۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۹۰۹۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بعد از اعلام برنامه اتحادیه اروپا درخصوص وضع «مالیات کربن» بر واردات کالاهای صنعتی از سال ۲۰۲۶ میلادی، کشورهای چین و هند ضمن انتقاد از این اقدام، آن را یک محدودیت تجاری با هدف حمایت از تولیدات کشورهای اروپایی ارزیابی و اروپا را به اقدام متقابل تهدید کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا به تازگی از برنامه بلندمدت خود برای وضع «مالیات کربن» بر کالاهای وارداتی از سال ۲۰۲۶ میلادی پرده برداری کرده است. از نظر اروپا این مالیات با هدف کمک به کاهش انتشار کربن وضع شده است اما بسیاری از کشورها خصوصا اقتصادهای بزرگی همچون چین و هند صراحتا از آن انتقاد کرده‌اند و معتقدند هدف اصلی از وضع چنین قواعدی، اعمال محدودیت بر واردات کالاهای خارجی و حمایت از تولیدات داخلی است.

«مالیات کربن» ابزار جدید اروپا برای وضع محدودیت‌های تجاری

بر اساس قواعد اتحادیه اروپا تحت عنوان «مالیات کربن»، واردات کالاهایی همچون فولاد به کشورهای اروپایی مشمول پرداخت عوارضی جدید می‌شود که بسته به فرآیند تولید آن در کشورهای مختلف، متفاوت است. این اقدام علاوه بر افزایش هزینه واردات محصولات مختلف به اروپا، به نوعی یک سیاست حمایتی از صنایع داخلی تولیدکننده محصولات اولیه صنایع تکمیلی نیز محسوب می‌شود.

اعتراض چین و هند به وضع مالیات کربن از سوی اروپا

چین به طور رسمی نسبت به برنامه اتحادیه اروپا در وضع مالیات کربن اعتراض کرده است. مقامات چینی و اتحادیه تولید فولاد این کشور صریحا این اقدام را وضع یک محدودیت تجاری توصیف کرده‌اند. در صورت وضع این مالیات در سال‌های آتی، هزینه واردات فولاد چین به اروپا دست کم ۶ درصد افزایش خواهد یافت و به همین نسبت، قدرت رقابت فولاد چین در بازار اروپا کاهش خواهد یافت.

هند نیز به مانند چین ضمن انتقاد از اروپا وضع مالیات کربن از سوی این اتحادیه را موجب تضعیف صادرات هند توصیف کرده است. مقامات هندی ضمن درخواست از کشورهای اروپایی برای کنار گذاشتن این مالیات، از اقدام متقابل در صورت پیشبرد طرح اروپا سخن گفته‌اند.

هر دو کشور چین علاوه بر بررسی گزینه‌های اقدام متقابل علیه اروپا، تهدید کرده‌اند که از طریق طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی (WTO) نیز علیه این اتحادیه اقدام خواهند کرد. از نظر این دو کشور، مالیات کربن اروپا با قواعد سازمان تجارت جهانی سازگاری ندارد و وضع آن اقدامی دیگر در جهت تضعیف پایه‌های این سازمان نیز محسوب می‌شود.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.