۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۹۵۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

در هندوستان با گسترش کرونا، نابرابری به شدت افزایش یافته و دست کم ۴۰۰ میلیون نفر را در معرض فقر قرار داده است؛ درحالیکه ثروت ۶۳ نفر با بودجه سالانه دولت برابری می‌کند. کارشناسان بهترین راهکار برای کاهش نابرابری و جبران کسری بودجه را اعمال مالیات بر ثروت و افزایش مالیات ثروتمندان بیان کرده‌اند.

مسیر اقتصاد/ هندوستان کشوری با نابرابری بالاست که شیوع بیماری کویید ۱۹ باعث تشدید بیشتر این نابرابری شده است. در تاریخ ۸ آگوست ۲۰۲۰ موشک آمبانی به چهارمین فرد ثروتمند در دنیا تبدیل شد. اما در همان روز در ایالت مادیا پرادش، یک کارگر که به خاطر شیوع بیماری کرونا شغلش را از دست داده بود، خودش و سه دخترش را به قتل رساند. این داستان نشان دهنده واقعیت هند و گسترش نابرابری بین مردم هندوستان است.

افزایش ثروت ثروتمندان و نرخ بیکاری پیامد شیوع کرونا

در دو دهه گذشته نابرابری در هند سریع تر از هر کشوری (به جز روسیه) رشد کرده است. به گزارش آکسفام، سازمان بین ‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌ عدالتی، در سال ۲۰۱۹ یک درصد ثروتمند در هندوستان دارای ثروتی بیشتر از چهار برابر ثروت ۷۰ درصد افراد طبقه پایینی جامعه (۹۵۳ میلیون نفر) است.

در ۵ ماه گذشته در طول بحران کرونا، بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ ثروت خالص موشک آمبانی، ثروتمندترین فرد آسیا و رئیس گروه «Reliance»، چهل و هشت میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و به ۸۰ میلیارد دلار رسیده است.

در همین زمان، بنابر پیش بینی سازمان بین المللی کار (ILO) حدود ۴۰۰ میلیون کارگر در اقتصاد غیر رسمی هند در معرض خطر فقر هستند. طبق گزارش مرکز نظارت بر اقتصاد هند (Centre for Monitoring Indian Economy) از آوریل ۲۰۲۰ بیش از ۱۸.۹ میلیون نفر شغل خود را از دست داده اند. (۵ میلیون نفر فقط در ماه جولای)

گزارش ۳۱ آگوست دولت نشان می دهد که در سه ماهه اول سال، اقتصاد هند ۲۳.۹ انقباض داشته است و این آغاز یک رکود بزرگ در کشور است. رشد اقتصادی که قبل از  این بحران هم وضعیت خوبی نداشت با شیوع کرونا بدتر شده است. رشد واقعی تولید ناخالص ملی از ۷ درصد در سال ۱۸-۲۰۱۷ به ۶.۱ درصد در سال ۱۹-۲۰۱۸ و ۴.۲ درصد در سال ۲۰-۲۰۱۹ کاهش یافته است.

بنابر گزارش آکسفام، تنها ثروت تجمعی ۶۳ فرد ثروتمند در هندوستان از کل بودجه دولت در سال ۱۹-۲۰۱۸ بیشتر است. همچنین طبق گزارش این سازمان در دهه اخیر ثروت میلیاردرها ۱۰ برابر شده است. هندوستان سرزمین پارادوکس ها است، در حالی که هند ۱۸۰ میلیون فقیر دارد، بیشترین سرعت رشد ثروتمند در جهان را دارد. بنابر گزارش ها ۷۵۹۰۰۰ میلیاردر در هند وجود دارد و از این حیث بعد از چین و آمریکا در جایگاه سوم قرار دارد.

سیاست‌های نادرست مالیاتی دلیل اصلی افزایش نابرابری در هند

یکی از دلایل اصلی افزایش نابرابری در هند سیاست های مالیاتی است. سیاست هایی که در طول سال های پیش بیشتر به نفع ثروتمندان بوده است. در بودجه سال ۱۷-۲۰۱۶ در دولت نارندرا مودی، مالیات بر ثروت که از سال ۱۹۵۷ در حال اجرا بوده است، لغو شد. به جای آن مالیات بر درآمد افرادی که درآمدی بیشتر از ۱۰ میلیون روپیه دارند، ۲ درصد افزایش یافت. مدتی بعد در سال ۲۰۱۹، دولت این افزایش نرخ را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی لغو کرد. به علاوه برای جذب سرمایه گذاری مالیات شرکت ها از ۳۰ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافت.

کاهش مالیات های مستقیم افزایش نرخ مالیات های غیرمستقیم برای جبران درآمدهای دولت را به همراه دارد و نتیجه این اتفاق افزایش فشار بیشتر به فقرا نسبت به ثروتمندان است. تکیه و اعتماد بیش از حد به افزایش مالیات های غیرمستقیم نه تنها درآمدهای مالیاتی مستقیم را جبران نکرده است بلکه باعث افزایش کسری مالی ۴.۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰-۲۰۱۹ شده است.

پیش بینی می شود که در سال جاری با توجه به کاهش فعالیت های اقتصادی به دلیل بحران کویید ۱۹ درآمدهای مالیاتی ۱۲.۵ درصد کاهش پیدا کند.

جبران درآمدها و کاهش نابرابری با اخذ مالیات از ثروت و درآمد ثروتمندان هند

درآمد دولت از مالیات بر کالاها و خدمات در آگوست ۲۰۲۰ نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است. دولت نیاز مبرمی به افزایش هزینه های خود برای کاهش اثرات بحران کرونا بر میلیون ها فرد دارد؛ یکی از راه های موثر برای تامین مالی این اقدامات، افزایش مالیات ابرثروتمندان است.

برخی از اقتصاددانان پیشنهاد وضع مالیات بر ثروت ۴ درصدی بر ۹۵۳ خانواده ثروتمند هندی را داده اند که درآمدی معادل ۱ درصد تولید ناخاص داخلی و بیشتر از رقم اعلام شده دولت برای مبارزه با بحران کرونا، را به همراه دارد.

همچنین در پی بحران کرونا گروهی از کارشناسان مالیاتی در گزارشی با عنوان (گزینه های مالی پاسخ به اپیدمی کویید ۱۹) راهکارهایی را ارائه کرده اند. در این گزارش راهکارهایی برای تامین درآمدها در کوتاه مدت و میان مدت، بدون فشار به افراد فقیر و کم درآمد بیان شده است. افزایش نرخ مالیات بر درآمد تا ۴۰ درصد برای افراد با درآمد بیشتر از ۱۰ میلیون روپیه (۱۳۲ هزار دلار) و اعمال دوباره مالیات بر ثروت برای افراد با خالص ثروت بیشتر از ۵۰ میلیون روپیه (۶۶۰ هزار دلار) از موارد پیشنهادی در این گزارش است.

در حال حاضر هند بیشترین آمار ثبت کرونا در جهان را دارد. اما بودجه بهداشت در هند جز پایین ترین کشورهاست. هر دقیقه ۱۲۰ نفر به خاطر هزینه های درمانی دچار فقر می شوند. این آمار با خصوصی سازی های اخیر بدتر هم شده است.

در سال ۲۰۱۹، ۱۴.۵ درصد از جمعیت هند (۱۹۵ میلیون نفر) دچار سو تغذیه شده اند که مهم ترین دلیل این اتفاق را می توان نابرابری دانست.

همه این ها در حالی است که ثروتمندان هندی به طور فاحشی در حال ثروتمندتر شدن هستند.

منابع:

وب‌سایت Thediplomat

وب‌سایت Worldcrunch

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.