۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۸۷۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ دسته: کشاورزی
۰

گودرزوند مسئول تحقیقات کشت دیم دانشگاه تهران گفت: مقصر اصلی وضعیت کنونی کشت دیم در کشور سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است چون این سازمان صرفا خود را محدود به انتشار نشریه کرده است.

خدابخش گودرزوند مسئول تحقیقات کشت دیم دانشگاه تهران و کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آب کوهین در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت کشت دیم در کشور گفت: در کشور از اراضی دیم استفاده بهینه نمی شود.

وی افزود: متولی اصلی کشت دیم، وزرات جهاد کشاورزی است و سازمان‌های تابعه آن از جمله سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مرکز تحیقیقات کشت دیم در مراغه نقشی مهمی در وضعیت کشت دیم دارند.

خسارت کشاورزان به دلیل عملکرد ناقص سازمان های متولی کشت دیم

مسئول تحقیقات کشت دیم دانشگاه تهران با انتقاد از عملکرد سازمانهای تابعه وزرات جهاد کشاورزی گفت: مقصر اصلی وضعیت کنونی کشت دیم در کشور سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است چون این سازمان صرفا خود را محدود به انتشار نشریه کرده است؛ به همین خاطر است که می بینیم در بسیاری از مناطق کشور کشاورزان با خسارات زیادی در اراضی تولیدی کشت دیم مواجه می شوند.

وی افزود: این سازمان باید مشخص کند که کمبود بازدهی تولید محصولات کشاورزی نشات گرفته از ارقام معرفی شده بوده و یا این که کیفیت خاک منطقه و شرایط اقلیمی آن نامناسب بوده است.

سازمان تات تنها ارقام کشت دیم را معرفی می کنند

گودرزوند گفت: سازمان تحقیقات کشت دیم در مراغه نیز صرفا معرفی ارقام بسنده کرده است در حالیکه همین ارقام را از سازمان ایکاردا می گیرد و آنها را با بذور داخلی تلاقی می کند.

مسئول تحقیقات کشت دیم دانشگاه تهران گفت: معلوم نیست چند رقم از این ارقام داخلی است و متخصصان کشورمان آن را تکثیر کرده اند، ضمن این که باید بگوییم این سازمان هیچ خصوصیاتی از ارقام تولید شده به کشاورز نمی دهد و صرفا خبر معرفی آنها را در رادیو و تلویزیون اعلام می کند، به همین خاطر می بینیم که بسیاری از این ارقام در کشور کشت نمی شود.

وی افزود: همچنین مرکز تحقیقات کشت دیم یک رقم را برای یک منطقه معرفی می کند در حالی که ممکن است در آن منطقه با توجه به تابش آفتاب نیاز است که دو سه رقم معرفی شود.

گودرزوند در پایان با اشاره به نبود نظارت بر کار کشاورزان و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی حفاظتی، کشت باغات دیم در اراضی شیب دار ، کشت گیاهان دارویی و پرورش قارچ می توانند گزینه های خوبی برای کار در اراضی کشت دیم باشند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.