۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۳۲۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ دسته: تولید
۰

با درخواست شریعتمداری، مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده به ازای تولیدات داخلی پرمصرف لغو شد. بررسی ها نشان می دهد در صورت اجرای مصوبه مذکور، کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف سوخت و به تبع آن آلودگی هوا امکانپذیر بود.

به گزارش مسیر اقتصاد هیات دولت درخواست شریعتمداری در خصوص «لغو مصوبه الزام خودروسازان داخلی به اسقاط خودرو» را تصویب کرد.

همزمان با تصویب رفع محدودیت شماره گذاری خودرو‌های با مصرف سوخت بیش از ۸.۵ لیتر که خبر آن را شریعتمداری وزیر صنعت اعلام کرد، یک منبع آگاه از تصویب درخواست وزیر صنعت مبنی بر اصلاح مصوبه دولت و لغو مصوبه الزام به اسقاط خودرو برای خودروسازان داخلی از سوی هیأت دولت خبر داده است[۱].

اسقاط خودروی فرسوده، شرط واردات خودرو از سال ۹۳

بر اساس مصوبه هیئت دولت که در سال ۹۳ به تصویب رسید، واردکنندگان خودرو به میزان خودروهای وارداتی ملزم به اسقاط خودروهای فرسوده شدند تا بتوانند مجوز شماره‌گذاری بگیرند.

طبق این مصوبه، برای خودروهای وارداتی که زیر ۶ لیتر مصرف سوخت دارد یک خودروی فرسوده، از ۶ تا ۱۰ لیتر چهار خودروی فرسوده و ۱۰ لیتر به بالا، شش خودروی فرسوده باید اسقاط می شد.

با اجرای این قانون، در سال ۹۳ تعداد اسقاط خودروهای فرسوده به میزان ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش یافت.

الزام خودروسازان به اسقاط خودرو کارآمد است

با توجه به کاهش آمار واردات، اسقاط خودروهای فرسوده در سال گذشته به ۲۴۰ هزار خودرو رسید؛ حال آنکه با الزام خودروسازان داخلی به اسقاط خودرو به ازای تولیدات داخلی با مصرف بیش از ۸.۵ لیتر، امکان افزایش آمار اسقاط به ۷۰۰ هزار خودرو در سال و کنار گذاشته شدن خودروهای فرسوده وجود داشت.

این قانون برای جلوگیری از میزان افزایش آلایندگی و همچنین الزام خودروسازان در راستای کاهش مصرف سوخت خودروها وضع شده بود که هم اکنون توسط دولت لغو شده است.

بررسی ها نشان می دهد در صورت اجرای مصوبه مذکور، کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف سوخت و به تبع آن آلودگی هوا امکانپذیر بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.