۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۸۵۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ دسته: تولید
۰

طالبی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف، گفت: با لغو این مصوبه بر تولید محصولات پرمصرف شاهد آلایندگی بیشتر در کلانشهر‌ها خواهیم بود.

روح اله طالبی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف گفت: با لغو این مصوبه شاهد تولید محصولات پرمصرف در خودروسازی خواهیم بود.

وی افزود: رویکرد قانون گذار و نهادهای نظارتی بایستی به گونه ای باشد تا خودروساز به سمت تولید محصولات با تکنولوژی سوخت مناسب حرکت کرده و حداقل استانداردهای محیط زیستی در تولید محصولات را رعایت کند.

خودروسازان بایستی در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده پیش قدم باشند

طالبی با بیان اینکه خودروسازان بایستی در آلودگی هوای کلان شهرها خود را سهیم بدانند، گفت: تولید محصولات با کیفیت از لحاظ مصرف سوخت و آلایندگی های محیط زیستی منجر به کاهش آلودگی هوا خواهد شد، اما با لغو مصوبه اسقاط، خودروساز تلاشی برای افزایش کیفیت محصولات نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه حمایت های مقطعی و نادرست دولت از خودروسازان علاوه بر ایجاد رانت، رقابت پذیری در این صنعت را از بین برده است، گفت: با گذشت بیش از سه دهه خودروهای تولیدی همچنان مشکل آلایندگی های مصرف سوخت دارند.

طالبی با بیان اینکه خودروسازان بایستی حمایت های دولت را پاسخگو و در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده پیش قدم باشند، گفت: با رعایت حداقل استانداردهای آلایندگی در تولید محصولات به سمت جامعه با توسعه پایدار حرکت خواهیم کرد.

طرح اسقاط به ازای خودروهای وارداتی مصوبه خوبی است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه طرح اسقاط و واردات مصوبه خوبی بود، گفت: طرح مصوب اسقاط و واردات خودروهای خارجی منجر به افزایش آمار اسقاط خودروهای فرسوده شد و در راستای کاهش مصرف سوخت کارآمد بود.

وی با اشاره به اینکه واردکنندگان از حاشیه سود خوبی در واردات محصولات برخوردار هستند، گفت: با اجرای این مصوبه حاشیه سود واردکنندگان مقداری کاهش یافت، اما منجر به اسقاط خودروهای فرسوده شد و در کاهش آلایندگی های محیط زیستی بی تاثیر نبود.

مصوبه اسقاط خودروها فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف کارآمد بود  

طالبی تصریح کرد: با لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروی فرسوده، خودروسازان تلاشی برای افزایش تکنولوژی مصرف سوخت خودروها نخواهند کرد و این مسئله تاثیر قابل ملاحظه ای در واردات بنزین به کشور خواهد گذاشت.

وی در پایان با بیان اینکه بایستی بحث آلایندگی  در کلان شهرها نسبت به شهرهای دیگر در اولویت باشد، گفت: بایستی قانون گذار با وضع قوانین کارآمد و ضریب دهی کلان شهرها نسبت به شهرهای کوچک، خودروسازان و واردکنندگان را ملزم به اسقاط خودروهای فرسوده در شهرهای بزرگ بکند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.