۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۰۲۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ دسته: پول و بانک، وام ازدواج کارشناس: احمد شاه محمدی
۰

اقدامات قابل تقدیر بانک مرکزی در طرح ضربتی وام ازدواج و اعطای ۵۰۰ هزار فقره وام ۱۰ میلیون تومانی در کمتر از ۳ ماه نشان داد که منابع قرض الحسنه لازم برای اعطای وام ازدواج در نظام بانکی وجود دارد؛ بنابراین کاهش صف وام ازدواج از این طریق به ۱۳۰ هزار نفر مسیر را برای افزایش این تسهیلات در سال آتی به ۱۵ میلیون تومان فراهم نمود.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته مراسم اختتامیه اجرای طرح ضربتی وام ازدواج برگزار شد و میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی به ارائه نکاتی درباره این طرح و وام ازدواج در این مراسم پرداخت.

اجرای قانون بودجه ۹۶ در اعطای وام ازدواج

میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اقدامات این بانک در زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال جاری گفت: در سال ۱۳۹۶ به موجب بند «ج» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال کل کشور مقرر شد به منظور حمايت از ازدواج جوانان، بانک مرکزي تمام بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور را ملزم کند که به اندازه سهم خود از مجموع منابع در اختيار قرض الحسنه پس انداز و جاري در پرداخت تسهيلات قرض الحسنه مشارکت کنند و پرداخت این تسهيلات را در اولويت نخست قرار دهند.

از این رو طي سه ماهه اول سال ۱۳۹۶ تمام پرونده هاي تعيين تکليف نشده سال قبل در اولويت تسهيلات مورد اشاره قرار گرفتند.

صف وام ازدواج به ۱۳۰ هزار نفر رسید

وی با مقایسه عملکرد بانک های عامل در سامانه ازدواج در طرح ضربتي با ارقام پیش از اجرایی شدن این طرح گفت: از ابتدای سال تا تاریخ ۳۱ تیرماه سال جاری، حدود ۴۹۵ هزار نفر در صف دریافت این تسهیلات بودند، از این تعداد ۲۲۶ هزار نفر تعیین شعبه نشده بودند.

در این زمان متوسط پرداخت روزانه ۲۶۱۱ و متوسط پرداخت هفتگی ۱۹ هزار فقره بود. اما با اجرایی شدن طرح ضربتی اعطای وام ازدواج در تاریخ ۱۵ مه ماه تعداد افراد در صف به ۱۳۰ هزار نفر کاهش یافت که از این تعداد ۴۶ هزار نفر در انتظار تعیین شعبه هستند. در طی این مدت نیز به طور متوسط روزانه ۷۷۰۰ فقره و به صورت هفتگی ۴۶ هزار فقره وام ازدواج پرداخت شده است.

وی افزود: براین اساس و با اجرایی شدن این طرح تمام متقاضيان ثبت نامی در سنوات گذشته و ثبت نام کنندگان سال جاری تا تاريخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۶ در تمامی بانکها تعیین تکلیف شدند.

منابع قرض الحسنه کافی برای اعطای وام ازدواج در اختیار بانک ها وجود دارد

اقدامات قابل تقدیر بانک مرکزی در کاهش صف وام ازدواج و عمل به تکلیف قانونی نشان می دهد که منابع قرض الحسنه لازم در نظام بانکی برای این مهم وجود داشته است.

سپرده های قرض الحسنه جاری و پس انداز به عنوان منابع قانون اعطای وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده اند. بررسی ها نشان می دهد که به دلیل عدم پیگیری بانک مرکزی تا پیش از طرح ضربتی، بانک ها از اعطای وام ازدواج به زوجین به صورت جدی ممانعت می کردند. این درحالی بود که منابع لازم قرض الحسنه برای اعطای وام ازدواج در بانک ها وجود داشت.

اما پیگیری های بانک مرکزی باعث شد تا بانک ها ملزم به پرداخت وام ازدواج به زوجین بر اساس قانون شوند و در کمتر از ۳ ماه، حدود ۵ هزار میلیارد تومان وام ازدواج بپردازند. این اقدام وجود توان مالی در بانک ها را نشان داد. این مهم مسیر را برای افزایش وام ازدواج در سال آتی هموار کرد.

لزوم افزایش وام ازدواج

از آنجا که وام ازدواج تقریبا تنها سیاست کشور در حمایت از ازدواج جوانان است، ضروری است مبلغ آن متناسب با هزینه های ازدواج افزایش یافته تا بتواند در ترغیب جوانان به ازدواج و رفع مشکلات اقتصادی آنها برای شروع زندگی اثرگذار باشد.

در حال حاضر ۹۰ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری در بانک ها وجود دارد که طبق قانون بایستی بخشی از آن برای اعطای وام ازدواج استفاده شود. آمارها نشان می دهد که از این منابع تا پیش از طرح ضربتی در اعطای وام ازدواج استفاده نشده است.

به استناد این آمار، بانک‌ها نه تنها با مشکل کمبود منابع قرض‌الحسنه برای اعطای وام ازدواج مواجه نیستند، بلکه حدود %۶۸ از این منابع نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان که با نرخ صفر درصد از مردم دریافت شده را با نرخ های بالای ۲۰ و ۲۵ درصد صرف سایر سرمایه‌گذاری‌های سودآور کرده اند.

لذا این امکان وجود دارد تا با پیگیری مستمر بانک مرکزی، مبلغ وام ازدواج از محل این سپرده ها و سپرده های قرض الحسنه پس انداز تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد.

این افزایش سالانه به ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه نیاز دارد که نیمی از آن از محل سپرده های قرض الحسنه پس انداز و نیمی از طریق سپرده های قرض الحسنه جاری قابل تامین است.

کمتر از ۱۰ درصد سپرده های قرض الحسنه جاری برای افزایش وام ازدواج کافی است

بانک ها تنها با به کارگیری کمتر از ۱۰ درصد از سپرده های قرض الحسنه جاری، می توانند شرایط را برای اعطای وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی به زوجین فراهم نمایند.

امید است که بانک مرکزی در ادامه پیگیری های خود، برای افزایش وام ازدواج در سال آتی نیز پیش قدم شود و زمینه را برای تسهیل در شرایط ازدواج جوانان فراهم نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.