۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۲۳۷ ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای اروپایی به دلیل وضع ممنوعیت واردات گوشت خوک از سوی روسیه علیه این کشور در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اند. با اینحال روسیه معتقد است این کشور خلاف قواعد جهانی عمل نکرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد درپی بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی کشورهای اروپایی تحریم های مالی و اقتصادی متعددی علیه روسیه وضع کردند. کشور روسیه نیز متقابلا تحریم های متعددی در حوزه کشاروزی علیه کشورهای اروپایی وضع نمود.

تحریم هایی که روسیه علیه کشورهای اروپایی، آمریکا و برخی دیگر از کشورهای متحد غرب وضع شد، عمدتا ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخلی بود که به طور گسترده در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی اعمال شد.

ممنوعیت های وارداتی روسیه علیه کشورهای غربی موجب شد میزان تولید روسیه در این حوزه ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد و شرکت های روسی بتوانند رقابت پذیری خود در عرصه جهانی را نیز ارتقاء دهند.

در حال حاضر با گذشت چند سال از این تحریم های متقابل، اتحادیه اروپا وضع ممنوعیت واردات گوشت خوک روسیه از اروپا را خلاف قواعد تجاری جهانی دانسته و شکایتی در خصوص این موضوع علیه روسیه در سازمان تجارت جهانی مطرح نموده است.

بر اساس ادعای اتحادیه اروپا روسیه باید مبلغی بالغ بر ۱.۳۹ میلیارد یورو به ازای هرسال اجرای قانون ممنوعیت واردات خوک به اتحادیه اروپا بپردازد که در صورت تأخیر در پرداخت سود ۱۵ درصدی برای هرسال اعمال خواهد شد.

پیش از اعمال ممنوعیت واردات گوشت خوک توسط روسیه میزان صادرات این محصول از سوی کشورهای اروپایی به این کشور معادل ۱.۳۹ میلیارد یورو بوده است.

کشور روسیه نیز تصمیم ممنوعیت واردات گوشت خوک را مطابق با قواعد جهانی عنوان کرده است و شکایت اتحادیه اروپا را بی اساس دانسته است.

با اینحال مقامات روسی مدعی شده اند از سال گذشته اجرای قانون ممنوعیت واردات گوشت خوک از کشورهای اروپایی را متوقف کرده اند ولی به دلایلی همچون عدم تمایل واردکنندگان روسی و تولید کافی تولیدکنندگان داخلی روند صادرات گوشت خوک به این کشور شکل نگرفته است.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.