۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۰۴۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

تصمیم هند برای تأسیس سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در سال ۲۰۱۵، نقطه آغازی برای این کشور در مسیر پیشرفت بوده است. این سازمان با ساختار توانمند و جذب نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه، نقشی برجسته در بهبود وضعیت اقتصادی و اجرای سیاست های هوشمندانه در کشور هند داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مسیر اقتصاد در سال های قبل از تأسیس سازمان پیشرفت نیتی آیوگ، کمیسیون برنامه ریزی هند وظیفه رصد و قاعده گذاری پیشرفت این کشور را به عهده داشت. با اینحال معاونان این کمیسیون و اقتصاددانان مطرح هندی معتقد به عدم کارایی ساختار کمیسیون برنامه ریزی بوده اند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی این تحلیلگران با اشاره به کمک های فراوان این کمیسیون در دهه های قبلی بیان کرده اند که کمیسیون برنامه ریزی ابزاری برای پیشرفت و توسعه کشور در دست ندارد و اینک تلاش های این نهاد برای کشور بی نتیجه می ماند. یکی از دلایل افول محبوبیت کمیسیون برنامه ریزی هند ( یوجانا آیوگ) وجود لابی و نفوذ عده ای برای توجه بیشتر و اختصاص برنامه های ویژه برای برخی مناطق هند و نبود عدالت در توجه به همه بخش های کشور بیان شده است.

به این ترتیب سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با این اصل تأسیس شد که از ظرفیت نخبگان کشور استفاده کند و کار آفرینی برای مردم، فعالیت های مشارکتی و توانمند سازی و عدالت را هدف خود قرار دهد.

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ؛ درک مفهومی نهاد توسعه برای کشور

در کشورهای مختلف همچون آمریکا اتاق های فکر نقشی اساسی در رصد و پیشبرد مسائل امنیتی و سیاست گذاری به عهده دارند. بسته به نوع این اتاق های فکر بعضی از آن ها برنامه های اقتصادی و بعضی دیگر برنامه های اجتماعی را طراحی می کنند. در آمریکا اتاق های فکر نفوذ بالایی در کشور دارند و تدوین برخی برنامه های راهبردی توسط این نهادها صورت می گیرد.

اما در کشور هند تصمیم گیری های اقتصادی و اجتماعی توسط سازمان پیشرفت نیتی آیوگ صورت می گیرد. نیتی آیوگ نهادی فراتر از یک اتاق فکر است و در حال حاضر این نهاد لوکوموتیو توسعه در این کشور محسوب می شود. نیتی آیوگ به منظور تحول در هند تأسیس شده است و این نهاد ترکیب عدالت( دید یکسان نسبت به تمامی نقاط کشور)، هدایت، سیاست و چندین صفت نیک دیگر است.

در سازمان پیشرفت نیتی آیوگ همه نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه در یک نهاد جمع شده اند و بدون دید جناحی و حساسیت خاص نسبت به یک منطقه یا حزب، برای پیشرفت کشور برنامه ریزی می کنند.

منطق تأسیس سازمان پیشرفت نیتی آیوگ چه بود؟

همان طور که مردم هر کشوری انتظارات زیادی نسبت به پیشرفت و بهبود حکمرانی دارند این نیازمندی ها مستلزم از بین بردن دید سطحی نسبت به توسعه کشور است.

از جمله دلایل تأسیس سازمان پیشرفت نیتی آیوگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- برنامه ریزی هدفمند و ایجاد چشم انداز درست و قابل دستیابی برای توسعه کشور

۲- اصلاح ساختار پیر، فرسوده و غیر منعطف کمیسیون برنامه ریزی و وجود لابی و دید حزبی

۳- تبدیل ساختار «بالا به پایین» برنامه ریزی به یک شاختار «پایین به بالا»؛ به این معنی که توجه به مناطق محروم در اولویت برنامه ریزی ها قرار بگیرد

۴- ارتباط با دولت مرکزی و دیگر ایالت ها برای برقراری عدالت در دریافت مالیات ها

۵- برنامه ریزی منسجم و یکپارچه در بخش های حساس اقتصادی همچون محدودیت های ارزی، پس انداز های داخلی، بازارهای مالی و سرمایه گذاری ها

۶- توسعه اقتصادی با توجه به منابع و محدودیت های کشور در بخش های آب، انرژی، محیط زیست، زیر ساخت، مواد غذایی و غیره

۷- تحول اقتصادی، اجتماعی و سیاسی

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ و راه پیش روی آن

در حال حاضر موسسات، سازمان ها و مراکز دولتی در حوزه سیاست گذاری با چالش های مختلفی رو به رو هستند. یکی از این مشکلات وجود نهادها و موسسات کوچک با جناح های مختلف است که هر کدام خود را مشغول برنامه ریزی کشور کرده اند.

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با جذب نخبه های کشور و استقلال در برنامه ریزی و اطمینان از اجرایی شدن برنامه ها، به ریاست نارندرا مودی نخست وزیر این کشور تا کنون موفق به پیشبرد کشور در مسیر پیشرفت شده است.

منبع: مین استریم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.