۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۵۱۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ دسته: تولید کارشناس: علی ملک زاده
۰

بهبود محیط کسب و کار یکی از اولویت های کشور چین است. این کشور برای تحقق این هدف اقدامات مثبت و مهمی از جمله کاهش فرآیندهای اداری و ایجاد انگیزه برای گسترش سرمایه گذاری را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در تاریخ ۳ ژانویه شورای دولتی چین در یک جلسه اجرایی، ترتیباتی را برای بهینه سازی و بهبود محیط کسب و کار به منظور تحریک توانایی بازار و خلاقیت اجتماعی ایجاد کرد. نخست وزیر لی کی کیانگ، که مدیریت جلسه را بر عهده داشت، خواستار استفاده همگانی از لیست موانع بخش ها و کسب و کارها در رابطه با محدودیت های سرمایه گذاری خارجی به منظورکنترل ورود به بازار شد. او اعتقاد دارد که بهینه سازی و بهبود محیط کسب و کار به تولید و رقابت کمک می کند. نخست وزیر گفت که محیط کسب و کار پایه ای برای توسعه یک اقتصاد مدرن و ایجاد پیشرفت با کیفیت بالا است.

تاکید نخست وزیر چین بر بهبود محیط کسب و کار

نخست وزیر چین گفت: باید تلاش های بسیاری در راستای بهبود و ساده سازی مدیریت، بهبود مجوزدهی و ارائه خدمات بهتر انجام شود. محیط رقابتی کسب و کار بین المللی باید شرایط برابری به منظور سرمایه گذاری خارجی و تحریک نهادهای بازار داخلی ایجاد نماید. شرایط رقابتی بین المللی بایستی باعث رشد خلاقیت اجتماعی شود.

دلیل پیشرفت چین در شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی

طبق گزارش سال ۲۰۱۷ بانک جهانی از شاخص سهولت کسب و کار، چین از رتبه ۹۶ ام در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۷۸ ام ارتقاء پیدا کرده است. این پیشرفت به دلیل آن است که دولت قوانین و مقررات دست و پاگیر، مالیات ها و هزینه ها را به منظور گسترش سرمایه گذاری ها کاهش می دهد.

در جلسه دولت تصمیم گرفته شد که تلاش بیشتری برای کاهش هزینه یا لغو هزینه های پرداخت شده توسط شرکت ها از جمله هزینه های عملیاتی و خدماتی و هزینه های انجمن های صنفی و اتاق های بازرگانی انجام شود. همچنین هزینه های گمرکی نیز کاهش خواهد یافت. دولت به دنبال آن است تا فرآیندهای قانونی و اداری را ساده تر کند. دولت فرایندهای لازم برای شروع کسب و کار، پرداخت مالیات، درخواست مجوز ساخت و ساز و آب، برق و گاز و ثبت نام املاک را سریعتر می کند. هم چنین کاهش قیمت برق نیز یک اولویت برای دولت است.

پیشنهاد ایجاد ساز و کاری دائمی به منظور بهبود محیط کسب و کار

با ایجاد و طراحی یک مکانیزم نظارتی جدید به منظور یکپارچگی و افشای اطلاعات، فرآیندهای محیط کسب و کار سرعت بیشتری پیدا می کنند. ایجاد ساز و کار متحد قضایی موجب بهبود فرآیندها و کاهش نقض عهدها خواهد شد. لازم است تا یک ساز و کار ارزیابی محیط کسب و کار به وجود بیاید. این مکانیزم در سراسر کشور و در همه زمان ها اقدامات ویژه را برای بخش های مختلف به منظور تسهیل درخواست مجوز های ساخت و ساز و تجارت بین مرزی انجام خواهد داد.

بر اساس گفته نخست وزیر چین، هنوز هم می توان بسیار بیشتر از آن چه برای ساده سازی فرآیندهای اداری، بهبود نظارت و بهبود خدمات انجام شده است، اقدام کرد. باید اقدامات بیشتری در محیط کسب و کار انجام گیرد تا با بهبود قابل توجه در سهولت انجام کسب و کار، انگیزه کارآفرینان، نهادهای بازار و عموم مردم، افزایش یابد.

بهبود ۴۵ درصد فرآیندهای اداری توسط دولت چین

دولت چین اقداماتی را برای کاهش قوانین دست و پاگیر، کاهش بار مالی شرکت ها و بهبود محیط کسب و کار انجام داده است. بدین منظور شورای دولتی ۶۹۷ مورد از مجوزهای مورد نیاز اداری را یا لغو کرده است و یا واگذار کرده است. این اصلاحات، ۴۵ درصد کل مقررات و فرآیندها را پوشش می دهد. دولت همچنین لیست خدمات واسطه ای برای مجوزهای اداری با ۳۲۳ مورد یا ۷۴ درصد از کل را کاهش داده است. هم چنین دولت گواهینامه های مورد نیاز حرفه ای برای ۴۳۴  مورد را لغو کرد که بیش از ۷۰ درصد از کل را شامل می شود.

چین باید سرمایه گذاری و محیط بازار را بهبود بخشد. چین باید گام های بزرگی را در راه پیشرفت خود بردارد. این مهم با کاهش هزینه های بازار و ایجاد محیط کسب و کار پایدار، عادلانه، شفاف و قابل پیش بینی محقق می شود.

ضرورت توجه به ابتکار و نوآوری برای پیشرفت اقتصادی

دولت در صدد است تا اصلاحات سیستم علمی کشور را تعمیق ببخشد. بدین گونه که تحقیقات علمی پایه را افزایش دهد و ظرفیت ابتکاری و نوآوری را برای اجرای راهبرد اکتشافی مبتنی بر نوآوری به وجود آورد.

برای این منظور، دولت ادغام و ارتباط تحقیقات علمی و کاربردی را افزایش خواهد داد. دولت با ایجاد انگیزه برای شرکت ها، دانشگاه ها و موسسات، راهبرد افزایش سرمایه گذاری در تحقیقات بنیادی را تقویت می کند. دولت همچنین از همکاری های علمی – پژوهشی بین المللی و دانشمندان خارج از کشور برای هدایت یا شرکت در پروژه های علمی حمایت خواهد کرد.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.