۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۷۶۶ ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ دسته: انرژی هسته‌ای، دولت و حکمرانی
۰

ترکی الفیصل که سابقه فعالیت در دولت عربستان را دارد در گفتگو با رویترز گفت غنی سازی انرژی هسته در داخل کشور حق مسلم عربستان است و مسئولان دولت عربستان باید در مذاکره با آمریکا بر این حق تأکید داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد ترکی الفیصل در گفتگو با رویترز مدعی شد غنی سازی انرژی هسته ای در داخل، حق مسلم کشور عربستان است و این کشور باید از این حق خود استفاده نماید.

این شاهزاده عربستانی همچنین استفاده ایران از این حق را دلیلی برای ورود جدی عربستان به غنی سازی هسته ای دانست.

ترکی الفیصل که سابقه فعالیت در بخش اطلاعاتی کشور عربستان را دارد گفت: «مسئله غنی سازی انرژی هسته ای باید یکی از مهم ترین محورها در مذاکره دوجانبه با آمریکا باشد. عربستان باید از کمک آمریکا در توسعه برنامه غنی سازی انرژی هسته ای استفاده نماید.»

مذاکرات کشورهای عربستان و آمریکا در زمینه مسئله غنی سازی انرژی هسته ای در هفته های آتی آغاز خواهد شد. عربستان اعلام کرده است قصد دارد از انرژی هسته ای در زمینه مسائل صلح آمیز و در راستای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی استفاده نماید.

با اینحال فرآیند غنی سازی اورانیوم که به منظور تولید برق هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد تفاوت چندانی با فرآیند ساخت سلاح های هسته ای ندارد.

انتظار می رود در مذاکرات دوجانبه عربستان و آمریکا، شرکت های آمریکایی سرمایه گذاری در ساخت و نگهداری نیروگاه های هسته ای در کشور عربستان را به عهده بگیرند. عربستان قصد دارد در اولین گام دو نیروگاه هسته ای بزرگ راه اندازی نماید.

برای این منظور شرکت های آمریکایی باید مبالغ قابل توجهی را در کشور عربستان سرمایه گذاری نمایند و انتظار می رود دولت آمریکا در این راستا با آن ها همراهی نماید.

شرکت های آمریکایی تنها در صورتی اجازه صدور فناوری و یا مشارکت در ساخت نیروگاه هسته ای در یک کشور دیگر را دارند که دولت آمریکا با آن کشور یک توافقنامه منعقد نماید. تا به حال آمریکا تنها با کشورهایی این توافقنامه را منعقد نموده است که درخواست غنی سازی اورانیوم در داخل کشورشان را نداشته اند.

اما باید دید درمورد عربستان آیا آمریکا حاضر خواهد شد با وجود غنی سازی اورانیوم در داخل این کشور مجوز همکاری شرکت های آمریکایی در ساخت نیروگاه های هسته ای را صادر نماید یا مذاکرات دو کشور به نتیجه ای نخواهد رسید.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.