۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۸۱۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷ دسته: انرژی
۰

رویه دولت‌ها تا به حال این­گونه بوده که به جای افزایش تعرفه برق پرمصرف‌­ها تا قیمت تمام شده، فشار افزایش قیمت را به همه مردم به صورت مساوی وارد کرده اند. نتیجه این رویه نیز تحمیل فشار بیشتر به مشترکین کم‌­مصرف و اختصاص یارانه بیشتر به پرمصرف‌ها بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول سال­ های اخیر مطابق انتظار شاهد افزایش تعرفه‌­های مصرف خانگی برق بوده‌­ایم.

در اسفند سال ۹۲ افزایش ۲۴ درصدی تعرفه مصرفی برق خانگی تصویب و از ابتدای سال ۹۳ اجرایی شد. برای بار دوم در اسفند سال ۹۳ افزایش ۱۰ درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای اسفند ۹۳ اجرا و در قبوض منتشر شده و در سال ۹۴ اعمال شد.

برای سومین بار در سال ۹۵ نیز افزایش ۱۰ درصدی تعرفه برق خانی از ابتدای شهریور ۹۵ اجرایی شد.

اما نکته قابل توجه آن است که این افزایش تعرفه‌ها به صورت یکسان برای تمامی پله‌های تعرفه‌ای اعمال شده و تفاوتی بین مشترکین پرمصرف و کم‌­مصرف در نظر گرفته نشده است.

افزایش یکسان تعرفه‌ها به سود پرمصرف ها

امسال نیز طبق گفته ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو پیشنهاد افزایش قیمت برق به کارگروه‌های بررسی کننده در سازمان مدیریت داده شده که در حال بررسی است[۱]. با توجه به رفتار دولت در سال های گذشته، پیش­بینی می­شود که این افزایش قیمت باز هم به کل مشترکین به صورت یکسان اعمال ­شود که این نوعی بی‌عدالتی و فشار به مشترکین کم­‌مصرف خواهد بود.

علیرغم اینکه تعرفه‌­های فعلی برق، پلکانی بوده اما عملا تعرفه همه پله‌­ها کم­تر از قیمت تمام­ شده تولید برق است. در حالیکه طبق قانون هدفمندی یارانه­‌ها باید قیمت فروش برق با قیمت تمام شده آن متناسب باشد.

پرمصرف ها ۶ برابر بیشتر از کم‌مصرف ها یارانه می‌گیرند

درنتیجه این نوع افزایش قیمت موجب شده است که افراد پرمصرف جامعه از یارانه بیشتری نسبت به مشترکین کم‌­مصرف بهره مند شوند. محاسبات نشان می‌دهد که در وضعیت فعلی تعرفه‌های برق، پرمصرف‌ها ۶ برابر بیشتر از کم‌مصرف ها یارانه می‌گیرند. این وضعیت به وضوح ناعادلانه بوده و به افزایش مصرف انرژی منجر می‌­شود. در نتیجه ضروری است قیمت برق برای مشترکین پرمصرف افزایش یابد و دست کم به میزان قیمت تمام شده تولید برق برسد.

اما رویه دولت‌ها تا به حال این­گونه بوده که به جای افزایش تعرفه برق پرمصرف‌­ها تا قیمت تمام شده، فشار افزایش قیمت را به همه مردم به صورت مساوی وارد کرده اند. نتیجه این رویه نیز تحمیل فشار بیشتر به مشترکین کم‌­مصرف و اختصاص یارانه بیشتر به پرمصرف‌ها بوده است.

لزوم آزادسازی قیمت برق برای پرمصرف ها

در شرایط فعلی مشترکین پرمصرف نه تنها از یارانه بیشتری استفاده می­‌کنند، بلکه با مصرف قابل توجه برق مانع از صادرات برق ایران به دیگر کشورها می شوند و علاوه بر این از دسترسی کافی بخش تولیدی به انرژی برق در پیک تابستان نیز جلوگیری می‌کنند.

با توجه به ضرورت کاهش یارانه‌­های بخش انرژی، کنترل مصرف برق و همچنین حرکت به سمت عادلانه نمودن تعرفه‌های مصرف برق، ضروریست در دولت دوازدهم صرفا مشترکین پرمصرف مشمول افزایش قیمت برق باشند و کم مصرف ها که عموما از دهک های پایین درآمدی هستند از چتر حمایتی دولت برخوردار گردند.

پینوشت:

[۱]http://barghnews.com/fa/news/26872/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.