۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۳۶۰ ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶ دسته: مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

از سال ۸۴ تا ۹۵ اعتبارات تخصیص یافته برای نوسازی خانه‌های روستایی ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است که بیش از ۷۰ درصد آن بازپرداخت شده و تنها ۳۰ درصد آن باقیمانده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق برنامه ششم توسعه، دولت باید از طریق بنیاد مسکن سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در روستاها مقاوم‌سازی و نوسازی کند؛ این درحالیست که طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، میانگین سالانه مقاوم سازی مسکن روستایی ۳۰ هزار واحد بوده است.

مسئولین و روستاییان دلیل اصلی این روند نزولی را سخت‌گیری بانک‌ها عنوان کردند؛ در حال حاضر ضمانت زنجیره‌ای را بانک‌ها قبول نمی‌کنند و از متقاضیان دو نفر کارمند به‌عنوان ضامن می‌خواهند که با شرایط موجود بیش‌تر روستاییان به مشکل برخورده‌اند؛ اما در دوره ۸۴ تا ۹۲ بانک‌ها از روستاییان ضمانت سفته زنجیره‌ای دریافت می‌کردند.

بانک‌ها عقیده دارند اگر برای دریافت ضمانت سخت‌گیری نشود، مردم اقساط وام‌هایشان را پرداخت نخواهند کرد و بانک نیز نمی‌تواند به دیگر روستاییان وام دهد.

روستاییان ۴.۲ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکارند

در همین خصوص عزیز الله معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تاریخ مهدیان ۱۸ آبان ۹۶ گفت: بر اساس برآورد و اعلام بانک مرکزی، روستاییان کشور بابت اصل و سود تسهیلات ویژه مسکن روستایی، ۴۲ هزار میلیارد ریال به بانک‌ها بدهکارند.

وی با بیان اینکه تأخیر در پرداخت این اقساط معوق، سبب می‌شود تا رغبت بانک‌ها به پرداخت تسهیلات به روستاییان کم شود، گفت: بانک‌ها به علت کمبود منابع تا حدی با مشکل روبه‌رو شده‌اند و از طرفی تأخیر در بازپرداخت تسهیلات پرداخت‌شده به روستاییان، روند پرداخت این تسهیلات را تحت شعاع قرار می‌دهد.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: روستاییان در بازپرداخت این تسهیلات با مشکل روبه‌رو هستند و یا کاهلی می‌کنند؛ البته در برخی استان‌ها میزان بدهی به بانک‌ها صفر است[۱].

بازگشت ۷۰ درصد اعتبارات اختصاص‌یافته به مسکن روستایی

برای مقاوم‌سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور حداکثر ۴ هزار میلیارد تومان منابع لازم است. بر این اساس از سال ۸۴ تا ۹۵ اعتبارات جذب‌شده برای بهسازی خانه‌های روستایی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است؛ لذا با توجه به آمار اعلام‌شده توسط بنیاد مسکن، حدود ۳۰ درصد از این اعتبارات بازگشت نداشته است که البته موعد بخش قابل توجهی از آن هنوز نرسیده است.

بنابراین بانک‌ها نباید به خاطر پرداخت نکردن اقساط معوقه برخی افراد، متقاضیان دیگر را از دریافت این تسهیلات محروم کنند.

۳.۲ میلیون خانه روستایی در معرض خطر بلایای طبیعی

گفتنی است طبق آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در کشور ۵ میلیون و ۳۷۱ هزار واحد روستایی وجود دارد که تنها ۲.۱ میلیون واحد مسکن روستایی از این تعداد به‌صورت مقاوم هستند و مابقی حدود ۳.۲ میلیون واحد معادل ۶۱ درصد نیاز به بهسازی و نوسازی دارد. همچنین تنها ۲۵ هزار واحد مسکن روستایی از ابتدای سال تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

زلزله‌های اخیر در کشور، بار دیگر لزوم مقاوم‌سازی خانه‌ها و اهمیت آن را به مسئولین گوشزد کرد؛ مشاهده شد در زمین‌لرزه‌های رخ‌داده خانه‌های مقاوم‌سازی شده آسیب ندیدند و در عوض مسکن‌های ناایمن و خشتی به‌طور کامل تخریب شدند.

لذا ضروری است با توجه به وعده‌های بسیاری که نمایندگان مجلس و مسئولین دولت مبنی بر دستور کار قرار دادن این امر مهم در کشور داده‌اند، به تکلیف خود عمل کنند تا کشور شاهد این خسارات جانی وسیع به دلیل عدم مقاوم‌سازی خانه‌های مسکونی نباشد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایرنا کد خبر: ۸۲۷۲۴۵۹۲



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.