۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۸۱۳ ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

مشتریان آسیایی نفت ایران، نگرانی چندانی از بابت تحریم های آمریکا ندارند چراکه به موجب این مسئله، نفت ایران را با قیمت پایین تری بدست می آورند. در سال های قبل نیز تحریم فروش نفت ایران تغییر چندانی در میزان فروش به کشورهای آسیایی ایجاد نکرده بود.

به گزارش مسیر اقتصاد واردکنندگان آسیایی نفت ایران در واکنش به تحریم های احتمالی آمریکا علیه تهران در سال جاری با خونسردی واکنش نشان دادند.

فرصت ۴ ماهه ترامپ برای اصلاح برجام

این مسئله پس از آن اتفاق افتاد که دونالد ترامپ روز جمعه، مجددا تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم های ایران را اعلام کرد. ترامپ همچنان گفت این آخرین فرصت برای بازنویسی و اصلاح توافق هسته ای با ایران است.

ترامپ در روز جمعه تاکید کرد که برای ۱۲۰ روز دیگر تعلیق تحریم های مربوط به بخش نفت ایران را تمدید خواهد کرد اما به کنگره و اتحادیه اروپا هشدار داد که بایستی توافق هسته ای با ایران را اصلاح کنند، در غیر این صورت ایالات متحده از آن خارج می شود. در حال حاضر مهلت کنگره برای تمدید تعلیق تحریم های ایران، ۱۲ می (اردیبهشت ۹۷) است.

ایران از تاریخ ژانویه ۲۰۱۶ (دی ماه ۹۴) پس از توافق موسوم به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، توانست با افزایش دو برابری، صادرات نفت خام خود را به حدود ۲،۲ تا ۲،۳ میلیون بشکه در روز برساند.

خریداران آسیایی نفت ایران، نگران تحریم ها نیستند

برخی منابع تجاری از آسیا، که مقصد اصلی نفت ایران محسوب میشود، گفته اند که حتی اگر تحریم های ایالات متحده علیه ایران تصویب شود، واردات نفت خام از ایران پایدار خواهد ماند.

همچنین برخي از فعالان بازار معتقدند كه بازگشت تحريم های آمریکا كه هدفش تضعیف بخش نفتي ايران است، ممكن است چندین ماه، اگر نگوییم چند سال، طول بشکد تا به طور كامل اجرا شود.

یک مدیر بازاریابی نفت خام در شرکت پالایشگاهی کره جنوبی می گوید که ما نگرانی زیادی نداریم؛ زیرا هر آنچه ترامپ در ماه می ۲۰۱۸ (تاریخ بعدی تا اتمام فرصت ۴ ماهه تعلیق تحریم های ایران که مصادف با اردیبهشت ماه ۹۷ است) تصمیم می گیرد که انجام شود، باز هم چند ماه طول خواهد کشید تا تحریم ها را مجددا به ایران تحمیل کند. بنابراین حداقل برای سال ۲۰۱۸، صادرات ایران تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

در همین زمینه یک منبع در یک پالایشگاه ژاپنی گفت: ما زمانی که وقت آن برسد، در مورد اینکه نتوانیم از ایران نفت خام خریداری کنیم، صحبت خواهیم کرد. در حال حاضر زمان آن فرا نرسیده است.

تحریم ها بر قیمت نفت خام ایران اثرگذار است نه حجم صادرات

برخی منابع تجاری از چین که بزرگترین خریدار نفت ایران است، گفته اند که حتی اگر تحریم های آمریکا بازگردانده شود، واردات نفت خام از ایران با ثبات و بدون تغییر خواهد بود.

یک مقام رسمی از شرکت اصلی وارد کننده چینی نفت خام ایران، گفت: واردات نفت خام از ایران، قبل و بعد از تحریم ها تغییر چندانی نخواهد داشت.

همچنین یک منبع از یک شرکت نفتی دولتی گفت: تحریم در حقیقت به چین کمک می کند تا نفت را با قیمت مناسب تر به دست آورد، زیرا تحریم به معنای کاهش رقبا برای بشکه های نفت است.

آمار واردات نفت ایران توسط چین

طبق آمار رسمی، واردات نفت خام از ایران توسط چین از ۵۵۷،۴۱۳ بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ (پیش از اعمال تحریم های بین المللی در اواسط سال ۲۰۱۲) به میزان ۵۳۴،۵۰۶ بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

همچنین واردات نفت خام ایران توسط چین در سال ۲۰۱۶ به ۶۲۶۸۰۵ بشکه در روز و در سال ۲۰۱۷ به ۶۳۰۳۸۰ بشکه در روز افزایش یافته است.

آسیا همچنان بزرگترین مصرف کننده نفت ایران است و تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات ایران به این منطقه صادر  می شود.

در سال ۲۰۱۷ میلادی چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران بود و بعد از آن هند با اندکی اختلاف در رتبه بعدی قرار گرفت. سایر خریداران کلیدی نفت ایران شامل کره جنوبی، ژاپن و تایوان نیز همگی در قاره آسیا حضور دارند.

پیش از اجرایی شدن قرار داد برجام نیز بیش از ۸۰ درصد صادرات نفت ایران به آسیا انجام می شد. از زمان تعلیق تحریم فروش نفت، تقاضای اروپا به طور پیوسته افزایش یافته است. در زمان تحریم ها، ترکیه به عنوان وارد کننده اصلی این منطقه، یک خریدار پایدار برای ایران بود.

حدود یک سوم صادرات نفت خام ایران به اروپا انجام می شود

بیش از ۷۰۰،۰۰۰ بشکه در روز از نفت ایران در ماه های اخیر به اروپا فروخته شده است؛ این در حالی است که فرانسه، ترکیه، ایتالیا، یونان و اسپانیا مقصد کلیدی نفت ایران هستند. تقاضای کشورهای اروپایی برای نفت ایران، به دلیل کاهش شدید صادرات نفت کردستان از اواسط ماه اکتبر (مهر ماه) به میزان کمی افزایش یافته است.

براساس برآوردهای Plats متوسط تولید نفت ایران در ماه های اخیر شرایط با ثباتی پشت سر گذاشته و به ۳.۷۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. درحالیکه در سال ۲۰۱۶ میزان تولید نفت ایران در حدود ​​۳.۴۸ میلیون بشکه در روز بوده است.

منبع: پلاتز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.