۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۶۵۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

پرورش ماهی تیلاپیا در هندوستان در زمانی محدود شده بود؛ اما با آزمایشات فراوان مشخص شد این ماهی مشکلی برای پرورش ندارد. دولت هند پس از لغو ممنوعیت تولید ماهی تیلاپیا در این کشور، به دنبال آن است تا با حمایت های متعدد از جمله اعطای یارانه، تولید تیلاپیا را گسترش داده و برای دومین ماهی محبوب جهان بازار صادراتی پیدا کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در طی سالهای اخیر صادرات مواد غذایی دریایی هندوستان به اروپا و آمریکا به طرز قابل توجهی افزایش یافته است به طوری که حجم تجارت مواد غذایی دریایی در سال ۲۰۱۴ به ۵ میلیارد دلار رسید.

با توجه به ارزش غذایی بالای مصرف آبزیان و جمعیت فراوان و کمبود پروتئین در بسیاری از مردم هندوستان، به نظر می رسد روی آوردن به پرورش ماهی می تواند علاوه بر امنیت غذایی سبب اشتغالزایی و کسب درآمد در این کشور شود.

علاوه بر میگو دولت هندوستان برای تولید انبوه ماهی تیلاپیا برنامه ریزی کرده است، چون درآمد یک تولید کننده می تواند با آن شش رقمی (به روپیه) شود و حتی نیازی به هیچ مدرکی دانشگاهی هم برای تولید آن نباشد.

تیلاپیا، دومین غذای دریایی محبوب در جهان است

پرورش ماهی تیلاپیا ابتدا در خاورمیانه و آفریقا رونق گرفت و در حال حاضر بیشترین سود تولید را در بین سایر آبزیان به خود اختصاص داده است و دومین غذای محبوب دریایی محسوب می شود.

چین نیز بزرگترین تولید کننده آن است و این کشور به همراه اندونزی، تایلند، فلیپین و تایوان بیشترین تجارت این ماهی را به خود اختصاص داده اند.

تیلاپیا ماهی بسیار مقاومی است که می توان آن را در آبهای شور و لب شور تولید کرد و بیشترین گونه آن تیلاپیای نیل است که ۷۵ درصد پرورش این گونه در جهان را شامل می شود.

ماهی تیلاپیا می تواند در آبهای گرم زنده بماند و به صورت فصلی تولید شود و در آبهای با دمای ۸۲ تا ۸۶ درجه آن را در استخرها تولید کرد؛ به همین دلیل بهترین ماهی برای پرورش در آبهای هندوستان می باشد.

هند با آزمایشات گسترده تولید ماهی تیلاپیا را آزاد اعلام کرد

پرورش ماهی تیلاپیا در هندوستان در زمانی محدود شده بود؛ اما با آزمایشات فراوان مشخص شد این ماهی مشکلی برای پرورش ندارد به همین دلیل در حال حاضر صنعت تولید آن در هندوستان در حال توسعه است.

ماهی تیلاپیا از گیاهان تغذیه می کند، پروتئین سرشار در خزه ها را دوست دارد و همچنین جلبک های موجود در آبها را می خورد. همچنین پرورش ماهی تیلاپیا با تک جنسه کردن آن به دلیل رشد سریعش می تواند بسیار مفید باشد.

اعطای یارانه دولتی به تولید کنندگان ماهی تیلاپیا

حجم تجارت ماهی تیلاپیا در هند به سرعت در حال افزایش بوده زیرا پرورش این ماهی بسیار سودآور است؛ دولت نیز با اعطای یارانه های حمایتی به آبزی پروران زمینه توسعه وسیع این صنعت را در هندوستان فراهم کرده است.

تیلاپیای نیل یک گونه ی استوایی است که در آبهای کم عمق هندوستان به طور وسیعی پرورش داده می شود و از گیاهان دریایی مانند فیتوپلانکتون ها و بی مهره های دریایی تغذیه می کند. بلوغ جنسی آن از ۵ تا ۶ ماهگی شروع می شود و می تواند تا ۱۰ سال زندگی کند، وزنش نیز می تواند به ۵ کیلوگرم برسد.

برداشت ۸ تنی از هر استخر ماهی تیلاپیا در هندوستان

تخم ماهی تیلاپیا نسبت به سایر آبزیان ارزانتر است، هچنین می توان تیلاپیا را علاوه بر دریا در استخرهای پرورشی تولید کرد. در بدترین حالت ممکن از هر استخر به طور میانگین ۵۰۰ کیلوگرم تا ۲ تن برداشت می شود و در حالت های معمولی از هر استخر می توان ۸ تن برداشت کرد.

گفتنی است مهمترین چالش هندوستان در تولید و پرورش ماهی تیلاپیا، پیدا کردن بازارهای صادراتی در سراسر جهان است.

منبع: خبرگزاری دیلی پایونر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.