۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۳۶۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

مردم آمریکا سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا مصرف می کنند. انجمن قلب آمریکا به بیماران قلبی و سایر مردم مصرف دو بار در هفته این ماهی را توصیه کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد آبزی پروری در ایالت متحده آمریکا نسبت به تولیدات جهانی بسیار کم است؛ به طوری که ارزش کل تولیدات شیلات این کشور به حدود ۱ میلیارد دلار می رسد که در مقایسه با ارزش تولیدات شیلات جهان که به ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد حدود یک درصد است.

محبوبیت مصرف ماهی تیلاپیا در آمریکا

یک دهه قبل ماهی تیلاپیا در آمریکا بسیار ناشناخته بود اما طی زمان محبوبیت مصرف ماهی تیلاپیا به شدت افزایش یافت به طوری که در حال حاضر این ماهی به طور گسترده ای در بازارها و سوپرمارکت ها در دسترس عموم مردم آمریکا قرار دارد.

تولید تیلاپیا نیز بیشتر در ایالت های جنوبی آمریکا صورت می گیرد و بیش از ۷۵ درصد تولید سالانه این کشور توسط سیستم های تجدید پذیر عرضه می شود.

ماهی تیلاپیا از سال ۱۹۶۰ به آبزی پروران آمریکایی معرفی شد؛ در حال حاضر پس از میگو، ماهی تن و ماهی قزل آلا چهارمین غذای دریایی محبوب بین مردم این کشور است.

مصرف تیلاپیا در آمریکا به طور پیوسته از سال ۲۰۰۲ افزایش یافته است، به طوری که یکباره در سال ۲۰۱۰ مصرف این ماهی در بین آمریکایی ها با افزایشی ۲۰ درصدی روبرو شد.

۹۵ درصد ماهی تیلاپیا در امریکا وارداتی است

کمتر از ۵ درصد از میزان مصرف ماهی تیلاپیا در آمریکا توسط آبزی پروران این کشور تولید می شود؛ به همین خاطر بازار این کشور تحت تاثیر شدید واردات است.

واردات ماهی تیلاپیا به آمریکا به صورت زنده و فیله شده است؛ به طوری که ۶۸ درصد از کل واردات ماهی زنده و ۸۶ درصد از واردات فیله ماهی از چین است.

اکوادر و هندوراس نیز تامین کنندگان اصلی تیلاپیای زنده آمریکا هستند به طوری که ۷۴ درصد از ماهی زنده تولیدی توسط این کشورها به آمریکا صادر می شود.

در ایالت متحده آمریکا، قیمت فیله شده ماهی تیلاپیا ۲.۳ دلار در هر کیلوگرم بوده که این میزان در مقایسه با بازار اتحادیه اروپا نسبتا پایین است.

تقاضای تیلاپیا در آمریکا افزایش یافت

چین حدود ۷۳ درصد (۱۴۳ هزار و ۷۰۰ تن) از کل بازار تیلاپیا در آمریکا را به خود اختصاص داده است. چین و تایوان دو کشور اصلی تامین کننده تیلاپیای منجمد در آمریکا هستند. آمریکا سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا وارد و مصرف می کند.

به دلیل تقاضای فراوان مشتریان، واردات ماهی تیلاپیا در آمریکا در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است. بهبود تولید ماهی تیلاپیا در چین به دلیل وضعیت ملایم آب و هوا در این کشور نیز در افزایش واردات آمریکا از این کشور تاثیر داشته است.

قیمت واردات فیله این محصول از چین به دلیل تضعیف یوان در مقابل دلار طی یک سال اخیر با کاهشی ۲.۶ درصدی و از سال ۲۰۱۴ تاکنون با کاهشی ۲۰ درصدی روبرو شده است.

مصارف پزشکی ماهی تیلاپیا

گفتنی است مردم آمریکا به دلیل وجود مقادیر زیادی چون فیبر، پروتئین ، سدیم، کربوهیدارت ها، سلنیوم، ویتامین ب ۱۲، نیاسین، فسفر، پتاسیم در گوشت ماهی تیلاپیا به مصرف این ماهی رغبت پیدا کردند؛ همچنین انجمن قلب آمریکا نیز به بیماران قلبی و سایر مردم مصرف دو بار در هفته این ماهی را توصیه کرده است.

منابع:

سایت تیلاپیا فارمینگ

سایت سی فود واتچ

سایت اوپن پر

فائو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.