۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۶۵۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ دسته: تولید
۰

کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف مصوبه کارآمدی بود، گفت: لغو این مصوبه به تولید محصولات بی کیفیت و افزایش مصرف سوخت و در نتیجه افزایش هزینه دولت از محل اعطای یارانه به سوخت منجر می شود.

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف گفت: با لغو این مصوبه شاهد تولید محصولات بی کیفیت در خودروسازی خواهیم بود.

وی افزود: از طرف دیگر دولت بایستی بابت سوخت، یارانه بیشتری پرداخت کرده و متضرر خواهد شد.

کوهکن با بیان اینکه در سالیان اخیر یک دستورالعمل و رویه برای جمع آوری خودروهای فرسوده در دستور کار مجلس قرار گرفته است، گفت: دولت بایستی برای جمع آوری خودروهای فرسوده به دلیل مصرف سوخت بالا و ایجاد چالش های محیط زیستی تمهیدات لازم را بیندیشد.

با جایگزینی خودروهای فرسوده علاوه بر مالک خودرو، دولت نیز منتفع می شود

کوهکن ادامه داد: اسقاط خودروهای فرسوده ابعاد مختلفی دارد؛ از یک بعد مالک خودروی فرسوده منتفع می شود، زیرا صاحب یک خودرو با تکنولوژی سوخت بهتر می شود. از طرف دیگر با جایگزینی این خودروها چالش های محیط زیستی تا حدی برطرف شده و منجر به کاهش آلایندگی های محیط زیستی خواهد شد.

وی افزود: دولت نیز به موجب کاهش پرداخت یارانه سوخت منتفع می شود.

کوهکن با بیان اینکه آلایندگی های محیط زیستی به عنوان چالش بین المللی و معضل کلان شهرهای دنیا مطرح است، گفت: سهم خودروهای فرسوده از این آلایندگی ها بالا است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها دولت بابت سوخت یارانه پرداخت نمی کند و با افزایش سن خودرو از مالک آن مالیات دریافت می کند، گفت: در کشور ما اما دولت برای سوخت یارانه پرداخت می کند، لذا هر چه آمار اسقاط خودروی فرسوده افزایش یابد، دولت یارانه کمتری بابت سوخت پرداخت خواهد کرد.

طرح اسقاط و واردات مصوبه خوبی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه طرح اسقاط و واردات مصوبه خوبی بود، گفت: طرح مصوب اسقاط و واردات خودروهای خارجی منجر به افزایش آمار اسقاط خودروهای فرسوده شد و در راستای کاهش مصرف سوخت کارآمد بود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این مصوبه شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی بودیم که تاثیر قابل ملاحظه ای بر عموم مردم نداشته است، گفت: بایستی قانون گذار نظارت کافی داشته باشد تا این مصوبه به درستی اجرا و عملیاتی بشود.

مصوبه اسقاط خودروها فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف کارآمد بود  

نماینده مجلس تصریح کرد: با لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروی فرسوده، خودروسازان تلاشی برای افزایش تکنولوژی مصرف سوخت خودروها نخواهند کرد و این مسئله تاثیر قابل ملاحظه ای در واردات بنزین به کشور خواهد گذاشت.

کوهکن در پایان با اشاره به رانت بزرگی که به صنعت خودرو داده شده است، گفت: دولت بایستی حمایت های نادرست خود را از خودروسازان قطع کند تا در آینده نزدیک به جایگاه واقعی در این صنعت برسیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.