۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۰۶۸ ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور یک گردهمایی در رابطه با راه حل برون رفت از مشکلات پیش رو از ناحیه تحریم صنعت قطعه سازی و خودرو برگزار کرد. در این نشست بر لزوم افزایش داخلی سازی خودروها به ویژه در دوران تحریم های جدید تاکید شد.

به گزارش مسیر اقتصاد انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور دیروز یکشنبه یک گردهمایی را در رابطه با راه حل برون رفت از مشکلات پیش رو از ناحیه تحریم صنعت قطعه سازی و خودرو و همچنین مشکلات قطعه سازان در خصوص قیمت، پرداخت، قرارداد و تخصیص ارز ترتیب داد.

در این گردهمایی مهندس قاسم جهرودی مدیرعامل سایپا، رؤسای انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان استان های مختلف، چند تن از نمایندگان مجلس، قطعه سازان بزرگ کشور و همچنین کارشناسان خودرو حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداختند.

لزوم برنامه ریزی مدون به منظور افزایش عمق ساخت داخل قطعات در دوران تحریم

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در ابتدای این گردهمایی با بیان اینکه این انجمن تا به حال طرح هایی را به منظور توسعه صنایع قطعه سازی ارائه کرده و این طرح ها اجرا شده است، گفت: در این گردهمایی طرح های اجرایی به منظور حل مشکلات صنایع قطعه سازی و مقابله با تحریم های ماه آتی صنایع خودروسازی بیان خواهد شد.

محبی نژاد با بیان اینکه بایستی تحریم های جدید صنایع خودروسازی را تبدیل به فرصت کرد، افزود: در یک ماه گذشته حدود ۷۰ واحد قطعه سازی تعطیل و ۵۰ هزار نیروی کار این صنایع تعدیل و یا تعلیق شده اند.

وی با بیان این که تا قبل از شروع تحریم ها بایستی صنعت قطعه سازی را به حدی از توانایی رساند که تا آخر سال بشود از ظرفیت انبارهای موجود برای تأمین مواد اولیه و لوازم یدکی استفاده کند، گفت: برای تحقق این مهم نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی است که بخشی از آن مطالبات معوق صنعت قطعه سازی است.

محبی نژاد مشکلات صنعت قطعه سازی را در سه بخش دانست و گفت: افزایش ۴۰ درصدی قیمت مواد اولیه، چالش نقدینگی و سرمایه گذاری های ثابتی که قطعه سازان در قراردادهای پسابرجامی کرده اند و بازده سرمایه با سؤال روبرو است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به اینکه ۵۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت قطعه سازی در رده های مختلف شاغل هستند، گفت: بایستی در دوران تحریم، برنامه ریزی های مدونی به منظور افزایش عمق ساخت داخل قطعات کرد تا آمار اشتغال در صنایع قطعه سازی کاهش نیابد.

لزوم کاهش نرخ تسهیلات بانک ها به قطعه سازان در مدت زمان تحریم

دکتر رضا پاشایی رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان عامل اصلی توسعه پایدار هستند، گفت: در کشورهای توسعه یافته تولیدکنندگان از حمایت بیشتری نسبت به سایر بخش ها برخوردار هستند.

پاشایی با بیان اینکه اگر نیاز به خودروهای ارزان قیمت داریم، بایستی مواد اولیه قطعه سازان نیز ارزان باشد، گفت: پرداخت در دیرکرد مطالبات قطعه سازان از چالش های کنونی صنعت قطعه سازی است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان آذربایجان شرقی بیان کرد: در زمان اعمال تحریم ها از سوی آمریکا موارد زیر بایستی مورد توجه قرار گیرند.

این موارد عبارتند از:

  1. حق الزحمه تولید به صورت نقدی و یا به صورت الی سی داخلی ماهانه توسط خودروسازان پرداخت شود.
  2. تصویب قرارداد دوطرفه که ضمانت اجرایی داشته باشد.
  3. بانک ها از حالت انبساطی به انقباضی خارج شوند و نرخ سود تسهیلات بانک ها به قطعه سازان کاهش یابد.
  4. نرخ بیمه کارفرما از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش یابد.

از بخش های غیر مولد کشور مالیات گرفته نمی شود

محمد بحرینیان نماینده قطعه سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه قطعات خودرو از چالش های کنونی توسعه صنایع قطعه سازی است، گفت: در لیست اعلامی وزارت صنعت از دریافت کنندگان ارز دولتی، مواد اولیه قطعه سازان دیده نمی شود و عمدتا کالاها و اقلامی وارد می شود که ارزش افزوده ای برای کشور ایجاد نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۴ سهم مانده تسهیلات بخش های مختلف صنعتی از کل تسهیلات ۳۱.۶ درصد بوده است، گفت: همزمان با آغاز تحریم ها در سال ۸۵ سهم مانده تسهیلات به ۲۸.۶ درصد کاهش یافت.

بحرینیان با بیان این نکته که با تشدید تحریم ها سهم بخش های مختلف صنعتی از تسهیلات کاهش یافته است، گفت: در سال ۹۵  سهم بخش های مختلف صنعتی از کل تسهیلات با کاهش چشمگیری به ۱۸ درصد رسیده است.

نماینده قطعه سازان خراسان رضوی با بیان اینکه از بخش های غیر مولد کشور مالیات به درستی گرفته نمی شود، گفت: ۶۲.۵ درصد مالیات کل کشور بر روی دوش تولیدکنندگان و بخش صنعتی کشور بوده است.

ارائه پیشنهاد قطعه سازان در قالب طرح دوفوریتی به مجلس

در ادامه این نشست مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نگاه یک طرفه و از بالا به پایین خودروسازان به قطعه سازان باید از بین برود، گفت: در سال های گذشته هزینه های غیرتولیدی خودروسازان بالا بوده به طوری که خرید و تشکیل شرکت های زیرمجموعه در گروه خودروسازی همچون سایپا منجر با افزایش هزینه های تولید شده که این هزینه به قطعه ساز و مصرف کننده شیفت داده شده است.

مقدسی با بیان اینکه باید ظرفیت های قطعه سازان را باور کرده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، تصریح کرد: در صورت ارایه پیشنهادهای قطعه سازان با هدف بهبود وضعیت این صنعت، این پیشنهاد در قالب طرح دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارایه خواهد شد.

تهدید اشتغال صنایع خودروسازی با تحریم های جدید قطعات منفصله

محسن قاسم جهرودی مدیر عامل شرکت سایپا وضعیت فعلی این گروه خودروسازی را ناشی از ورود به حوزه هایی از جمله خرید اموال مازاد، سهامداری و قطعه سازی عنوان کرد و افزود: در دوره ای از زمان قطب صنعتی کشور منابع به سمت دارایی های غیر مولد رفت.

جهرودی یادآور شد: امروز تمام کسانی که گمان میکردیم شرکای تجاری مطمئنی برای ایران هستند زمزمه خروج از ایران را سر داده اند این شرایط نشان می دهد آنچه برای کشور باقی می‌ماند تولیدکنندگان داخلی هستند.

وی با اشاره به قرار گرفتن قطعات منفصله در فهرست تحریم های جدید اظهار کرد: در دور جدید تحریم ها قطعات منفصله در اشل اقتصادی در فهرست تحریم ها قرار گرفته که نشان می دهد اشتغال را هدف گرفته اند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: با توجه به چنین شرایطی نظرات خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه کرده ایم و قطعه سازان مرتبط را به گروه یک کالایی منتقل کردیم که دلیل این اقدام خودکفایی ۹۰ درصدی برخی از مجموعه ها بود.

وی در ادامه در تشریح سیاست های حمایت از قطعه سازان نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا ۷ هفته، هفته ای ۱۰۰ میلیارد تومان به قطعه سازان منابع مالی پرداخت خواهد شد که این رقم جدا از مبلغی است که به صورت روزانه پرداخت می شود.

جهرودی در پایان تاکید کرد: ظرف هفته آینده مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه سازان کوچک و آسیب پذیر پرداخت شده و سعی می شود این مطالبات به ۹۰ روز تقلیل یابد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.