایش تولید ۲۰ درصدی در صنعت قطعه سازی را داشتیم و روند رو به رشدی در این صنعت شاهد بودیم.

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه تولیدات صنعت قطعه سازی داخلی به لحاظ کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است، افزود: بایستی طی یک برنامه مدون آمار واردات قطعات خودرو به کشور را محدود نمود.

با محدودیت واردات، بازار قطعات خودرو را در اختیار قطعه ساز داخلی قرار دهیم

نجفی منش ادامه داد: طی برآوردی که صورت گرفته است بین ۵۰ تا ۵۵ درصد از حجم بازار قطعات در اختیار قطعه ساز داخلی بوده و بایستی حجم بیشتری از بازار در اختیار قطعه ساز داخلی قرار گیرد.

دبیر انجمن قطعه سازان در پایان با تاکید بر اینکه برای تقویت تولیدات داخل و حمایت از قطعه سازان بایستی واردات قطعات خودرو به کشور را کاهش داد، گفت: در این راستا پیشنهاد می شود برای محدود نمودن واردات قطعات خودرو به کشور تعرفه قطعات وارداتی خودرو افزایش یابد.

گفتنی است یکی از راهکارهای حمایت از قطعه ساز داخلی و تولیدات ملی و محدود نمودن واردات قطعات خودرو افزایش درصد داخلی سازی محصولات قراردادهای جدید همچون پژو-سیتروئن و رنو است. به طوریکه در قراردادهای جدید خودرویی با پژو-سیتروئن و رنو بنا بر این بود که تا ۸۰ درصد قطعات محصولات جدید، در داخل تولید شود.

اما هم اکنون برای محصول ۲۰۰۸ پژو داخلی سازی حدود ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است که در این میان، سهم قطعه ساز ایرانی در این داخلی سازی حدود ۶ درصد و ۱۴ درصد سهم مونتاژ بدنه و رنگ خودرو است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.